Gå til innhold

Google tapte i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er en og annen IT ansvarlig på den skolen som prøver å beskytte seg. Det er utrolig enkelt å stoppe google fra å indeksere noe :)

 

Btw, de er vel forsåvidt ikke dømt, men må gjøre en handlig i påvendte av dommen. Det er relativt vanlig.

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar

Påstanden er jo latterlig.. Hvorfor skulle Google være interessert i karakterene til elevene på denne skolen? Jeg tror heller skolen burde omskrive nettsidene sine og gjøre informasjonen mindre tilgjengelig.

 

Dette skjedde i Amerika og jeg synes det sier sitt..

Lenke til kommentar

hahaha, for et patetisk forsøl fra it-ansvarlig. har du gjort en feil og lagt ut sensitiv informasjon om elevene uten passordbeskyttelse så fjerner du det, og ber google pent om å slette cachen sin.

 

google har forøvrig ikke "tapt i retten", men dommeren har sagt at de må slette de cachede sidene med navn, personnummer og karakterer, siden dette jo er kontrollert av personvernlover. det er jo ikke google sin feil at de ligger der, de har jo kun indeksert offentlig tilgjengelig informasjon. at informasjonen ikke burde vært offentlig er skolens feil.

 

jeg vil tippe google ville fjernet disse uansett dersom it-ansvarlig hadde spurt pent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

"Den amerikanske skolen Catawba County Schools har saksøkt søkegiganten Google for at søkemotoren fikk tak i sensitiv informasjon fra skolens nettside, og la informasjonen ut på Internett."

 

Hvis den fra før av lå på skolens nettside lå den vel allerede på internett? :tease:

 

Uansett: Idiotisk av skolen..

 

EDIT: Lite trolig at de sidene var passordbeskyttet..

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar

Jeg må tillate meg å påpeke at overskriften til denne artikkelen er litt vel drøy; Google har enda ikke tapt saken i retten - de har simpelthen blitt pålagt å fjerne de sensitive personopplysningene (som er beskyttet av personvernlover) inntil saken er ute av veien.

 

Ellers vil jeg si det er hevet over enhver tvil at disse anklagene ikke vil vinne frem i retten, selv i USA (:p). Her ligger nok problematikken i enten et elendig sikkerhetssystem, eksempelvis med JavaScript og Cookies (som Googles søkebot fullstendig ignorerer), at en innenfor utilsiktet gav bort passord og brukernavn via en link (kan godt hende dersom de bruker GET-requests ved innlogging, og i så fall er de virkelig ute på viddene), eller rett og slett at Google-botens ville klikkemania ikke ble tatt i betraktning når systemet ble utviklet. I alle tilfeller er Google uskyldig.

Lenke til kommentar

Google hadde indeksert et dokument fra nettstedet vårt, og lagret det i cachen. Så ønsket vi å få dette dokumentet fjernet. Løsningen var å slette dokumentet, og så melde inn at dokumentet var slettet via et skjema hos Google.

 

Det tok noen uker, men det forsvant.

 

Så etter min erfaring er Google enkle å ha med å gjøre når kjedelige situasjoner oppstår. Men nå hadde ikke Google "hacket" nettstedet vårt for å få tak i dokumentet, da. :-)

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Nei, ikke sant. Moralen i historien er vel; er du så dum at du legger ut sensitiv informasjon på internett, da kan du ha det så godt.

 

Ting som ligger beskyttet av et slags sikkerhetssystem skal selvfølgelig ikke bli indeksert av en crawler, men er det egentlig det som har skjedd i denne situasjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...