Gå til innhold

Joachim Nielsens tråd


Gjest member-101642

Anbefalte innlegg

Gjest member-101642

Dette er tråden for å diskutere Joachim Nielsen, aka Jokke. Tråden er ein hyllest til kongen, Noregs største poet.

Diskografi:
Jokke & Valentinerne
Alt kan repareres (1986)
Et hundeliv (1987)
III (1990)
Frelst (1991)
Alt kan repeteres (1994)

Solo
Nykter (1996)

Jokke med Tourettes
Trygge Oslo (1997)
Billig Lykke (1999. Kom ein remastra versjon i år med to låter til. Ein radioversjon av billig lykke og singelen tomgang)

Samlealbum
Spenn! (1995)
Prisen for popen (2002)



Kva er din favorittsang av Jokke?
Kva er ditt favorittalbum?
Kva er den beste linja i sangane hans?
Diskuter alt som omhandlar Jokke!
j1.jpg

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Jokke er ein sabla god festkamerat, men han er òg god andre tider. Eg trur alle kan kjenne seg att i tekstane hans. Alle har vel følt seg som "Mr Ødelagt" ein gong i blant. "Verdiløse menn" traff iallfall meg midt i hjarterota.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Har ikke satt meg så veldig inni albumene hans. Har faktisk bare hørt det samlealbumet som heter Prisen for popen, men har til gjengjeld hørt gjennom det minst 10 ganger. Tror jeg må ekspandere til org.albumene snart. I mine øyne så er Jokke den låtskrivern i Norge som virker mest ekte og personlig i låtene sine. Høres ut som en klisje men kjenner igjen veldig mye av det Jokke synger om. Han er outsidernes låtskriver.

 

Vanskelig å plukke ut en favorittsang da jeg syns han lagd så mange gode. Han har sanger som både funker på fest og sanger som trøster en i en tung stund. Godlåter:

-Paranoid

-Action

-Sitter på en bombe

-Billig lykke

-Gutta

-Sola skinner

-Verdiløse menn

-Her kommer vintern

-Ta meg med

-Hr.Smith

-Bestevenner

-Gjeld

-To fulle menn

-Jeg er redd

 

"Men jeg klarte i hvertfall å kulen

vendte hjem til Kong Alkohol

men du er fortsatt der ute et sted

hekta som bare det

men jeg driter i hva folka sier

jeg har hørt det blitt sagt om meg sjæl

du bøffa aldri meg så i boka mi

er du fortsatt min beste venn

du er fortsatt min beste venn

du er fortsatt min beste venn"

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dette er tråden for å diskutere Joachim Nielsen, aka Jokke. Tråden er ein hyllest til kongen, Noregs største poet.

j1.jpg

6616390[/snapback]

 

Hurra for tiltaket!

 

Eee ...kunne kanskje endret trådnavnet. Det kan misforståes i luguber retning. :blush:

Lenke til kommentar
Joachim «Jokke» Nielsen (født 8. september 1964, død 17. oktober 2000) var en norsk musiker. Han var vokalist, gitarist og frontfigur i det norske rockebandet Jokke & Valentinerne, bror av tegneserieskaperen Christopher Nielsen og sønn av kunstneren John David Nielsen (som også tegnet omslaget til albumet Trygge Oslo).

 

Nielsen dannet Jokke & Valentinerne i 1982, og bandet ble raskt et av de mest populære bandene i Oslos rockemiljø. I 1985 ble låtene «Spenn» og «Alt kan repareres» gitt ut på en samlekassett med nye norske band, og året etter gav Jokke & Valentinerne ut sitt første album, Alt kan repareres.

 

Tekstene til Joachim handlet ofte om rus og alkohol, og han var enkelte ganger full på bandets konserter, noe han ikke har vært alene om i musikkhistorien. Han skapte avisoverskrifter under Spellemannsprisutdelingen i 1992 da han i tydelig beruset tilstand mottok prisen i kategorien beste rockeartist for albumet Frelst. Det er imidlertid feil å tolke hans tekster som hyldest av rus og rusmidler. Joachim Nielsens tekster er personlige uten å bli private, og fulle av ironi både over seg selv, musikkbransjen og det «vellykkede samfunnet», og da de «hippe» og «kule» især. Slik sett er hans tekster fortsatt altfor aktuelle. Hans váre tekster kommer tydelig fram på for eksempel «Bestevenner» som er en hyldest til det uselviske, lojale vennskapet.

 

Musikalsk har han ofte et bredt, fyldig, energisk og gitarbasert lydbilde.

 

I løpet av 90-tallet hadde Joachim gått over fra alkohol til tyngre stoffer. Han var flere ganger innlagt på avrusingsklinikker for å prøve å slutte med heroin, noe han dessverre ikke klarte. Han døde 17. oktober 2000, 36 år gammel.

 

I november 2005 ble Joachims låt «To Fulle Menn» kåret til tidenes norske låt i en avstemming blant NRK P3s lyttere.

 

Det kom samme måned opp et forslag i bydel Gamle Oslo om at Joachim skulle få en gate i den nye bydelen Bjørvika i Oslo. Dette ble i desember 2005 nedstemt. Navnekomiteen ble enige om et annet sted som passer bedre, en 50 meter lang gatestump på Grønland i Oslo, ved Det åpne teater. Gaten skal hete Joachim Nielsens gang, den får en bensinstasjon og boligkvartal som nærmeste nabo. Det ble også foreslått at det skulle bli satt opp en statue av han, men dette er lite sannsynlig, og møter motstand fra den gjenlevende familie.

 

Kan også anbefale Jokke.nu, for masse info og bilder av Jokke.

j14ha9.jpg

Endret av 3lw00d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...