Gå til innhold

Netthandel fra utlandet


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så vurderer jeg å bestille mitt neste kamera på nettet. Skal ha Canon S3 IS. Dette kommer seg ca 800 kr billigere på nettet fra England enn i Norge. Hvordan er det med toll/mva og ikke minst garanti ved slike kjøp?

 

Håper noen vet/har erfaring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må regne med å betale moms på kjøpet, samt gebyr for dette. Uten at jeg vet total prisen så kan jeg ikke si at det egentlig blir like billig.

 

Garantien, om det ikke er verdensomfattende garanti ifra produsenten, må du regne med å ta med butikken i England. I tillegg vil du regne med å måtte forhold deg til det engelsk regelverket (så bare glem våre gode reklamasjonsordninger).

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Hvis du vil regne på dette, blir regnestykket slik:

 

Prisen i butikken i England

- engelsk moms (VAT), hvis du får trukket fra den. Spør butikken. VAT er ca 18-20%

+ frakt til Norge

= beregningsgrunnlag (ja, det er riktig. Du skal betale toll/moms av frakten også)

 

Toll beregnes av grunnlaget over. Jeg tror ikke det er toll på fotoutstyr, sjekk toll.no. Der finner du også tollsatsen. Dersom det er toll å betale, er den ofte rundt 10%.)

 

Norsk moms er 25% og beregnes av beregnes av beregningsgrunnlaget + evt toll (ja, det er riktig. Du skal moms av tollbeløpet også)

 

På toppen kommer gebyr til Posten eller annen transportør for jobben med tollberegningen. Jeg tror dette gebyret er 190,- pr i dag.

 

Jeg synes heller ikke en prisfoskjell på 800 kr er nok til å regne videre på. Kanskje tjener du noen få kroner om butikken trekker fra VAT. Men det er neppe nok til å forsvare bryderiet dersom du må reklamere.

Lenke til kommentar

I likhet med en lignende tråd i Netthandel-kategorien, setter jeg også denne som sticky da de fleste ikke ser igjennom alle forumkategorier før de lager en ny tråd. Dette er tatt opp mange ganger før, og ved å sette to stickyer, håper jeg at vi unngår noen av disse samme spørsmålene om igjen :)

 

Søk gjerne i forumet om du vil ha mer informasjon. Er skrevet mye om det før. Blant annet synes jeg fem års reklamasjonsrett ved kjøp i Norge er verdt mange kroner mer enn det ene året med garanti som du får ved kjøp fra utlandet.

Lenke til kommentar

Hvis du reiser utendlands, er det bra å kjøpe elektronikk. Da får du ofte se seriøsiteten i butikken, it tillegg til at du ikke behøver å tenke på frakt. Bestilling fra utenlandske butikker vil ikke jeg anbefale, da jeg fikk et lite sjokk da produktet kom og den totale prisen stå på arket.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det bør være en generell regel at man aldri skal handle på nettet fra utlandet. Jeg gjør det ofte, men da skal det være ting jeg ikke finner i butikker i Norge, eller noe som er særlig lønnsomt å handle fra en utenlandsk nettbutikk. Men sjekk tollregler etc på forhånd, slik at du ikke får en overraskelse.

Lenke til kommentar

Hei, hvis siden er på engelsk og ikke er beregnet på norske forbrukere må du forholde deg til de engelske forbrukerlovene.

 

Er det derimot ett engelsk selskap som klart sikter mot norske forbrukere, for eksempel med side på norsk må de forholde seg til det norske regelverket.

 

Det er ikke toll på elektronikk, du får enkelt å greit trukket i fra momsen og plusset på norsk moms som du kanskje må betale ved levering.

 

Som nevnt i tidliger tråder fra meg tror jeg det vil være en stor sjanse for at du vil levere dette kameraet tilbake og da er det trygt å ha kjøpt det i en norsk butikk/nettbutikk. Det er faktisk ikke verdt de få hundr kronene du vil tjene på det, husk ekstra frakt til deg (og kanskje til england igjen hvis den muligheten er der).

Lenke til kommentar

Kameragutten: Vi har solgt i bøtter og spann av S2IS og en god del S3IS der jeg jobber. Ikke ETT har kommet tilbake. Ikke EN kunde har vært misfornøyd. Og tro meg... vi får høre det om et kamera ikke holder mål, og de fleste av våre kunder er ganske kresne. Så jeg synes at du, i dine mange tråder mot S3 IS, holder muligheten åpen for at du har fått en feil på akkurat ditt produkt eller at du kan ha oversett noe i bruksanvisningen. Men dette ble off-topic.

