Gå til innhold

Prosjekt: The Black box


Anbefalte innlegg

Hei igjen.

 

Jeg har forlengs innsett at min pc, eller rettere sagt mitt kabinett begynner å bli i det minste laget, da kabler++ blokkerer luftgjennomstrømningen.

Og kronen på verket er jo at skjermkortene mine utvikler såpass mye varme at pcen kan skru seg av etter en halv-times spilling pga for høy temperatur.

Og etter inspirasjon ifra forumet på ITpro, og på P"rosjekt The Core", så bestemte jeg meg for å lage mitt eget kabinett. Vurderte først å kjøpe et nytt kabinett, men -det viste seg at det ikke var så mye penger i lommeboken som jeg hadde forventet. Og hva mer morro kan man fordrive tiden i sommerferien?

 

PS: For å komme med eventuelle kommentarer, vær snill og ta i bruk denne tråden for slikt: The black box (kommentarer)

 

Takk. :)

 

Navnet "The Black Box" kommer av at jeg har vurdert å male/spray kabinettet i svart, og resten sølv/metall. Slik at det blir en del fine kontraster.

 

Ettersom jeg startet på prosjektet for en nærmere en måned siden, så har jeg allerede kommet et godt stykke inn i byggingen. Men det er fortsatt mye igjen. :)

Slik så mitt forrige kabinett ut: dscf3906xx9.jpg

 

Men, når jeg først skal ha meg et nytt kabinett, så skal det selvfølgelig bli helt spesielt, og ikke-minst skal kjøling og plass være førsteprioritet.

 

Som tittelen gir et lite hint om, så er dette et prosjekt jeg har jobbet på disse sommermånedene. Og ettersom jeg aldri har laget et kabinett før, så tar jeg svært gjerne mot anbefalninger og tips ifra dere.

 

Så hvordan skal en pc, med masse plass, rå kjøling, og svært billig og et helt spesielt utseende/funksjoner se ut?

 

Som sagt så er kjøling og svært lav pris en førsteprioritet, men svært lav pris og god kjøling går gjerne ike hånd i hånd.

Dette er svaret jeg kom opp med:

andrulluv8.jpg

En svært vifte jeg tokk ifra broren min sitt rom, som han brukte på varme sommerkvelder til å kjøle seg ned med. Det gamle hovedkortet er bare til sammenligning av størrelsen

 

dscf3916fb5.jpg

Selve utganspunktet til kabinettet er et dokument"skap"

 

dscf3920vx3.jpg

kabinettet skal ha en glassplate på toppen (plexi koster, og glass er "penere")

 

dscf3919gg1.jpg

På skufften skal Harddiskene, og DVD/cd rommene sitte/henge (på dette stadiet så skulle den av mange grunner stå opp-ned, men planen er i nåtid at den skal stå rett vei)

 

dscf3923dt6.jpg

Her lages CD/DVD rom racken. :p (det skal være den ene siden av den)

Det er da plass til 3 CD/DVD rommer, som skal holde mer enn nok for meg.

 

dscf3928vg6.jpg

Det ble trangt om plassen, men fikk ivhertfall stappet inn 3 stk. (Enda litt mer finpussing er nok nødvendig)

 

dscf3930cx0.jpg

Her måles det "nøyaktig" opp før plata skal få en runde under stikksagen igjen. (det skal bli et hull foran harddiskene, som skal brukes som inntaket for lufting til harddiskene/kabinettet.)

 

dscf3935ll8.jpg

Det du ser her er plata som hovedkortet, eller rettere sagt, hovedkort-plata.

Den har fått litt pussing, og kanten i front har også blit pusset lit ned for å bli mest mulig flat.

 

11rq2.jpg

På dette bildet kan dere se nesten all innmaten som skjulte seg i det gamle kabinettet. (med unntak av DVD rom og noen andre småting)

Og som du ser så er det ganske mye, så det skal bli godt med "litt" større kabinett.

 

13om7ba4.th.jpg

Her er jeg som bruker vinkelsliper'n for å tilpasse plata selve hovedkortet skal skrus fast i. (plata er tatt ifra det gamle kabinettet)

Grunnen til at jeg ikke skrur hovedkortet rett i treplata, er at det blir svært vanskelig å få skruene akkurat riktige på millimeteren, og hovedkortet bruker også spesialskruer mellom plata og hovedkortet, som ville nesten vært umulig å få festet i treplata.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering nr1:

 

14tc9.jpg

Dette er da bakplata på hovedkortet, og her skal alle kortene, osm bla skjermkort, lydkort osv. festes.

