Gå til innhold

Linux på skolePC? MS krever lisens penger!


Anbefalte innlegg

På flere nyheter nyhetssider (mange som jeg anser som gode kilder) ser jeg nyheter som f.eks

 

"MS skal bruke mer penger med kampen mot Linu" i form av propaganda/reklame/get the facts osv... +sikkert litt bestilte tester... i steden for å forbedre programmene sine og konkurrere på ærlig vis...

 

"MS sier at open kildekode er usikkert" som om dems lukkede er noe mer sikkert...

 

"(bestilt?) Gartner test: MS server er billigere å drifte enn Linux server" tja... kanskje under de omstendigehetene testene er basert på, alikevel gir dette et feil inntrykk på andre som har lyst til å prøve Linux da mange kanskje tror at det koster penger for en vanlig bruker...

 

I dag på Digi.no kom denne nyheten opp, dog digi.no ikke er en av de beste kildene:

http://php.digi.no/php/art.php?id=283444

 

Jeg ble irritert, ikke fordi skolene velger å bruke Windows, men fordi det ødelegger for konkurranse. MS skal ha betalt for lisens på alle PCene, til og med de som ikke benytter seg av Windows... trodde ikke dette var lovlig engang...

 

det er et par intressange innlegg jeg legger link til:

http://php.digi.no/php/debatt.php?iid=294438

http://php.digi.no/php/debatt.php?iid=294505&side=1

http://php.digi.no/php/debatt.php?iid=294523&side=1

 

Er det noen nettsider som ikke nødvendigvis ønsker å spre Linux, men ønsker et marked der det er fri konkurranse, en underskriftskampanje mot dette tilbudet eller lignende? Begynner å bli ekstremt irriterende på MS og dette var egentlig grunnen til at jeg bytta over til Linux for et år siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ble irritert, ikke fordi skolene velger å bruke Windows, men fordi det ødelegger for konkurranse. MS skal ha betalt for lisens på alle PCene, til og med de som ikke benytter seg av Windows... trodde ikke dette var lovlig engang...

Vel, skolene underskriver avtalen og dermed aksepterer det som står der, er ikke Microsoft sin feil at de "utnytter" dumme skoler/kommuner osv.

Lenke til kommentar
Jeg legger ikke skyden på MS når det gjelder undertegnelse av avtalen, men vilkårene de stiller er imot hva jeg mener er god konkurranse... og det er vel først og framst samfunnet i Norge som er målet her, ikke MS...

5291133[/snapback]

Da kan jeg være enig. Dessuten tror jeg skolenorge kunne ha fått en mye bedre deal om de hadde pushet litt, jeg tror ikke Linux-trusselen (sett fra MS' ståsted) er ubetydelig.

Lenke til kommentar

Linux på skolepc'er hadde bare blitt trøbbel. Er selv IT-administrator på en skole, og vet hvordan det er. Vi kjører MS, pga at linux bare er trøbbel i fra min side. Ingen elever(bare de geekete) hadde skjønt noen ting, og IT-avdelingene ville fått 70000 ting i tillegg til de 40000 andre tingene vi har å gjøre!

 

Men er enig at MS ikke burde sette slike krav!

Lenke til kommentar
De ville støte på alle mulige problemer. De elevene som ikke er så sterke på data, hadde ikke skjønt noen ting. Alt er forandret fra dems maskin hjemme(som seff kjører windows). Bare trøbbel!

5292183[/snapback]

 

 

Sorry Rune, her er jeg ikke enig med deg. De trenger bare å browse nettet og lagre filer/dokumenter på skolen, det er jo ikke verre med Skolelinux/SUSE/Ubuntu med en filbrowser/browser og OpenOffice.

De trenger ikke å skjønne noe, og de færreste skjønner hva Windows egentlig gjør også, de bare trykker på de fine ikonene og så dukker programmene opp via magi.

Lenke til kommentar
De ville støte på alle mulige problemer. De elevene som ikke er så sterke på data, hadde ikke skjønt noen ting. Alt er forandret fra dems maskin hjemme(som seff kjører windows). Bare trøbbel!

5292183[/snapback]

Fint om du kunne gi noen eksempler. Det går fint an å bruke Windows hjemme og GNU/Linux på skolen, kan ikke skjønne at det er det store problemet.

Lenke til kommentar

åpne open office:

klikk på: Applications: Office: Open Office

eller legg et ikon på skrivebordet... en stund siden jeg brukte windows, men hvor mye har det forandret seg...? var nesten slik jeg husker at det var i windows også...

