Gå til innhold

S3 IS, FZ50, Sony H5? Kamera til rundt 5000.


Anbefalte innlegg

Står foran et vanskelig valg her men personlig har alltid Canon klingt bra i mine ører (Har hatt et par Ixuser, nå ett A520)

 

Hvem er konkurentene i prislaget 5000?

Jeg forutsetter minst 10x zoom og god bildekvalitet som mine hovedpunkter.

 

Har tenkt mye på 350D men det blir for dyrt for meg å handle en linse med akseptabel kvalitet og zoom til dette kameraet, men vit at det er i vurderingen. Bør jeg bite tenna sammen og handle dSLR?

 

Hva tror dere? S3 IS scorer bra hos både DPreview og Akam selv, men jeg vet ikke hvem konkurentene er og hva de tilbyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, lekker liten sak, finnes det noen som har fått føle på et og testet det relativt grundig? Hvor snart vil jeg finne dette leverbart i Norge?

 

Men det var dette med IS, liker å kunne ta bilder på frihånd i blandt, sykler mye rundt og da er ikke stativ (I alle fall ikke mitt) det letteste å drasse på.

 

Og jeg som hadde vennet meg til tanken på en S3 IS, så kommer du med en slik godbit og sår tvil. Huff. ;)

 

Når dere sier dette Fuji-kameraet har MF, tenker dere på fokusring? Da kan det raskt bli mer aktuellt i forholdtil Canonen, og det har jo RAW også.

 

----------

"Ny" Post

 

Oppsummert står det da mellom (?)

 

- IS

 

eller

 

- Mekanisk Zoomring

- Høye og Lavt-støybelagte ISO Verdier

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Sjekk artikkelen. Selv om kamera mangler IS, så bygger det i utgangspunktet på et kamera som er en klasse dyrere enn S3 IS. Den eneste vesentlige forskjellen er at man har byttet ut den opprinnelige 9mp-brikken i S9500 med 6mp-brikken fra F30. Det er som kjent ingen dårlig brikke heller. Forvent moderat oppskarpa bilder i slr-stil, med et godt zoomområde. Hadde kamera hett IS så hadde det vært perfekt, men den perfekte superzoomen finnes desverre ikke enda. Tror leveringsdato var september, men sjekk det selv. Husker ikke slike detaljer lenger, for det er ikke et kamera som jeg selv trenger.

Lenke til kommentar

Panasonic Lumix DMC-FZ30

 

Er dette ett godt alternativ tro? Har jo både IS og Mekanisk Zoom-ring OG Fokus-ring.

Men ser ut fra akams test at det produserer myyye støy, noe jeg er særdeles allergisk mot..

 

S3 føler jeg er ett sikkerstikk hvor jeg får det jeg betaler for, ikke noe kupp eller noe ekstra, men det det gjør det det skal og det gjør det godt også (Mye -det- i en setning eller?)

 

Samtidig sikler jeg på mekaniske løsninger foran knappe-alternativene.

 

Og siden støy er noe jeg foretrekker å legge til i ettertid om jeg skulle få det hel-merkelige innfallet at det skulle passe, så frister denne nykommeren S6500 meg mye den og.

 

Sier som mange før meg, at det ikke bare kunne finnes ETT kamera i hver klasse.

 

Smell meg i trynet med deres råd, erfaringer og synspunkter, ALT som omhandler kameraene jeg har omtalt, eller andre i deres klasse settes umåtelig stor pris på :D

Lenke til kommentar

Har sett litt på utvalget her og der og innser at det er jo bare 500 spenn som skiller S6500 og S9500 (?) så går jeg for Fuji blir det heller orginalen enn en nedskalert utgave.

 

Det med støy-allergi gjelder helst når rød-grønn støy blir dominerende.

 

Hvorfor ikke dSLR spør du, jo fordi eg har behovfor en kraftig zoom mer enn bildekvaliteten som speilrefleks kan tilby, i en fornuftig prisklasse for meg.

