Gå til innhold

Musikk: Gardarike ute med ny sang, Kritikk ønskes!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ålreit det der, men jeg synes kanskje det riffet som kun går i h | b | a | h er litt monotont (verset, om jeg skal kalle det noe)? Det trekker ihvertfall helhetsinntrykket noe ned hos meg.

 

Litt mer stortromme, kanskje, bare for å gi det litt mer trøkk?

 

Og for å ikke være en sur sokk, så må jeg også legge til at det absolutt ikke var ille. Stå på!

 

:)

Lenke til kommentar

Jepp, lydkvaliteten er svak, men det er egentlig ikke det viktigste. Må si at vokalisten gjør en god jobb, først og fremst. Jeg er ikke superfan av svartmetall, men dette var langt i fra dårligere enn "proffe" greier som jeg har hørt. Burde kanskje hatt litt tøffere riff og sterkere melodier, men jeg veit ikke hva dere legger vekt på.

 

Introen var ikke noe særlig bra, nei. :wee:

 

Stå på! :)

Lenke til kommentar

Kjedelig, kjedelig, kjedelig...

 

Her i Tønsberg får vi den type musikk i så store doser at det holder... verste metallbyen. Hadde dere vært Tønsberg-band hadde jeg rakka ned på dere som versting for å være uoriginale. Vet ikke hvordan det er der borte i ... *kikke på profil* ... HEY! Bergen! Har ikke dere Norges beste musikkmiljø, eller noe? Mann, ass! Dere burde kjørt på med noe sånn Kings of Convenience eller Röyksopp eller noe. B)

 

Men greia er at jeg er ikke interessert i den type musikk i utgangspunktet, og når jeg attpåtil får det i så store doser som jeg får det i her, da blir jeg bare innmari lei det til slutt. Så mitt forslag er... dere skulle ikke prøvd å putte inn et eller annet spennende inn i lydbildet? Jeg mener, gitarlyden = kjedelig, basslyden = kjedelig, trommene = kjedelig, vokalen = kjedelig... hele oppsettet med gitar/bass/trommer/growl = kjedelig. Finn på noe nytt! Putt inn et triangel, eller noe sånt... :p

 

Men helt seriøst ass, det er da dere _virkelig_ får frem den skumle greia. Bruk sånn sykopiano, eller noe orgel eller noe skumle synthgreier ... eller bare en gitar med masse delay og flanger og sånn voldsom tremolotypevibratodings ... Eller kanskje en voldsom stereo-panning? :p Xylofon! Det hadde vært konge! (Det skal jeg skaffe meg til bandet mitt når pengene strekker til... B) )

 

Hva er det dere synger om, egentlig? Hvis dere synger om sånn satan og borgen hans og sånt, må dere jo ha noe som litt beskriver personkarakteristikken hans sånn dere tenker dere den... for eks. hvis han er en stor person som med treg gange, må dere ha en treg låt... eller hvis dere skal beskrive riket hans, og det er jævlig mye ekkohaller og greier, må dere jo ha en veldig "hul" lyd... Sånne ting, liksom.

 

Så sånn oppsummeringsvis er ikke mitt forslag "finpuss på 3. takt av valsepartiet", men begynn på nytt. Finn på et eller annet som er særegent dere... hva er ellers vitsen, liksom? Bare enda en sort flekk i en kølsvart vegg av metall? Nei, gutta, finn stilen. B)

Lenke til kommentar
Whine, whine, whine...

Først og fremst: Du liker ikke sjangeren i utgangspunktet! Da er det ikke rart du synes dette er kjedelig og uten særpreg. Du hadde sikkert ikke hørt forskjell på f.eks gammel Immortal og Darkthrone, og jeg vil si de er ganske særegne. Man hører med en gang hvilket band det er (hvis man er litt bevandret i sjangeren selvfølgekig). Jeg synes ikke du har grunnlag til å komme med de påstandene du kommer med.

 

Jeg synes dere har noe å bygge videre på. Få band har en helt særegen stil på de første demoene, det er noe som må følge en naturlig utvikling over tid.

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar
Whine, whine, whine...