Den er ifra en gammel pc jeg har liggende, og er derfor som du karnskje kan se, ikke særlig pen. Derfor ligger nå i øyeblikket hos min venn og tørker maling.

(den er sprayet sølv på siden som vender inn mot pcen, og sort på andre siden. Sølv-malingen er svært lik den orginale, bare at det nå ser mer ut som "børstet stål". Sort-malingen trenger jeg dog flere strøk på)

 

15qr9.jpg

Nå er hovedkortet på den tilskjærte plata på plass i kabinettet, og er der for at jeg skal få tatt noen mål.

 

18cs6.jpg

Dette ble da ressultatet på hvordan det ble etter at jeg tokk en kvikk runde med stikksaga, og fikk kuttet til et hull til bakplata.

(Den skal selvfølgelig finpusess en del, slik at den blir rettere og passer perfekt)

 

17yn2.jpg

Jeg fikk også skaffet meg tre noenlysrør, som går på 12v. (egentlig til å feste på bil) De har fargene: 1 av dem har skarpt blått og 2 rør som er lilla.

 

1uv4.jpg

Her har jeg plassert det mest "viktige" til maskinen, og det er klart for oppmerking av hvor komponentene skal stå.

 

2pa6.jpg

Har begynt så vidt med fronten, og satt på en neonvifte, med en alien "ramme" foran. (kommer ikke helt på hva det heter for øyeblikket:blush: )

 

3vh3.jpg

Nesten alle komponentene er nå satt inn i maskinen, unntatt visse ladere og trådløse sendere.(det er fortsatt uvist om printeren skal få sin plass i maskinen)

4xt7.jpg

Fronten med front-viften montert.

 

http://img85.imageshack.us/img85/3405/5qm7.jpg

PSUenes mål er målt opp, og jeg har her kuttet noen hull til ledningene.

 

6qj2.jpg

Strømforsyningene fra hovedkortet sin vinkel. (legg merke til at strømforsyningene svever over bakken, og dette kommer av at hullet var litt for lite for ledningene, og måtte gjøres større)

 

7as2.jpg

Undersiden av kabinettet, etter at alle hullene er på plass, og strømforsyningene har blitt delvis montert. (metall"platen" som dere kan se midt i bildet er for å holde den ene strømforsyningen fast)

 

8zz3.jpg

To knapper til det andre hovedkortet er på plass. (reset og start-knapp)

 

http://img410.imageshack.us/img410/3189/9bw3.jpg

Baksiden av knappene.

Lenke til kommentar

Oppdatering nr2:

 

13om7ba4.th.jpg

Her er jeg som bruker vinkelsliper'n for å tilpasse plata selve hovedkortet skal skrus fast i. (plata er tatt ifra det gamle kabinettet)

Grunnen til at jeg ikke skrur hovedkortet rett i treplata, er at det blir svært vanskelig å få skruene akkurat riktige på millimeteren, og hovedkortet bruker også spesialskruer mellom plata og hovedkortet, som ville nesten vært umulig å få festet i treplata.

 

11ky5.jpg

Her kan dere se den nye "lakkerte" bakplata i svart. (ikke helt tilpasset og ferdig, da det var første test for å se om den passet sånn nogenlunde, noe jeg kan si den gjorde)

 

13gm4.jpg

Her er alle ledninger til hovedkort, harddisk, DVD-brenner, og strømforsyningene koblet til og på plass, og maskinen er klart for å startes. :)

(Ja, du har helt rett, alle ledninger er ikke tilkoblet, da strømkablene til strømforsyningene ikke er koblet til ;) )

 

http://img410.imageshack.us/img410/75/14rg3.jpg

Her er prosessoren til det andre og gamle hovedkortet demontert, og kjøler skal nå byttes ut til en større og bedre en. :)

(det er en Pentium 3 450mhz prosessor:sick: , men etersom dens eneste oppgave er å brukes til f.eks MSN, lese E-post, mindre surfing osv.., så burde det holde håper jeg.

