Gå til innhold

BK: Le Grand Bleu - og gutta på tur


Anbefalte innlegg

På tide med noen nye bilder fra meg. Disse to bildene er ment som teasere for en liten serie jeg kommer til å presenter i/over helgen. Fikk meg nemlig en tur på bøljan blå i går kveld, i en 14" robåt (med motor, selvfølgelig). Vi dro ut klokken ni, og siste bildet ble tatt klokken 22:45.

Med disse to bildene av skipperen og knipseren velger jeg å slå ann tonen litt, slik at dere liksom får ta del i selve turen. Synes selv de ble ganske vellykkede dokumentasjoner av stemningen. Noen andre som føler for en tur ut til holmer og skjær? Ta med plastposer til beskyttelse mot sprut, og la gjerne den dyreste L-optikken ligge igjen hjemme.

Eos 20D med Sigmazoomen satt på 18mm, f/8 og 1/1600s. Det holdt med iso 400 på de bildene som trengte rask lukkertid.

post-76334-1153503930_thumb.jpg

post-76334-1153503951_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må jeg si at det frister noe SINNSYKT å suse avgårde over sjøen, bevæpnet med kamera og kald øl når jeg ser disse bildene. :love:

 

Det første syns jeg ble veldig bra. Flott komponert og fanget, syns stemningen kommer godt fram her, uten at jeg var der selv og opplevde det. Det bildet minner meg om noe, uten at jeg vet helt hva det er...

Bilde 2 når ikke opp til det nivået, men det funker også. Det blir mer en dokumentasjon i mine øyne, og det første ble mer "kunst", om du forstår hva jeg mener.

 

For å pirke på de vanlige tingene; antydning til skjev horisont på bilde 2, hvertfall oppleves den slik.

Lenke til kommentar

Fryktelig vanskelig å vurdere horisonten på slike bilder, siden man ikke ser den faktiske horisonten. Enig i at det virker skeivt, siden vannkanten skråner i bakgrunnen. Det er likevel mulig at kamera er i vater, siden båten står i vinkel i forhold til vannkanten i bakgrunnen. Valgte derfor å ikke rette dette bildet, noe jeg selvfølgelig har gjort med noen av de andre bildene. Det er fordi kamera er i vater i forhold til båten.

Enig i at det er klasseforskjell på de to bildene. Det er kun det første jeg ville valgt til en utstilling, for eksempel. Likte likevel det andre bildet, fordi det ble liksom litt "en National Geographic-fotgrafs arbeidsdag" over det.

Det siste er kanskje ikke helt troverdig, med tanke på hvilket kamera brodern bruker her.

Lenke til kommentar

Bastard! Legge ut slike bilder når jeg sitter oppe i Narvik uten tilgang på båt selv. Vel, det er kanskje ikke helt sant, om gudene og været er med oss, så sniker jeg meg med på en båttur med en kamerat, men desverre i en båt med tak og slike ting. Ikke helt like friluftig som det dere gjorde. Kamera blir med uansett...

 

Edit: Ellers var jeg også mest fornøyd med førstebildet, det er liksom halvveis et coverbilde på en film eller noe.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Takk for responsen. Inspirasjonen til bildet ligger nok i de mange artistbildene jeg har tatt opp gjennom årene. På midten av åttitallet begynte jeg å ta bilder der jeg brukte fokus for å få frontpersonen til å stikke litt ut i bildet. Det er vanskelig å avgjøre hvor mye uskarphet som skal brukes, og spesielt i dette bildet. Her var jo bakgrunnen ganske viktig også, og jeg ble ganske fornøyd til slutt. Ikke så verst, siden man ser null og nada på monitoren under slike forhold. Nedblendingsknapp er kjekt å ha, og en god grunn til å gå et lite steg opp på modellstigen når man kjøper nytt kamerahus.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jøss. Dette er den tredje tråden fra serien "Le Grand Bleu" som blir bumpet i sommer. Det er vel ganske utrolig. Vi har sett "Gylden Refleksjon", "Gullhuset" og nå disse to bildene. Nå mangler det bare at noen bumper "Le Grand Bleu III - Fyrtårnet" og "Le Grand Bleu IV - Blue Velvet". Egentlig er bildet av båtføreren fra denne tråden som ligger i tråden "LGB III - Fyrtårnet" min favoritt. Jeg tror det er fordi det ble et hat/elsk-bilde. Da gleder jeg meg som oftest mest over responsen, når kommentatorene deler seg i to grupper som er helt uenige. Når jeg sjekket de andre trådene fant jeg ut at det mest populære av dem var "Blue Velvet", og det ble faktisk bumpet i fjor. Da var tråden 1 år gammel. Det var etter et år. Da har faktisk tre av trådene bumpet siden de ble lagt ut, den første etter et år. Kanskje dette egentlig har vært min mest populære serie. Og den laget jeg i løpet av en kort uke.

 

Dette har faktisk vært skikkelig artig for meg. Takker for den :thumbup:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...