Gå til innhold

Test av Olympus E-500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt irriterende at oppstartstid stadig vender tilbake som ankepunkt mot E-500.

 

Forskjellen i oppstartstid mellom E-300 og E-500, skyldes at E-500 viser en liten reklamesnutt for Anti-støv teknologien sin. Denne er helt unødvendig, og hadde Olympus visst bedre, hadde de droppet det.

 

Uansett, filmsnutten kan skrus av i menyen, og da blir oppstartstiden den samme som hos E-300, rund 1,75s. Javisst er det lengre enn andre kamera, men kameraet er allikevel klart før du tar det opp til øyet og er klar til å skyte.

 

Det som er det reelle ankepunktet mot dette kameraet, som artikkelen også tar opp, er mer enn gjennomsnittelig støy. (På den annen side, det er også en reell prisforskjell opp til Canon's 350D).

Lenke til kommentar

I hvertfall nyttig å vite, slik at man ikke avskriver modellen p.gr. av for lang oppstart.

Edit: Kikket litt på testen, og må si jeg var ganske imponert over kvaliteten på den lange kitzoomen. Det samlede settet virker som et veldig godt tilbud.

Mht støyen, så er den fremdeles merkbar. Likevel mener jeg at man kan få svært skapelige resultater med etterbehandling i raw-konverteringen. Absolutt en god grunn til å bruke raw hvis man satser på dette kameraet. Ingen grunn til å ikke vurdere dette aparatet, hvis man likevel skal ha to zoomer som dekker alle behov. Da er prisen uslåbar, og de kronene man har spart gjør opp for det ekstraarbeidet man får i rawkonverteringen når støy skal fjernes fra bilder med høy iso.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv et E-300, og er godt fornøyd med det. Det tar flotte bilder (sammen med meg), og optikken til Olympus er god. Det er også veldig bra at kameraet er ganske konservativt i prosesseringen av bildene - for da tåler de etterbehandlingen bedre. Svake punkter som kjøpere må huske:

 

- autofokus er ikke top-notch - særlig ved dårlig lys

- støyete ved høy ISO

- liten søker

 

Altså - ikke noe kamera for lavlys-situasjoner. Og iallefall ikke for konserter.

 

Også hjelper http://www.neatimage.com/ på et støyete bilde.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...