 

http://img127.imageshack.us/img127/4470/15la5.jpg

Her er den nye kjøleren montert, og jeg håper pcen starter opp selv om jeg ikke bruker slot1 på hovedkortet. :rolleyes:

(det er en boxed AMD athlon64 prosessor-kjøler, som da fulgte med den bedre PCen)

 

1ii3.jpg

Her har dere den nye viftamotoren. (den er montert på bakvendt, pga motoren går motsatt vei av hva den orginale motoren)

 

2ta8.jpg

Har nå startet på baksiden av kabinettet, med først å skjære et hull til en ekstra vifte. (for ekstra boost til CPU kjøleren, da CPU vifta dytter luften rett mot viften, som igjen skyver luften ut av kabinettet)

 

http://img347.imageshack.us/img347/4079/3jm4.jpg

Ettersom hovedkortet er skrudd fast, kunne jeg ikke fjerne det mens jeg skjærte med stikksagen, og hovedkortet og komponentene ble fulle av støv og dritt.

 

4gv9.jpg

120x120mm Vifta er montert og klart til bruk. (trenger bare å koble den til)

 

5kb1.jpg

Deretter er det resten av bakplaten til kabinettet sin tur.

En kjapp runde med stikksaga, og vi har et stort og flott hull.

(dette for å slippe ut/blåse ut den varme luften i kabinettet)

 

6io7.jpg

Deretter tokk jeg bekyttelses nettingen til vifta, skjærte den til med vinkelsliper og volla, så ser det plutselig litt stiligerere ut.

OBS: Nettingen er ikke montert fast på noen av bildene, pga den skal sprayes i sølvfarge. ;)

 

7nd3.jpg

Så var det tur for å rense hovedkortet og de andre komponentene som har blitt VELDIG skitne. Ettersom trykkluft på boks ikke er nok, så er det frem med kompressoren. :D

 

9nf0.jpg

Her kan du se jeg prøver å rense hovedkortet mens jeg prøver å ta bilde, noe som ikke går så veldig bra. (det meste av skitten er allerede blåst bort da jeg tokk bildet)

 

http://img250.imageshack.us/img250/6140/8sm5.jpg

Ser du nøyere etter, så kan du se skiten fyke. (det samme gjør slangen, da jeg hold kameraet i den ene hånden, og slangen fyker nå sin egen vei :p)

 

11cn2.jpg

Som sagt så har jeg skaffet meg to lilla og et blått neonrør.

Ettersom jeg bare hadde ET blått neonrør, så bestemte jeg meg for å bruke de lilla inne i kabinettet, mens det blå lyser opp under.

 

14dk8.jpg

Slik ser kabinettet ut etter dagens jobbing. (merk det blåe lyset under)

Prøvde å putte det blå neonrøret inne i PCen, men når lilla og blått lyste opp samtidig, ble det nesten vanlig lysfarge, noe som ikke er så stilig.

 

15vw1.jpg

Enda et bilde av PCens nye bakende. :)

Lenke til kommentar

ja, i dag var det tid for en aldri så liten oppdatering.

Har nå startet på å male saken, og begynner å få form etter navnet "The Black Box"

 

 

1zg0.jpg

Her er gitteret farget i sølvfarge, i steden for å bruke den slitte, hvite fargen, som nesten så ut til ruste på noen åpne steder.

 

2hl1.jpg

Dette er da viften med den nye motoren.

 

3sj0.jpg

En Sata og strømutgang for å gjøre interne Sata disker eksterne.

(plugg and play)

 

4ou8.jpg

Her er det fronten som er klart for å farges/sprayes[/i]

 

5mm9.jpg

Dette er til selve "luftehullinngangen", og for å skape en kraftig kontrast velger jeg å bruke sølv mot svart. (også mindre knapper farges sølv)

 

6zz7.jpg

Frontpanelet ferdig farget og det meste av knapper er montert.

 

7xt9.jpg

Fronten satt inn i kabinettet, sammen med vifteinngangen og den nedre delen av fronten.

 

8zm5.jpg

Her er alle ledninger og komponenter plugget til fronten og mindre skruer har blitt dekket over av klistremerker, mens noen bare er til pynt.

 

Håper det å bruke svart maling ikke var et stor feilgrep. :)

Lenke til kommentar

har brukt mye av tiden til å installere det elektriske i PCen, men dette kan nok ta sin tid..Er vell over 20 ledninger som må kappes forlenges og kobles, bare for de 4 USB inngangene.. Og sammenlagt snakker vi om en skikkelig spaghetti av kabler!

 

Men, her er ivhertfall dagens lille oppdatering:

 

 

1yv1.jpg

Fikk viftekontrollern i posten i dag (går), og har nå brukt en del tid på å forlenge viftekabler ifra hovedkortet osv..

Og her snakker vi om en hel drøss av kabler!