 

On-Topic: Utenlandske sider rettet mot norske forbrukere må følge norsk kjøpslov. Men det sitter mange der ute som handlet på Nomatica (franske selskap) for halvannet år siden og nå ikke får reparert sitt kamera selv om de har fem års reklamasjonsrett på det. Hvorfor? Fordi Nomatica nylig gikk konk. De fleste med feil på kamera kjøpt derfra må nå enten betale 1500-2500 kroner for rep. eller kjøpe nytt kamera. Bare en advarsel :) Det er heller ikke alle butikker som trekker fra moms selv om de må sende til et annet land, og momsen er gjerne en god del lavere i andre land enn i Norge.

Lenke til kommentar

Det skal også nevnes at norske nettbutikker generelt holder et svært konkurransedyktig prisnivå. Spesielt innen Skandinavia, hverken danske eller svenske nettbutikker kan hamle opp med våre priser. Sist høst var jeg også på guttetur til spanskekysten, og vi var innom Gibraltar. Der var det flusst av taxfree-sjapper, men selv der lå prisene langt over våre (jeg ringte hjem og sjekket noen av modellene) selv om jeg da hadde sluppet frakt og andre avgifter. Så jeg vil også anbefale å handle her, og iallfall regne godt på det. Langt fra alle utenlandske butikker gidder å ta bryet med å trekke fra VAT'en også, så det kan fort bli en dyr affære når totalsummen ligger på bordet.

Lenke til kommentar
Langt fra alle utenlandske butikker gidder å ta bryet med å trekke fra VAT'en også, så det kan fort bli en dyr affære når totalsummen ligger på bordet.

6311335[/snapback]

Mange vet ikke engang at de kan det. Det opplevde jeg i Spania for noen år siden. Jeg fant en Konica 300Z, som kostet omtrent 25% mindre enn i norske butikker på samme tid. Kjøpte den, men da jeg forsøkte å forklare dem det med VAT'en, så mente de at det ikke var mulig. Gav til slutt opp hele saken, og snakket med en på en turistinformasjon i steden. Han sa at det bare er enkelte butikker som kan det. Hvorvidt det er riktig, vet jeg ikke. Uansett var jeg fornøyd med prisen, så jeg brydde meg ikke så mye.

I Italia, hvor jeg ofte kikker inn i butikkvinduer for å sjekke utvalget, så ligger prisene i dag på omtrent det samme som i Norge, noen ganger over. Spesiellt på enkelte kompaktmodeller er prisene veldig mye høyere i Italia enn i Norge. På andre er de kanskje litt lavere. Jeg har i alle fall ikke sett et kamera som er betydelig rimeligere enn i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

bestillte mitt casio z850 fra techtoysforless.com i California, USA. prisen var det halve av det den er i orge (260 dollar), frakt kom på 42 dollar. De sendte pakken som en "gave" og satte verdien til 100 Dollar. Jeg bestillte på onsdag ettermiddag, og på Mandag formiddag ble kameraet levert på døra hjemme hos meg. Total pris ble 1947 kroner, og pakken var stemplet "ikke tollpliktig".

Billigste pris i prisguiden er noen kroner under 3000...

 

ps: fikk "international tourist" garanti med kameraet..

 

funka greit for meg, og anbefales for de som vil ha casio-kamera

 

 

(dersom dette blir "reklame", så kan dere (moderator) bare fjerne nettadressa, og interesserte sende meg en pm istedet)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
bestillte mitt casio z850 fra techtoysforless.com i California, USA. prisen var det halve av det den er i orge (260 dollar), frakt kom på 42 dollar. De sendte pakken som en "gave" og satte verdien til 100 Dollar. Jeg bestillte på onsdag ettermiddag, og på Mandag formiddag ble kameraet levert på døra hjemme hos meg. Total pris ble 1947 kroner, og pakken var stemplet "ikke tollpliktig".

Billigste pris i prisguiden er noen kroner under 3000...

 

ps: fikk "international tourist" garanti med kameraet..

 

funka greit for meg, og anbefales for de som vil ha casio-kamera

 

 

(dersom dette blir "reklame", så kan dere (moderator) bare fjerne nettadressa, og interesserte sende meg en pm istedet)

6807407[/snapback]

 

Hørtes interessant ut.... :thumbup:

 

Men er du sikker på at man kan stole på denne butikken? Du jobber vel tilfeldigvis ikke der :p ...

 

Svar så fort som mulig. Må bestille snart dersom jeg skal ha kameraet før jeg reiser på ferie!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

USA har generelt ca halv pris på fotoutstyr i forhold til i Norge. BHphotovideo.com er vel en av de største forhandlerne i verden og ikke noe stress å stole på.

 

Gibraltar er, som nevnt tidligere, dyrere enn Norge, mens Andorra ligger på ca 2/3 av prisen.

 

Mye å spare på å kjøpe i utlandet, men sjekk åssen det er med garantier før du kjøper.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...