Gå til innhold

Sniktitt på Exchange Server 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer også en 32-bit versjon som er ment for testing- men de er skarpe på at denne ikke må brukes i prod da den ikke er stabil i forhold til 64-bit versjonen.

Og den kommer med OVA - Outlook Voice Access - det er vanvittig kult, så en demo av det på Exchange roadshow for et par måneder siden. Ring serveren fra bilen og book om et møte for eksempel :)

Lenke til kommentar
Hvilken software blir de nærmeste konkurrentene til dette? Domino og Notes?

6525473[/snapback]

Domino og Notes er helt klart en konkurrent, uten at jeg selv har merket noe til kunder som har gått fra Exhange til det. Den andre veien kjenner jeg dog til noen relativt nye tilfeller av, uten at jeg kan gå ut med navn på de aktuelle bedriftene.

Lenke til kommentar

Kan noen svare på om det i Exchange server 2007 er mulighet for å velge avsenderadresse?

 

Noe som er helt håpløst med Exchange 2003, er at en bruker kan ha mange e-postadresser, men kun én avsenderadresse. Dvs uansett hvilken e-postadresse du mottar e-posten på, vil svaret sendes fra default SMTP-adressen til kontoen din.

 

Utrolig frustrerende, og idiotisk.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Kan noen svare på om det i Exchange server 2007 er mulighet for å velge avsenderadresse?

 

Noe som er helt håpløst med Exchange 2003, er at en bruker kan ha mange e-postadresser, men kun én avsenderadresse. Dvs uansett hvilken e-postadresse du mottar e-posten på, vil svaret sendes fra default SMTP-adressen til kontoen din.

 

Utrolig frustrerende, og idiotisk.

6528900[/snapback]

Jeg forstår frustrasjonen, og kjenner alt for godt til problemstillingen. Jeg regner med at tankegangen bak dette er som følger: "Dersom man opererer med to separate identiteter så bør dette gjøres ved å lage en egen mailbox til hver av identitetene." Så kan man diskutere hvor fornuftig den tankegangen er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan noen svare på om det i Exchange server 2007 er mulighet for å velge avsenderadresse?

Dette har da ingenting med serveren å gjøre, men klienten du bruker? I Outlook (alle versjoner jeg kan huske å ha brukt) er det bare å trykke "View" -> "From Field" og der kan du skrive inn navnet du ønsker å sende fra. Hvis du har tilgang til å sende e-post fra kontoen du velger, går det helt uten problemer.

Lenke til kommentar
Kan noen svare på om det i Exchange server 2007 er mulighet for å velge avsenderadresse?

Dette har da ingenting med serveren å gjøre, men klienten du bruker? I Outlook (alle versjoner jeg kan huske å ha brukt) er det bare å trykke "View" -> "From Field" og der kan du skrive inn navnet du ønsker å sende fra. Hvis du har tilgang til å sende e-post fra kontoen du velger, går det helt uten problemer.

6593980[/snapback]

Sorry Asbjørn, men det er ikke fult så enkelt. Når du bruker Outlook mot Exchange med MAPI (standard) så vil all mail du sender bli sendt fra din default SMTP addresse. Dette er et kjent problem, med kjent workaround: Opprett en mailboks for hver avsenderaddresse. Du kan videresende all mail til en bestem konto, og så bruke "Send As" i Outlook for å sende mail som en av de andre kontoene.

Lenke til kommentar
Sorry Asbjørn, men det er ikke fult så enkelt. Når du bruker Outlook mot Exchange med MAPI (standard) så vil all mail du sender bli sendt fra din default SMTP addresse. Dette er et kjent problem, med kjent workaround: Opprett en mailboks for hver avsenderaddresse. Du kan videresende all mail til en bestem konto, og så bruke "Send As" i Outlook for å sende mail som en av de andre kontoene.

6594011[/snapback]

Ingenting å unnskylde for. ;) Akkurat, det var vel slik jeg tenkte det. Husker jeg gjorde dette selv en periode jeg satt på support-epost og brukte samme Outlook-innstallasjon til å svare på både support-relatert og "privat" epost.

 

Forøvrig leser jeg hos Paul Thurrott at Exchange 2007 fortsatt bruker JET-databasen (som igjen er bygget på FoxPro (som er 20 år gammel elns) svjv) som lager og ikke SQL Server. Helt utrolig. For uinvidde kan jeg opplyse om at Access også bruker JET, om enn i en litt annen innpakning.

 

Problemene med JET i bunnen er så store at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne og jeg hadde gledet meg til at Exchange endelig skulle komme seg vekk fra denne møkka-databasen og over på SQL Server, noe som hadde gjort skalering, backup og det meste annet utrolig mye enklere for system-administratorer og dermed også mye bedre for brukerne. Men nei da. Access FTW!

Lenke til kommentar
Sorry Asbjørn, men det er ikke fult så enkelt. Når du bruker Outlook mot Exchange med MAPI (standard) så vil all mail du sender bli sendt fra din default SMTP addresse. Dette er et kjent problem, med kjent workaround: Opprett en mailboks for hver avsenderaddresse. Du kan videresende all mail til en bestem konto, og så bruke "Send As" i Outlook for å sende mail som en av de andre kontoene.

6594011[/snapback]

 

Ja, har sett litt på dette, men det medfører jo en gedigen ulempe. Hvis det er snakk om f.eks. 10 epostadresser, så har jeg altså 10 postbokser i Outlook med hver sine innboks, kladd, sendte/slettede elementer, utboks mapper.

 

Og disse boksene får jeg vel heller ikke opp på mobilen? (WM5 m/Activesync)

Lenke til kommentar
Forøvrig leser jeg hos Paul Thurrott at Exchange 2007 fortsatt bruker JET-databasen (som igjen er bygget på FoxPro (som er 20 år gammel elns) svjv) som lager og ikke SQL Server. Helt utrolig.

6595478[/snapback]

Den eneste semioffisielle begrunnelsen jeg har fått for dette er at de er redde for å tråkke de gode gamle exchangeadministratorene på føttene ved å tvinge dem til å lære seg et minimum av Transact-SQL. Hva annet kan jeg si enn "utrolig".

Lenke til kommentar
Ja, har sett litt på dette, men det medfører jo en gedigen ulempe. Hvis det er snakk om f.eks. 10 epostadresser, så har jeg altså 10 postbokser i Outlook med hver sine innboks, kladd, sendte/slettede elementer, utboks mapper.

 

Og disse boksene får jeg vel heller ikke opp på mobilen? (WM5 m/Activesync)

6596131[/snapback]

Til det første: Fysisk sett ja. Men siden du bruker "Send As" så vil alle utgående mail ligge i din primære utboks, ikke i avsenderkontoens. (Så kan man diskutere videre om det er hensiktsmessig eller ikke, jeg mener de burde ligget i begge.

 

Til det andre: Nei, men den videresendte mailen får du. Jeg vet ikke om du kan sende fra de andre kontoene, men tviler vel på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...