Men tilslutt ble jeg da ferdig, og slik ser den ut med blitz på kameraet

 

2rx2.jpg

Bilde av viftekontrollen uten blitz

 

3ue7.jpg

Men nå er det ivhertfall på tide å få innlagt strøm til PCen, og dermed måtte jeg frem med loddebolten, for å lodde på en strømledning fra strøminngangen. (denne skal dele ut strøm til resten av kabinettet)

 

4ev3.jpg

Ferdig loddet....

 

5zh7.jpg

Fikk lagt et strøk bengalack på baksiden av kabinettet. Og for den oppmerksome så er det også kommet et nytt hull, og der skal det festes en ekstra stikkontakt.

(se lengre ned i posten min)

 

6wp7.jpg

Med blitz, kan dere se at det kun har fått 1 strøk, og dere ser også dens skinnende overflate. :)

 

7ke0.jpg

Her har du kabelsalaten som skal fore viftekontrollen og en/to DVD-brennere.

Du kan også se at det går et rør mellom ledningene, og inne i dette røret finner du alle ledninger til viftene, som da går til viftestyringen.

(før var det et rør til en pumpe til badedyr, men "snittet" den opp og teipet den igjen)

 

8cb7.jpg

Litt lengre unna...

 

9ex3.jpg

Her har du da stikkkontaktene, som er hendige å ha, når du skal koble til skjerm osv.. på LAN for eksempel. (da bruker jeg ikke opp en eneste strømutgang på lanet :) )

 

Har også vurdert å kjøpe/intergrere overspenningsvern i PCen. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er lenge siden forrige oppdatering, så det er på god tid å komme opp med no.

 

Nå har ivhertfall den nye harddisken ankommet, så nå ble det igjen litt fart på sakene...

(WD Caviar SE16, Sata300, 7200rpm, 320GB)

 

Nå er det største av elektronikken ferdig, noe som har tatt en god del timers arbeid. (spesielt de fire USB utgangene)

 

Denne ganger har jeg også tatt med en kort snutt av PCen i aksjon.

Du kan se den på Youtube:

 

Men nok prat, her er bildene:

 

1ro7.jpg

Et lite oversiktsbilde for å få et inntrykk av hvordan kabinettet ser ut for tiden.

 

2cn8.jpg

Her klargjøres harddisken for støydemping/demping. (bruker helt vanlige strikker som skrues fast)

 

3kd1.jpg

Harddiksen monteres i kabinettet, og strikkene vil nå ha flere funksjoner.

- Den vil ikke være borti kabinettet på noen måter, og vibrasjoner vil ikke taes opp

- Den blir beskyttet mot fysiske støt harddisken står ovenfor. (det faktum at den sitter i en skuff som kan slamres igjen, gjør at det er viktig å sikkre disken)

- Den holdes også svært kald, ettersom den ligger rett over lufteinntaket.

 

4mo8.jpg

To små kabler er alt som skal til for å få den i gang.

 

5sr2.jpg

Den innebygde stikkontaken er nå montert. Detter slik at jeg ikke bruker opp unødvendige kontakter i veggen. (den ene inngangen er til skjermen, mens den andre er til diverse ting)

Stikkontakten har bryter som gjør at den kan aktiveres/deaktiveres.

 

6ov2.jpg

Endelig har den trådløse senderen til hodetelefonene funnet veien inn i kabinettet og er blitt koblet til fronthøytalerne ved hjelp av et Y-Ledd, slik at jeg har hodetelefoner og høytalere samtidig.

 

7oq4.jpg

Undersiden blir bare mer og mer kaotisk...

 

8si8.jpg

Ledlysenen må forlenges sli kat de kan monteres i fronten, noe osm involverer enda mer lodding. (+ litt andre ting som måtte loddes på senderen)

 

9um1.jpg

Senderen er halveis montert...

 

10uy8.jpg

Deler av alle kablene til USB portene. (er vell 20-30 kabler):wall:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Veldig lenge siden sist, men har blitt en god del forbedringer siden den gang. :)

 

1fg6.jpg

Ja, som sagt så er kabinettet i maleprosessen og du kan her se at første strøk med bengalack har blitt påført.

 

2ch4.jpg

Etter to strøk ble det en svært skinnende og fin overfalte. (bare se på refleksjonene :))

 

3tu4.jpg

Nå var det endelig på tide å få på den egentlige start/reset knappen. (har brukt to andre stygge hittil)

Det du ser på bildet er selve power knappen, der festemekanismen er brukket. (skjedde under demontering av den, da den orginalt satt på det gamle kabinettet)

Og ettersom jeg ikke finner noen limpistol, så får jeg klare meg med en "limpinne" og noen fyrstikker.

