Gå til innhold

Passiv vannkjøling med oljeovn (Nuclearity).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan har du tenkt å løse påfylling/etterfylling av vann, og hvilken kobling skal du ha fra radiator til slange og pumpe osv. ?

 

Dette ser jo unektelig ikke dumt ut...

 

Men jeg hadde nok ikke brydd meg med et Lian Li kab, men bygd et enkelt og greit selv. -med et enkelt og greit "hode" CD/floppy lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg har lurt på etterfylling selv. Men jeg kommer til å tette de store hullene med plexiglass, og da kan jeg har to hull oppe: Ett for nippel til vannsystemet, og ett for en slags fylleinngang.

 

Når det gjelder kabinettet:

Jeg kjøpte akkurat det kabinettet fordi det:

* Er svart allerede.

* Passet veldig bra med themet.

Lenke til kommentar

Ser du har hentet et par erfaringer... ;)

 

Pass på at nippelen ikke stikker under plexiglasset, for å hindre luft/rust.

 

Silikon er ikke bra som lim. På Europris har de et slags locktight-produkt, og det holder som bare det, samtidig som det er hurtigtørkende. Det står hva det heter i workloggen, husker ikke nøyaktig nå.

 

Hvordan ble/er innsiden på radiatoren din? Fikk du renset den skikkelig?

 

Tror du klarer deg med et t-ledd på slangen til etterfylling. Mer praktisk.

Lenke til kommentar

Ja, jeg hadde sett hvordan du gjorde det, men det var da også den eneste mulige måten. :)

 

Ja, jeg skal bruke silikon som tetningsstoff. Hva jeg skal bruke for å holde plexiglasset på plass, er mer åpent. Araldit, Epoxylim eller det Locktight-greiene du brukte, kvalifiserer seg sikkert godt.

 

Innsiden av radiatoren er vesentlig bedre enn da jeg startet. Nå ser man metallfarget stål (altså ikke misfarget) på innsiden, og det er ikke lenger små, knudrete metallrester inni. Det jeg imidlertid merker, er at om putter hånden litt inni hullet og pusser hardt med dorull, blir dorullen såvidt synlig misfarget. Denne misfargingen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med...

 

Skal jeg la hele greien stå i spritoppløsning eller liknende en hel natt? Eller skal jeg ta den i bruk?

 

Jeg vil ikke at slangene mine skal bli misfarget.

Lenke til kommentar

Spenende prosjekt det her ;)

 

Tror jeg har sett ett eller to slike prosjekter fra før, men deter langt fra oppbrukt!

 

Likte det vannkjølingsopsettet ditt og kabinettet :love:

 

 

Tja utstyr, det som de har på biltema elns duger vel. Spraylakken som de har på Biltema er helt grei å jobbe med og gir et ok ressultat :yes:

 

Huff det klistermerket kommer til å ødelege hele den cleane looken på kabinettet ditt ;)

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
Ja, jeg hadde sett hvordan du gjorde det, men det var da også den eneste mulige måten.  :)

 

Ja, jeg skal bruke silikon som tetningsstoff. Hva jeg skal bruke for å holde plexiglasset på plass, er mer åpent. Araldit, Epoxylim eller det Locktight-greiene du brukte, kvalifiserer seg sikkert godt.

 

Innsiden av radiatoren er vesentlig bedre enn da jeg startet. Nå ser man metallfarget stål (altså ikke misfarget) på innsiden, og det er ikke lenger små, knudrete metallrester inni. Det jeg imidlertid merker, er at om putter hånden litt inni hullet og pusser hardt med dorull, blir dorullen såvidt synlig misfarget. Denne misfargingen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med...

 

Skal jeg la hele greien stå i spritoppløsning eller liknende en hel natt? Eller skal jeg ta den i bruk?

 

Jeg vil ikke at slangene mine skal bli misfarget.

6345951[/snapback]

 

Vel, jeg gjorde jo en del feil som du slipper å gjøre, og det er jo fint.

 

Høres ut som om du har vært veldig flink med rensinga, for jeg var mer slurvete.

 

Du kan jo blande til litt av den væsken du skal bruke, og gjøre samme test som du gjørde med vanlig vann?

 

Det aller beste er antakelig å kjøre en periode med pumpe, filter og radiator, så filteret tar opp evt. partikler. Tror du skal få ut det meste da.

 

Antakelig vinner du på å ha et filter i systemet.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert vannfilter, men har ikke kommet opp med en effektiv metode for dette.

 

Det er så rent i radiatoren at den skal kunne drikkes av, men så er ikke jeg typen som drasser rundt på en oljeovn leskende saft på varme dager; jeg drasser derimot gjerne rundt på en oljeovn fylt med batterivann montert på en tralle.

 

Med andre ord: Jeg tror ikke jeg trenger filter. (Håper inderlig jeg slipper å spise de ordene senere.)

Lenke til kommentar
Jeg har vurdert vannfilter, men har ikke kommet opp med en effektiv metode for dette.

 

Det er så rent i radiatoren at den skal kunne drikkes av, men så er ikke jeg typen som drasser rundt på en oljeovn leskende saft på varme dager; jeg drasser derimot gjerne rundt på en oljeovn fylt med batterivann montert på en tralle.

 

Med andre ord: Jeg tror ikke jeg trenger filter. (Håper inderlig jeg slipper å spise de ordene senere.)

6358296[/snapback]

 

Du har en mye renere radiator enn meg, ihvertfall, og sånn det høres ut tror jeg det skal gå bra uten. Det var nok lurt å kjøpe ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...