Først og fremst: Du liker ikke sjangeren i utgangspunktet! Da er det ikke rart du synes dette er kjedelig og uten særpreg. Du hadde sikkert ikke hørt forskjell på f.eks gammel Immortal og Darkthrone, og jeg vil si de er ganske særegne. Man hører med en gang hvilket band det er (hvis man er litt bevandret i sjangeren selvfølgekig). Jeg synes ikke du har grunnlag til å komme med de påstandene du kommer med.

6115866[/snapback]

Æsj, Darkthrone, de er fæle... En metalkamerat av meg sendte en låt av de, det var dritstygt. Det greiene her var jo mye penere å høre på. :p Men når det gjelder det med grunnlag... tja, jo, til en viss grad. Jeg kan nok ikke si jeg er vel bevandret i sjageren, nei, men det er vel ikke meningen å bare snappe opp de som allerede er bevandret i sjangeren? Hvordan skal man da klare å få nye mennesker interessert i sjangeren? :p

Jeg synes dere har noe å bygge videre på. Få band har en helt særegen stil på de første demoene, det er noe som må følge en naturlig utvikling over tid.

6115866[/snapback]

Uenig. Hvis du ikke har planer om å revolusjonere verden, kommer du ingen vei. :p Jeg mener, det er jo det som er spennende med det å drive på amatørnivå... Ingen store, stygge plateselskaper som sier "sellout FTW!". For at folk faktisk skal gidde å høre på et amatørband, er det vel ingen vits i at bandet spiller en dårligere versjon av musikken proffene spiller? Dessuten, hvis du har tenkt til å tjene spenn, er det kreativitet som gjelder.

 

Jeg ser ingen vits i å starte på anonymt nivå å regne med at særegenheten kommer etterhvert... du må starte med de gærne idéene, skillsene kommer etterhvert. Heller amatørmessig og vilt enn proft og kjedelig, spør du meg. Og husk at rock'n'roll (eller metal) overhodet ikke er sånn "ehm... hei? ... passer jeg her?" - nei, det er mer sånn "WEHEY! Jeg EIER dere alle, og gir F i hva dere synes om stilen vår!" ... du skjønner hva jeg mener. :p

Lenke til kommentar
Dommedagsprofet, gi opp. Du har åpenbart ikkje peiling på dette whatsoever.

6132390[/snapback]

Jeg kan da få lov til å komme med innspill jeg også? Eller gikk jeg glipp av "metalheads only"-merkingen? :p Jeg kom jo faktisk med et konstruktivt forslag... Jeg foreslo å putte inn en eller annen spennende lyd av et eller annet slag... et helt seriøst forslag, for det er dette som iallfall meg til å tenke "aha! kult, dette vil jeg høre på.", og det er temmelig uavhengig av sjanger. Denne låta hadde ingenting slikt som iallfall får meg til å gidde å høre på. Som jeg også sa, hadde Gardarike puttet inn i et triangel for eks i låta (et forholdsvis vilt forslag i en overseriøs sjanger som norsk metall har blitt), hadde dere hørt et lykkelig, "WTF?!"-sukk fra meg. =)

 

Og en ting til, er det virkelig noe "dette", Satrucci? Kan du med hånden på hjertet si at dette kun er metal, at metal er bare metal og metal er bare for metalheads? Er ikke sjangerdefinisjoner en subjektiv ting? Hvordan kan du da si jeg ikke har peiling? Tror dere ikke metalheads kunne hatt godt av forslag utenifra? Som jeg sa, på en eller annen måte må man få folk interessert i sjangern også, og da må man jo tenke på de som ikke hører på det i utgangspunktet...

 

Triangel! :D

Lenke til kommentar

Jeg syns dere burde la være å angripe Dommedagsprofet for meningene hans. Her skal man helst snakke om selve musikken, ikke andres meninger. Det går jo såklart an å komme med innspill til andres meninger, men her syns jeg det har gått over styr :(

Endret av cun
Lenke til kommentar

Ja, med "dette" så meiner eg metal, då hovudsakeleg black, som dette er. :)

Æsj, Darkthrone, de er fæle... En metalkamerat av meg sendte en låt av de, det var dritstygt.

