Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye støtdempere- et par spørgesmål


Anbefalte innlegg

Hei.

Bilen min (Mazda929 GLX 2.2i '88) er ikke helt i vater for tiden. Jeg skal derfor bytte støtdemperne bak og trenger råd.

 

- Skal jeg bytte alle 4 når jeg først er i gang?

- Skal jeg bruke olje- eller gassdempere? (hvilke varer lengst/ + og -)

- Hvor kan jeg handle brukbare dempere til en fornuftig pris?

- Kan jeg bruke stødempere fra f.eks Biltema, som står oppført til andre biler. Min

bil står nemligen ikke der.

- Med en tank på 75liter, og vintermod med sandsekker - trenger jeg noe stivere

dempere enn standard?

- Andre ting jeg bør tenke på?

 

takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville bytta alle sammen, om ikke alle er ødelagt, er de helt sikkert slitt.

 

Gassdempere er bare oljedempere som er trykksatt. Trykksatte dempere skal tåle mer før de skummer. Det gjør at trykksatte dempere ofte er stivere enn vanlige. Har du en sportslig kjørestil kan gassdempere være lurt.

 

Biltema er ikke kjent for å ha all verdens kvalitet. Jeg kjenner ikke til demperne deres, men det jeg har hørt er at de er ok ei stund, men ikke varer så lenge.

 

Sjekk med alle rekvisita-kjeder du finner. (Torshov, Mekonomen osv) I verstefall må du krype til korset å kjøpe originalt. Det fungerer helst sikkert ok, men du får neppe sportsdempere.

 

Dempere til en annen bil blir vanskelig å få til å passe. De vil neppe bli riktig i forhold til fjærene dine.

 

Nye/hardere dempere vil ikke løfte hekken på bilen nevneverdig, men de vil redusere fjæring opp og ned, spesiellt ved en del last. Sjekk om det finnes "campingfjærer" til bilen din, de er beregnet for mer enn vanlig last. Får du tak i campingfjærer bør du ABSOLUTT ha sterkere støtdempere for å kompensere for fjæras hardere fraspark i dumper.

 

Du bør tenke litt på å bytte foringer i hjulopphenget. Slitte foringer gjør hjulopphenget upresist. Kanskje finnes det sportsforinger å få tak i, de gir mer presisjon, spesiellt ved mye last og/eller hard kjøring. Noen sportsforinger KAN gi litt mer støy og overføre litt mer vibrasjoner fra underlaget, men mine erfaringer med f.eks Polysport er udelt positive.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Jeg har i profesjonell sammenheng aldri bytta fjærer som ikke var brukket ved bytte av støtdempere. Om hensikten er å endre høyde, bytter man selvsagt fjærer, støtdempere hever ikke bilen.

6293645[/snapback]

 

Vel, det er jo litt av hensikten min ved å bytte. Den er så nedsunket bak at jeg soper borti det mest utrolige. Den var i vater en gang i tiden, men har sunket mer og mer bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...