Jeg har i dag ett PowerShot A520 som har tjent meg godt det året jeg har brukt det, og jeg er komfortabel med de manuelle innstillingene det hadde å tilby, og ønsker å ta ett skritt til.

Med dette kameraet (4mp) følte jeg aldri det STORE suget etter høyere bildekvalitet, da bildene skalert ned til greie skjermoppløsninger i mine øyne er relativt gode. Nå med litt bedre teknisk kvalitet tenker jeg å kanskje på skrevet ut ett og annet bilde, bare for å henge på hybel or so, ikke noe gallerikvalitetskrav her. Tilbake til saken.

MEN trangen til å zoooooome enda nærmere (Fotografens 3 N'er: Nærmere Nærmere Nærmere) var stadig tilstede, og nå tenker jeg å tilfredstille denne dragningen.

 

Å handle SLR og et objektiv med ok kvalitet og tilsvarende zoom er selvskudd foren stipendspisende student.

 

Mitt store problem nå, er å snakke meg selv vekk fra tanken på IS, evnt. mekaniske ringer

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Du nevner FZ50 i emnefeltet, men FZ30 i din spørrerunde. Det jeg har lest og sett av bilder hittil vedr. FZ50, ser det identisk ut med mitt FZ30. Det som later til å være nytt er et par megapixler til, desverre, men til gjengjeld hevder de å ha redusert støyen betydelig med ny bildeprosessor. I såfall burde dette absolutt være med i betraktningen din. Jeg har også lest en del kritikk av støyen på FZ30, men har lært å omgå det en god del ved å kjøre lavt på ISO. I tillegg fikk det jo tross alt utmerkelsen gullmedalje av DIWA ( se www.digit.no) sammen med S9500 og Pro815, og i tillegg platinamedalje på toppen, så rent bortsett fra støyen har det iallfall fått glimrende kritikker. Legger du da litt mer penger på bordet enn for FZ30 som nå har sunket en del i pris, tror jeg FZ50 vil gi deg mye moro. Se ellers mine erfaringer vedr. FZ30 på kamera.manskow.net, der finner du også en del bilder, så kan du bedømme støynivået selv. Jeg vil på min side ikke prate deg bort fra IS og mekaniske ringer, snarere tvert i mot. Det er bare pyton å gå tilbake til knappestyring når man først har kjørt en del med mekaniske ringer, som på FZ30/50.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Hvor finner man info om Panasonic FZ50? Iallfall ikke på Panasonics norske hjemmesider, for det står ett år gamle FZ30 oppført som en nyhet! Ellers skjønner jeg godt at FZ50 er nærmest identisk med FZ30, siden FZ30 er nærmest perfekt, og dermed er det ikke stort man kan forbedre - utenom den berømte bildestøyen.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Hvor finner man info om Panasonic FZ50? Iallfall ikke på Panasonics norske hjemmesider, for det står ett år gamle FZ30 oppført som en nyhet! Ellers skjønner jeg godt at FZ50 er nærmest identisk med FZ30, siden FZ30 er nærmest perfekt, og dermed er det ikke stort man kan forbedre - utenom den berømte bildestøyen.

6550132[/snapback]

 

Står noe her.

Lenke til kommentar

Og HER står det en hel del.

Hadde egentli ikke håpa på flere Mpix da resultatet gjerne blir pixel stuffing som de sier, og det lover ikke akkurat til at støyproblemet blir bedre av det.. Hadde de bare ordna det hadde dette kamereaet blitt peeeerfekt.

 

Dog, det loves drastisk mindre støy i hytt og pine i den press releasen:

 

"Furthermore, by dramatically reducing the noise levels that challenged its predecessor, the DMC-FZ50 is able to capture 10.1-megapixel full resolution images even in high sensitivity recording."

 

"The noise reduction system is greatly improved by removing noise at the processing stages in series. First, critical noise is roughly undraped and the chromatic noise and the luminance noise are separated to respectively go through the supplemental noise reduction process so that the remaining noise is appropriately minimised."