Yes. Du verkar skikkeleg bevandra i denne sjangeren.

Når gutten her lager blackmetal, og det verkar ikkje som om han har lyst å skifte sjanger (?) så blir det dumt å be han bytte stil. (Som faktisk ikkje skal mykje til i denne sjangeren, hiv i synth og litt strykarar, så er du allerede laaangt ute.) Han har eit godt grunnlag her og treng i mi meining ikkje å putte inn noko som helst nytt her (altså, då pratar eg instrument og sjangertrekk frå andre sjangrar). Dette går fint an å byggje vidare på. Dette låter greit oldschool og det er det eg reknar med han vil lage, ikkje revolusjonere verda.

 

Eg har ikkje snøring på f.eks progressive-trance, og då hadde eg heller ikkje komme med forslag om å legge overdrive-gitar i ei eventuell låt som nokon hadde lagt ut.

 

Bra begynnelse dette, om enn ikkje det aller beste.

 

Hold på kneippen, Eyvindr ellers går den tapt!

 

Først og fremst: Du liker ikke sjangeren i utgangspunktet! Da er det ikke rart du synes dette er kjedelig og uten særpreg. Du hadde sikkert ikke hørt forskjell på f.eks gammel Immortal og Darkthrone, og jeg vil si de er ganske særegne. Man hører med en gang hvilket band det er (hvis man er litt bevandret i sjangeren selvfølgekig). Jeg synes ikke du har grunnlag til å komme med de påstandene du kommer med.

 

:)

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
(...)

6140410[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener, men jeg ber dem ikke akkurat om å bytte stil... Alt jeg ber dem om, er å motta litt impulser. Det er i grenseland mellom stilarter spenning skapes, mener jeg.

 

Forresten, du nevnte synth og strykere og mente det var langt ute i black metal. Vel, black metal er en dramatisk sjanger, og strykere er dramatiske instrumenter. Egentlig er vel strykere perfekt for black metal, så jeg ser ikke hvorfor du ser på det som langt ute?

 

Som sagt tidligere: Nei, jeg er ikke vel bevandret i sjangeren, og det at jeg sa at den ene låta jeg har hørt av Darkthrone var stygg, var bare for å understreke akkurat det poenget. Jeg mener allikevel jeg burde ha noe å si her, ref. omfattende forklaring i min forrige post. (Notis: Kunne forøvrig vært interessant å se om trådstarter har noen interesse i mine innspill.)

 

Er nødt til å ta deg på ordet på en ting, though:

 

Ja, med "dette" så meiner eg metal, då hovudsakeleg black, som dette er. :)

6140410[/snapback]

Igjen: Er ikke sjangerdefinisjoner en subjektiv ting?

 

Han har eit godt grunnlag her og treng i mi meining ikkje å putte inn noko som helst nytt her (altså, då pratar eg instrument og sjangertrekk frå andre sjangrar). Dette går fint an å byggje vidare på. Dette låter greit oldschool og det er det eg reknar med han vil lage, ikkje revolusjonere verda.

6140410[/snapback]

Revolusjonere verden er mitt uttrykk for å finne på iallfall noe nytt som gjør at folk jubler. Hvis det er sånn at det er dette de vil lage, så er det greit for meg.

 

Vanlige mål når man skaper musikk, er ofte enten a) å få ut følelser, enten som en mental pleie eller fordi det gir et kick, b) lage musikk som folk liker fordi man får en god følelse av det, c) tjene penger på musikk, eller d) den klassiske rockeparolen "Sex, drugs and rock & roll". Det kan også være en kombinasjon av disse alternativene. Av en eller annen (avsindig?) grunn lever jeg i den tro at disse alternativene representerer målet for de alle som spiller musikk. Hvis en vanlig andel av disse alternativene er representativt for målene til denne gjengen, noe jeg tror, står jeg fast ved anbefalingene mine.

 

Hvis det derimot, mot all formodning, viser seg at de spiller kun på grunn av alternativ a, ja, da støtter jeg opp under dine anbefalinger, Satrucci.