 

4at6.jpg

Her ble det ferige resultatet av sølv knappene (power og reset) som kom på plass. (du ser de to rett under vifta)

Kantene er nå også malt. (prøvde først med kanter i sølv, men ble ikke så fint)

 

5ir6.jpg

På siden av kabinettet, så skal det stå andrull i "flammeskrift", så fikk lastet ned en font, og etter litt fiksing i photoshop og word, så ble dette resultatet av skriften som sakl brukes som utgangspunkt.

(med kniven så skjærer jeg bort selve bokstavene og sprayer/maler så over arket)

 

6za4.jpg

Første prøveforsøk ble ikke så veldig vellykket, men ga en indikasjon på at det kan gå med litt mer tolmodighet.

(valget stod mellom rød og sølvskrift)

 

7rr2.jpg

Valget ble som du ser rød skrift, pga det passer bedre som "flammefarge", og fordi det gjorde at PCen fikk litt mer farge, som bryter opp det svarte.

Er ikke ferdig med hele "Andrull", så står foreløpig bare "Andru".

 

8cc5.jpg

Så var det på tide å fikse meg en godt "topplokk" på kabnettet, og ettersom glassplate ble knust, så måtte jeg ta til takke med plexiglass fra det forrige kabinettet.

 

9to9.jpg

Her med ramma rundt, og etter mye tilpassing med vinkelsliper, ambolt og vanlig sag, så passet det tilslutt.

(den røde plata hadde en del ujevnheter under, og måtte jo også passe hullet)

 

http://img151.imageshack.us/img151/5661/10mn4.jpg

Etter første strøk av plata og topplokket, ble det seende slik ut.

Det ble nok ikke trefarget allikevell, da pga stygge merker, og en PC uten like stor "helhet".

 

11gz4.jpg

Sik ser det ut nå.. (trenger enda litt mer maling, men ikke langt igjen nå...)

:)

 

Fortsatt litt usikker på om jeg skal velge sort eller sølv/børstet aluminiums aktig eller rødt.

 

Er litt svak for børstet aluminiumsaktig, så det ble det. (og ettersom "halve" kabinettet er i sølv, men resten er i sort (untatt rød skrift), så synes jeg også det passet bra)

Lenke til kommentar

Da er strømforsyningen kommet i hus, og valgte å bytte 400Watt'ern mot 680Watt'ern. Så nå er det "bare" 250W + 680W = 930W. :)

 

Men, fått gjort litt til med topplokket, da jeg har hørt på tipsene om heller å male den svart. :)

Jeg har også fått et tips av Thugz84 om at jeg kanskje burde male innsiden av kabinettet også, og ettersom selve bakplata på kabinettet er malt, så kunne jeg jo alltids ha malt resten også....

 

Her er dagens oppdateringer ivhertfall:

2sw6.jpg

Først må da halve PCen taes fra hverandre, da PSUen mer eller mindre er fullstendig integret i kabinettet, så det er en god del jobb forran meg. :)

 

7fu3.jpg

Noen mindre justeringer må selvfølgelig gjøres inne i PSUen. En umoddet PSU er en halvferdig PSU. ;)

Denne gangen var det viftene som da godt kunne trenge noen litt mer stillegående vifter. (og være tilkoblet viftestyringa)

 

1xz8.jpg

Nå klagjøres plassen til den nye PSUen. Ettersom denne suger inn luft fra undersiden av kabinettet så må det også bli et hul lsom passer til vifta.

(tyngdekraften har også tatt overhånd, og du kan se fjernkontrollen som går står på veggen)

3in9.jpg

Undersiden av kabinettet, med PSUen montert. (den metallplata holder strømforsyningen på plass)

 

4pk6.jpg

Som sagt, så prøvde jeg å male selve toppplata på kabinettet sort.

På bildet så ble det noen merkelige prikker, pga blitzen. :p

 

5zi0.jpg

Topplata ferdig lakket med bengalack, og en gullfarget "vifte beskyttelse" har blitt montert på istedenfor :)

 

6fz3.jpg

Slik ser da 6pins Pci-e pluggene mine ut da jeg fikk PSUen. (legg merke til at den er kappet ganske så langt inn, så jeg blir nok nødt til å lodde)

 

8ou1.jpg

Ferdig loddet.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...