Gå til innhold

[Løst] CAD-pc, 15-16000kr, arkitektstudent


Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer å kjøpe bærbar til studiet og trenger dermed en maskin som kan takle AutoCAD, ArchiCAD, 3Ds MAX studio og Photoshop CS. Den skal IKKE benyttes til spilling... Håpet er å kunne konfigurere en pc som ender opp rundt 15-16000kr. Den skal medbringes hver dag og bør dermed ikke overstige 3 kg, og være max 15,4". Ved siden av dette vil jeg ha mest mulig ytelse for pengene, samt god skjerm og kvalitets-chassis. :whistle:

Håper dette kan oppnås til denne prisen. Setter pris på flere forslag, så jeg har noe å velge mellom. Fint hvis andre CAD-brukere kan dele egne erfaringer :thumbup:

 

Takk på forhånd

Endret av trasher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut Dell Precision-serien. M70 vil kanskje passe ditt behov, men anbefaler at du ser på den nye M90 også, selv om den er for tung etter dine oppgitte ønsker (3,8 kg).

 

Fra dell.no:

"Med Dell Precision M70 får du imponerende PCI Express OpenGL-grafikk, og ytelseskrevende brukere innen design får den utmerkede kraften til en arbeidsstasjon til CAD- og 3D-programmer – når de er på farten. En skjerm med forbløffende høy oppløsning og bred visning gir en svært skarp visningsopplevelse uten at du trenger å scrolle for å se hele bildet. Fullstendig ISV-sertifisering for viktige programmer sikrer pålitelighet."

Lenke til kommentar

Vet ikke om 15,4" WXGA er ideelt for CAD, tror jeg ville statset på en WSXGA skjerm(litt høyere oppløsning). Da tror jeg Precision M65 er en grei plass å begynne dersom øvre grense er 3 kg, denne kan du få med WUXGA skjerm. "Billig" alternativet fra Dell er Inspiron 6400 som kan spec'es med ett greit skjermkort for dette formålet, nok minne og en bra skjerm. 17" ville sikkert vært enda mer ideelt, men disse får du neppe under 3 kg, dvs mulig Apple har noen, men da snakker vi om 20000kroner+++.

Lenke til kommentar
Sjekk ut Dell Precision-serien. M70 vil kanskje passe ditt behov, men anbefaler at du ser på den nye M90 også, selv om den er for tung etter dine oppgitte ønsker (3,8 kg).

 

Har vurdert M70 så smått, men den er noe dyr, men jeg får vel presset ned prisen hvis jeg ringer dell? :roll: Eneste som irriterer meg med den er at det sitter to 512 minnebrikker i den, skulle gjerne hatt en 1gb brikke, med mulighet for oppgradering ...

 

Ellers ser denne Asusen bra ut. Personlige erfariger med denne?

 

ASUS A6Ja 15.4"WXGA, ATI X1600-256, Core Duo T2400,1 GB,100GB,DVD±RW,WLAN/BT,XPP

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318534

 

Fraråd meg gjerne hvis noen mener jeg er på villspor. Jeg er ikke akkuratt noe data-guru... ;)

Endret av trasher
Lenke til kommentar
Vet ikke om 15,4" WXGA er ideelt for CAD, tror jeg ville statset på en WSXGA skjerm(litt høyere oppløsning). Da tror jeg Precision M65 er en grei plass å begynne dersom øvre grense er 3 kg, denne kan du få med WUXGA skjerm. "Billig" alternativet fra Dell er Inspiron 6400 som kan spec'es med ett greit skjermkort for dette formålet, nok minne og en bra skjerm. 17" ville sikkert vært enda mer ideelt, men disse får du neppe under 3 kg, dvs mulig Apple har noen, men da snakker vi om 20000kroner+++.

5843259[/snapback]

Bruker selv 15,4" WXGA.

og jeg synes det fungerer veldig bra har 2 forskjelige bærbare med det.

no problem.

men for det meste bruker jeg stasjonær til cad med 17 tommers skjerm skulle gjerne hatt 20" i steden.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg driver selv med grafisk tegning med AutoCad, ADT, Solidworks osv..

 

Så jeg vil anbefale et Quadro kort eller FireGL fra nVidia eller ATi i en laptop.

 

Da vil jeg si Prescion M65 er bra, men jeg vil anbefale M95 fordi den har større skjerm.

 

Har selv 9400 med T-2500, 2GB 100GB og 7800Go med 17" WUXGA skjerm og det er rått i CAD sammenheng, men jeg vil tro at M95 er en del mer presis og bedre oppdatering i 3D tegning.