 

Både FZ30 og 50 ser bedre ut på papiret for meg enn S3 når jeg ser etter, Mekaniske ringer, dobbelt så stor oppløsning på LCD, hele kamereaet er større (bedre å holde i for meg), og ikke minst støtter det RAW, noe jeg alltid har hatt lyst til å teste for å se hva alt snakket om det er.

 

Bortsett fra støyen, noen som kan si noe negativt om dem?

Manskow, ville spesielt likt å høre alt du synes er irriterende\negativt, for noe er det alltid :p

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Hvor finner man info om Panasonic FZ50? Iallfall ikke på Panasonics norske hjemmesider, for det står ett år gamle FZ30 oppført som en nyhet! Ellers skjønner jeg godt at FZ50 er nærmest identisk med FZ30, siden FZ30 er nærmest perfekt, og dermed er det ikke stort man kan forbedre - utenom den berømte bildestøyen.

6550132[/snapback]

 

Her finner du info om FZ50:

 

http://dpnow.com/2836.html

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at FZ30, S9500 og 815 Pro regnes som en klasse høyere enn S2 IS/ S3 IS. De konkurrerer ikke i samme klasse. FZ7 (?) er den modellen fra Panasonic som er i samme klasse som S3 IS.

Ps: Er ikke helt sikker på den modellbetegnelsen til Panasonic. Lå og leste en head vs head-test av de to kameraene i går kveld. Sovnet før jeg kom til konklusjonen, så den kan jeg ikke referere til nå.

Lenke til kommentar

Begynte å ane det ja, som du sier PMnormal, men prisklassen min er ganske fleksibel egentlig, så bare kom med godbitene :p

 

FZ50 kan kanskje bli i dyreste laget, siden FZ30 er relativt dyr nå, men havner FZ50 på det prisnivået og ikke særlig mye høyere er den en steinhard kandidat.

 

Let frem testen davel =)

Lenke til kommentar
Manskow, ville spesielt likt å høre alt du synes er irriterende\negativt, for noe er det alltid

 

Først: PMnormal har et godt poeng, FZ30/50/S9500/Pro815 er egentlig ikke direkte sammenlinkbare med klassen under. De er alle 3 i full SLR-størrelse, og har jo også mer tilnærmet funkajonalitet med sine mekaniske ringer. Det stemmere forøvrig også at FZ30's lillebror heter FZ7. Den har også 12x zoom, men motorisert, og er dessuten mindre, og mer i S2/S3-klassen. Den har heller ikke vridbar skjerm, som jeg ikke kan få fullrost på storebror.

 

Så til irriterende/negativt om FZ30.

Nei...altså, støyen er vel det som er hovedsaken på negativ side. Hadde derfor Panasonic vært litt lure, hadde de erkjent at FZ30 lider av dette, og heller gitt beng i å øke oppløsningen. Med ny og støydempende prosessor kombinert med den samme 8MP-brikken kunne dette virkelg vært en godbit. Når de allikevel selger sjela si og faller for fristelsen til å dytte inn flere punkter blir jeg skuffet. 2 millioner (!) punkter ekstra på en så liten brikke (vi snakker altså om drøye 7 x 5 mm) må jo spise opp mye av forbedringspotensialet som FZ50 skal ha etter sigende. Så ja, jeg merker godt støyen ved full auto, når kameraet har skrudd opp ISO. Men som jeg har skrevet før, har jeg stort sett truet ISO til 100, og fått gode resultater.

Ellers kan autofokusen av og til få litt trøbbel på full tele, men det er det visst ikke alene om, har jeg lest. Uansett er det ikke noe stort problem, synes jeg. Skulle det være et skikkelig problemmotiv, går jeg bare over til manuelt, som med mekanisk ring er helt greit.