 

Må forøvrig få lov til å legge til at hvis kun alternativ a hadde vært tilfelle, hadde det vel ikke vært noen vits i å legge ut musikken her for kritikk ettersom man i det tilfellet ikke hadde hatt behov for noe publikum for musikken sin. :)

 

Så hvis bandet ditt ønsker å spille for et så stort som mulig publikum, og du ønsker tilbakemeldinger fra folk for å finne ut hvordan du skal få til dette, ja, da ser jeg ingenting i veien for at du hører på meg også i tillegg til den vanlige dosen metalheads. :)

 

_________________________________________

 

OK, tilbake til litt direkte kritikk på låten. Det meste var ganske gjennomført her, slår det meg etter et par gjennomkjøringer. En jevn og fin spennings- ... jeg mener, aggresjonskurve... dynamikkkurve, så har vi et fint begrep. Jepp, en fin dynamikkkurve, selvom musikken i seg selv er temmelig udynamisk (med tanke på både lydstyrke og stil), men sånn skal det også være i metal (selv om nok en gang det ikke er noe i veien for variasjoner... :p).

 

Det jeg likte aller best med låta var egentlig ... ehm... refrenget? Fordi basisen er ganske kul, nesten sånn night-jazz-nedgang (:p) på basstonene med E - D - C - H, også en gitar på toppen som spiller først 3-erne i forhold til basstonen i skalaen dere bruker (G i forhold til E og C# i forhold til D, som skaper henholdsvis en enkel Em og D-dur), og så 7-erne (H på C og A på H). Veldig melodisk, og det er veldig bra. Er jo så trist å se at mye metalband dropper helt den melodiøse greia, så det blir bare støy... Ellers hadde den rene gitaren veldig fin lyd, på tross at jeg ikke helt likte de staccato notene i introen.

 

Det som kan forbedres, though, er lyden på gitaren som spiller solo. Støyen låter akkurat like ille som støyen på min Marshall MG50-DFX, og den låter virkelig ille... Gjør den litt... fetere, ikke så veps i lyden. Gjerne litt synlig ... pardon, hørbar reverb. Og ikke spill så "funky", type hiphop på trommene for ofte, det ble litt feil i denne sammenhengen her...

 

Ellers er det jo det jeg har sagt hele tiden, putt inn et eller annet spennende... Men ellers jeg er enig med Satrucci, veldig fint grunnlag. Greia er bare det at jeg ville ikke stoppet der...

 

Lykke til videre. :)

Lenke til kommentar

Dommedagsprofet, vi spiller her en form for black-metal, og det har vi planer om å forsette med :) Vil ikke gå så langt som å si at dette er oldschool eller kneip om man vil, men black metal vil jeg våge å kalle det. Så noen nye instrumenter uten om de vi har nå vil ikke komme på tale på noen slags måte. Men ser at du prøver å gi meg kritikk og takker mye for det. Er selv veldig enig i at solo gitaren låter lite fett, litt kjedelig at akkurat den skulle låte slik, når etter min mening rymtegitaren har en mye feitere sound.

 

Og dere andre: Takker så meget for all positiv og negativ kritikk.(Overaskende mye positivt faktisk, kunne aldri håpt å fått så mye uten drahjelp fra vår kjære profet :) ) Og Bare kom med mere. Kritikk er noe vi i bandet anser som viktigst for vår utvikling, så jo mere kritikk dere kommer med jo bedre vil vi forhåpentligvis bli :)

 

Edit: Og jeg spiller musikk grunnet at jeg digger det, ikke for en eneste annen person i hele verden. Med engang jeg ikke digger det, slutter jeg på dagen.

 

Edit2:Denne editen kommer veldig seint, men var bare noe jeg ville legge til angående det Dommedagsprofeten sa: Disse såkalte "hip-hop" tenkte ikke jeg eller noen av de andre i bandet på før vi var studio når lydmannen vår påpekte det. Så etter hvordan jeg ser det nå vil akkurat den rytmen være forandret til demo-innspillingen :)

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...