Lenke til kommentar

Det er fint å høre med personlige erfaringer. Takk for gode svar folkens. Tips om 17" går igjen, selv om enkelte hevder at 15" duger... Finnes det overhodet noen 17" som passer min bruk, dvs daglig transport? Et råskinn av en stasjonær har jeg allerede, så trenger forsåvidt ingen desktop erstatter. Tror jeg går for en 15". Det finnes ikke tilfeldigvis noe innimellom 15 og 17 som jeg ikke har hørt om? :roll:

Hva er hovedproblemet med en 15"? Er det noen kritiske forskjeller mellom de to skjermstørrelsene?

Lenke til kommentar

Har en Inspiron 9300 som har 17" skjerm, 1920x1200. For ditt bruk, med daglig transport, samt at du har en stasjonær i tillegg, så er en lettere modell med 15" skjerm å anbefale fra min side. Da ville jeg valgt en skjerm med oppløsning på 1680x1050 (WSXGA+). 1920x1200 er bra på 17", men blir for smått på 15" skjerm, mener jeg (på widsecreen, men ok på "normal" 15" skjerm). Styr unna lavere oppløsninger enn 1680x1050. For CAD, bilder og tegninger vil du ha bruk for mye plass på skjermen.

Endret av twb
Lenke til kommentar

Med responsen jeg har fått hittill er ASUS A6Ja og Dell Precision M65 mest interessante. ASUSen virker som en maskin der man får mye for pengene. Er dette feil? Dell-maskinene er muligens mer solide, men småting som to 512 mb minnebrikker i stedet for en 1024 irriterer meg så smått, da jeg gjerne vil ha mulighet for oppgradering av minne. Er dette noe man kan spørre om å bytte pr. telefon? regner med flere er totalt uinteressert i all ekstra programvare og printere osv som følger med DEll maskinene. Har noen prøvd å bytte noe av dette til bedre/annen maskinvare? Precision M65 er svært interessant, men jeg regner med man betaler for alt det ekstra på et vis...? Den blir fort dyr når jeg konfigurerer den til mine behov. 16000 er mitt maxbeløp tross alt.

 

er widescreen å foretrekke for CAD/3d arbeid? de fleste maskiner kommer med det nå, så er ikke noe særlig valg, men er dette noe jeg bør vurdere ved valg av maskin?

 

Flere anbefalinger av maskiner som burde vurderes??

Endret av trasher
Lenke til kommentar

> småting som to 512 mb minnebrikker i stedet for en 1024 irriterer meg så smått, da jeg gjerne vil ha mulighet for oppgradering av minne. Er dette noe man kan spørre om å bytte pr. telefon?

 

Ja.

 

> Den blir fort dyr når jeg konfigurerer den til mine behov. 16000 er mitt maxbeløp tross alt.

 

Den blir kr 3000 rimeligere ved å ta bort CompleteCare samt Business Support, i tilfelle du har oversett det.

Endret av twb
Lenke til kommentar
Jeg har lest endel en review av storebroren M90.

http://www.digitalvideoediting.com/article...le.jsp?id=38515

 

Skjermen er ikke god, og skjerm er nesten det viktigste.

Vanskelig å finne en best mulig skjerm, jeg har hørt at Thinkpad har gode greier, men de er jo og svindyre.

5847422[/snapback]

 

Maskinen som det refereres til her er en pre-produksjon maskin, og denne testen bør således ikke tillegges _for_ mye vekt.

 

Forøvrig vil vi nok få se flere alternative konfigurasjoner av minne etter den 14 april.

Lenke til kommentar

Noen punkter jeg vil nevne:

 

- WXGA er bredutgaven av XGA eller 1024x768. Første laptop med en slik skjerm kom allerede i 1997. I dag er denne oppløsningen avlegs. Aktuelt kun for de som har spesielt dårlig syn selv med sterke briller, eller andre helt spesielle behov.

 

Råd: Styr unna.

 

- Acer TravelMate 8200 nevnt i et innlegg over her med 15,4" WSXGA (1680x1050): Oppløsningen er ideell for en 15,4" skjerm, men: Jeg har sett denne maskinen selv (Travelmate 8204 WSXGA), og ble mildt sagt sjokkert over hvor dårlig skjermen er. Svak lysstyrke og dårlig innsynsvinkel. Eieren ble så opprørt over å se min Inspiron 9300 at han sporenstreks ringte Acer for å klage. Men nei, skjermen skulle være sånn, den ... Svak skjerm er også nevnt i tester jeg har sett, mens andre ikke gjør noe poeng ut av det.

 

Råd: Styr unna.