Utenom det kommer jeg faktisk ikke på noe særlig mer i negativ retning. Jeg kjøpte det med en gang det kom til landet, tror jeg fikk det aller første fra MPX, da jeg skulle ut på reise, og fikk det fraktet med bud. Jeg hadde da ikke rukket å lese noen større tester, og tok en sjanse kun basert på nitid lesing av spesifikasjoner. Jeg var jo derfor litt engstelig for dårlig kjøp, siden jeg akkurat hadde kansellert bestilling av Pro815 basert på litt lunken omtale. Men jeg ble meget positivt overrasket, jeg er særdeles fornøyd med det. Ingen utkommende zoomlinse, mekaniske ringer og dritbra LCD var viktige punkter for meg. Jeg har ennå ikke sett noen bedre skjerm, kombinasjonen oppløsning og størrelse gjør denne til en skikkelig killerskjerm. 235 000 punkter på 2" er en ganske optimal løsning. Det sier seg selv at 3 - 3.5" med samme oppløsning bare ikke kan bli så detaljrike. Og når man ikke har optisk søker er skjermen meget vital etter min mening. Hvis jeg ikke husker feil, mener jeg å ha skumlest på FZ50-spec'en at oppløsningen faktisk hadde sunket litt på den i forhold til FZ30. Snodig valg.

Men bevarers, har de virkelg fått til betydelig mindre støy på FZ50, og det bør de for å gå ut med skryt av det, er nok det et godt valg.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig for ett godt svar!

 

Det med autofokus på høy tele ser ut til å være noe alle i klassen har problemer med, og med mekanisk ring, who cares.

 

Håper støyen er noe de har tatt ett oppgjør med, og at 50en havner under 6000. I såfall liker jeg den meget godt :p

 

Hva er dette Pro815?

Lenke til kommentar

Det er Samsungs toppmodell. Også en solid konstruksjon som har vunnet priser. Mine favoritter i klassen er nok FZ30 og Fuji S9500, så den faller ut for meg også. Jeg vil likevel anbefale deg å kikke på den, for det er også en fristende sak.

Jeg har tidligere uttalt meg fordelaktig om Fujis alternativer. Jeg liker enkelt og greit bildefilosofien deres.

Lenke til kommentar

Okay, har sett litt på dette nå, men må si at foreløpig står den fremtidlige FZ50 som en favoritt.

 

Ingen nevner Sonys H5 eller R1 (Ok litt ute av klassen, men har vel lov å se på den?) -Beklager, ser nå at R1 ikke har tilstrekkelig med Zoom i forhold til kravet mitt.

Er Sony en uting?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Slettes ingen uting, det er også et kjempekamera. Har ikke nevnt det før siden det har handlet om superzoomer. R1 er mer en flott løsning for en som er på jakt etter en del av de typiske slr-kvalitetene, men som heller ofrer mulighetene for utskiftbar optikk med en vært god, fastmontert zoom. Hvis det var jeg som skulle velge kamera, så hadde jeg ikke hatt behov for superzoom, slik at jeg ville endt opp med R1.

Det er de som mener at nytt utstyr er en av gledene med slr, men det er jeg ikke enig i. Tror nok det finnes flere enn meg som synes at et kamera med en - 1 virkelig bra zoom, bør holde for all fremtidig bruk. Den har forresten et zoomområde som tilsvarer 24-120mm (tror jeg), og det er jo veldig anvendelig.

Lenke til kommentar

Takker, menkommer jeg opp i den prisklassen kan jeg like godt kjøpe et forbruker-speilrefleks og ett objektiv med noe ca tilsvarende.

 

Men nå er jeg mer usikker enn noensinne før ang speilrefleks. Kanskje ikke mange av speilfolka som heng i denne delen av forumet, men jeg spør allikevel:

 

Hvor mye vil Optikk tilsvarende ca 12X på Fz30\S3IS til en Nikon D50\70 eller Canon 350D koste?

MÅ ikke være fulle tolv, men over 5x.

Helst bare ett objektiv, men to går det og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...