Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Driverproblemer med nytt hovedkort (oppklart)


Anbefalte innlegg

Har nylig fått meg et nytt hovedkort, men alt fungerer ikke slik det skal. Jeg har (hvert fall) problemer med SATA og lyden. Jeg har installert både lyddrivere og SATA controller, men ingen av dem fungerer! Det står at alt er installert riktig.

 

Hovedkortet mitt er MSI 865PE-V2 V2.0

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke å finne drivere. Jeg har allerde installert dem og det står de fungerer, men de gir ingen resultater. Jeg får ingen lyd ut av høyttalerene (ja, de fungerer) og SATA-diskene kommer ikke opp på verken My Computer eller Disk Management.

 

Jeg har prøvd å installere Windows XP på nytt, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar

Når du formaterte, la du inn tredjeparts drivere da?

 

Altså, når windows installasjonen startet skal man trykke f6 om man har S-ATA disker. Du vil da få muligheten til å legge til S-ATA drivere. Det skal være en Diskett som er med hovedkortet som inneholder de driverne.

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar
Når du formaterte, la du inn tredjeparts drivere da?

 

Altså, når windows installasjonen startet skal man trykke f6 om man har S-ATA disker. Du vil da få muligheten til å legge til S-ATA drivere. Det skal være en Diskett som er med hovedkortet som inneholder de driverne.

6637986[/snapback]

Det fulgte ikke med noen diskett, så jeg droppet dette ettersom jeg skulle installere på en IDE harddisk uansett

Lenke til kommentar

Fant ut at SATA-filene til disketten ligger på CDen. Lagde meg en diskett og testet å boote windows cden og ta reparer med SATA RAID thing thang loadet, men det funket ikke. Vil det fungere om jeg formaterer og installerer Windows på nytt med disketten, eller vil det kun funke under installasjonen og ikke når jeg kjører Windows?

Lenke til kommentar

Først må han finne harddiskene i windowsinstallasjonen.

 

Du ska legge til Sata raid driverne.

 

Tror det er noe slikt: trykk F6 --> Trykk enter for å legge til tredjepartsdrivere

--> Velg sata raid driverne som er på disketten --> Trykk esc for å fortsette installasjonen. Du skal da Klare å se S-ATA diskene sammen med den harddisken du skal installere windows på.

Lenke til kommentar

Det kan godt være at jeg har misforstått, men jeg spure om han fikk S-ATA diskene til å fungere. Han sa at han ikke gjorde det.

Da regner jeg med at diskene ikke er installert i windows installasjonen.

 

 

Jeg har vært borti et slikt problem selv. Løsningen var å installere S-ATA driverne fra floppy, under windowsinstallasjonen.

Lenke til kommentar

Det er som Hårek sier, jeg har installert Windows på en IDE harddisk. Jeg trodde, som Hårek også bekreftet, at denne disketten med SATA drivere kun gjalt under installasjonen og ikke i Windows.

 

Jeg testet like greit å starte Windows installasjon MED drivere, men jeg fikk ikke opp harddiskene da heller. Jeg tok en kjapp kikk i maskinen for å se om ting var som det skulle, noe det så ut som.

Lenke til kommentar

Prøvd å bytte ut strømkablene nå, IDE strømkabelen med en av SATA-strømkablene. IDE-disken funger fint så det er ikke noe galt med strømledningen. Jeg testet også å installere et PCI kort med SATA-porter på, og da funket harddisken fint. Det er altså ikke harddisken eller kablene sin feil.

 

Skal sjekke BIOS nå, men tror ikke de kommer opp der heller

 

EDIT: Pinlig... Var nettopp i BIOS og etter å ha gått gjennom noen menyer der ser jeg at "onboard SATA device" er satt til "disabled" som standard... Satte den på auto og nå funker det... :blush:

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...