 

- Glossy eller matt skjerm? Flere high-end maskiner leveres i dag med glossy (blank) skjerm. Det gjelder f.eks. WUXGA-utgaven (1920x1200) av Insprion 9300/9400/XPS. Dette skal gi bedre opplevelse av bilder, video og spill. Men det er delte meninger om dette. Min erfaring er at til vanlig arbeid hvor du stirrer på skjermen i time etter time hver dag, så er glossy rett og slett en smertefull opplevelse for øynene. Men dette kan altså være individuelt. M90 har så vidt jeg vet en matt skjerm, som jeg ville foretrukket.

 

Råd: Bruke litt tid på å finne ut hva du liker. Snakk med selger, oppsøk butikker som har glossy laptoper utstilt, etc.

Endret av twb
Lenke til kommentar
Noen punkter jeg vil nevne:

 

- WXGA er bredutgaven av XGA eller 1024x768. Første laptop med en slik skjerm kom allerede i 1997. I dag er denne oppløsningen avlegs. Aktuelt kun for de som har spesielt dårlig syn selv med sterke briller, eller andre helt spesielle behov.

 

Råd: Styr unna.

 

- Acer TravelMate 8200 nevnt i et innlegg over her med 15,4" WSXGA (1680x1050): Oppløsningen er ideell for en 15,4" skjerm, men: Jeg har sett denne maskinen selv (Travelmate 8204 WSXGA), og ble mildt sagt sjokkert over hvor dårlig skjermen er. Svak lysstyrke og dårlig innsynsvinkel. Eieren ble så opprørt over å se min Inspiron 9300 at han sporenstreks ringte Acer for å klage. Men nei, skjermen skulle være sånn, den ... Svak skjerm er også nevnt i tester jeg har sett, mens andre ikke gjør noe poeng ut av det.

 

Råd: Styr unna.

 

- Glossy eller matt skjerm? Flere high-end maskiner leveres i dag med glossy (blank) skjerm. Det gjelder f.eks. WUXGA-utgaven (1920x1200) av Insprion 9300/9400/XPS. Dette skal gi bedre opplevelse av bilder, video og spill. Men det er delte meninger om dette. Min erfaring er at til vanlig arbeid hvor du stirrer på skjermen i time etter time hver dag, så er glossy rett og slett en smertefull opplevelse for øynene. Men dette kan altså være individuelt. M90 har så vidt jeg vet en matt skjerm, som jeg ville foretrukket.

 

Råd: Bruke litt tid på å finne ut hva du liker. Snakk med selger, oppsøk butikker som har glossy laptoper utstilt, etc.

5857776[/snapback]

 

 

tusen takk twb. såfremt alt dette er korrekt :p , er dette nøyaktig den type informasjon det er godt å få... :thumbup: greit å umiddelbart få eliminert enkelte opsjoner. erfaringer med ASUS A6Ja? fint hvis andre har lignede erfaringer å dele med meg ;)

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/product.php?v...roduct_id=39831

 

Prisguiden har masse erfaringsdata på forskjellige bærbare.

 

Edit:

Mht skjerm, så er det min erfaring at Dell generelt har veldig bra skjermer i sine bærbare, dvs dersom skjerm er det viktigste hadde jeg ikke tvilt om jeg skulle gått for Dell eller ikke. Akkurat nå har jeg en 9300 Inpiron med glossy skjerm, var litt skeptisk i begynnelsen, men nå er jeg ikke sikker på om jeg ville hatt noe annet. Dvs jeg liker det, men nå er det ikke den jeg bruker hele dagen da, så jeg kan ikke uttale meg om langtidseffekten ved å bruker den hele arbeidsdager i lengre perioder.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Her på jobben går det i tung CAD (proE) og GIS. Vi kjører konsekvent DELL M70. Har fungert perfekt hittil.

Maskinene er 100% LINUX-kompatible dersom det skulle bli aktuelt.

5858918[/snapback]

 

dell maskinen virker absolutt interessant, selv om den i mine øyne er noe overpriset...Det jeg er mest usikker på er hva jeg kan oppnå med et Quadro-grafikkkort i forhold til et ev de bedre "spill-kortene", f. eks. x1600 som ligger i ASUS A6Ja...

 

Her er hva som blir sagt om grafikkkortet i Dell Precision M65:

 

"A 256MB Nvidia Quadro FX Go350M card offers OpenGL graphics, ideal for 3D graphics artists, architects and other graphics-intensive applications"

 

Hvor mye bedre, og på hvordan måte er quadrokortene mer egnet for CAD/3D-bruk i forhold til "mainstream" kortene?

 

Nvidia Quadro-kort

Endret av trasher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...