 

Linux prosjektet i Italia funket over all forvendning!

 

Pappa ser ikke forskjell en gang, bare ikonene ligger på skrivebordet der han er vant til å ha dem... og han kan ikke en drit om data...

 

Test ut en live distro eller et eller annet før du uttaler deg, de fleste som bruker linux har brukt windows så de vet iallefall hva de snakker om!

Lenke til kommentar
For elever som ikke bryr seg så mye om pc, så er dette et stort problem. Ikoner og alt annet er helt forskjellig, ting heter forskjellig og det liker ikke de uerfarne elevene. Da blir de forvirret.

Men skal ikke skyve under en stol at jeg selv småhater Linux!

5292207[/snapback]

Muttern brukte Windows en lang periode, men ble ganske skvetten av alle virusnyhetene som dukket opp. Jeg sa da at hun kunne prøve et annet alternativt som var virusfritt. Ikonene er helt like og hun ser og merker ingen forskjell.

Lenke til kommentar
For elever som ikke bryr seg så mye om pc, så er dette et stort problem. Ikoner og alt annet er helt forskjellig, ting heter forskjellig og det liker ikke de uerfarne elevene. Da blir de forvirret.

Men skal ikke skyve under en stol at jeg selv småhater Linux!

5292207[/snapback]

 

 

Nå må du se det fra ståstedet til en bruker da, ikke en systemadmin :)

Om partisjonene heter /dev/sda1 eller C:, så er jo det ett fett for eleven som bare vil finne ikonet som det står "office" på, og ikonet som det kan stå "internett" under. Det er noe annet med bedrifter som kanskje har endel makroer og greier, men min erfaring med skolene fra Grunnskole til VGS er at de færreste elevene kan bruke de avanserte funksjonene i Microsoft Office, og at de fint kunne klart seg med OpenOffice.

Lenke til kommentar
Test ut en live distro eller et eller annet før du uttaler deg, de fleste som bruker linux har brukt windows så de vet iallefall hva de snakker om!

5292209[/snapback]

 

hvem har sagt at jeg ikke har prøvd Linux? Jeg har prøvd Mandrake, SuSE og RedHat og er like skuffet over brukergrensesnittene her. For meg og min arbeidsplass er Linux bare et STORT problem og heft!!

 

Hadde ingen planer om å starte en diskusjon, men ville bare få frem mitt synspunkt!

Lenke til kommentar

MiXer: Hva med å si noe annet enn "Jeg likte det ikke"? Jeg synes det hadde vært fint om du kanskje kunne luftet hva som var skuffende, sett fra ditt synspunkt, kanskje vi kunne opplyst deg litt, eller kanskje noen kunne endret på det du synes ikke passet?

 

 

Tuxerator: Hva er den store forskjellen på rpm og deb?

Lenke til kommentar

Jeg har også dårligere erfaringer med rpm-distroer. Det er et eller annet som er sirup med Fedora, SuSE og Mandriva hos meg. Mulig det er noe med meg, men jeg føler også at debian og deb-baserte distroer er "renere" på et vis.

 

Men hvis andre liker rpm-distroer bedre, så er det ett fett for meg. Ser ikke helt poenget med å krangle om dette ;).

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Windows i alle år, og er stor fornøyd. Når jeg prøvde ut Linux ble jeg skuffet:

- masse programmer som er helt like som MS sine, så å si like navn også, bare slengt på en tullete K eller G eller lignene forran.

- tullete brukergrensesnitt(etter min mening)

- skal man bruke foreksempel en USB penn, så kan man lissom ikke stappa den inn og voila! Neida, her må det mountes, og gis rettigheter og unmountes og jall

- dersom du har en vanlig mus(uten scroll) tilkoblet, men vil bytte til en men scroll, så er det ikke stapp inn og ferdig. Det må skrives om i koder.

- Lite spill blir laget direkte for spill. Vet at alle spill så å si kan brukes, men man må kjøre et program for å få et til! Tullete

 

Eneste jeg kan komme opp med som er positivt med Linux, er dens kjerne. Glimrende kjerne iforhold til Windows!

 

Og Jon, sorry mack, men ingenting som blir sagt gjør at jeg forandrer min mening og Linux!

Lenke til kommentar
- masse programmer som er helt like som MS sine, så å si like navn også, bare slengt på en tullete K eller G eller lignene forran.

Hva så? Ser ikke helt problemet.

- skal man bruke foreksempel en USB penn, så kan man lissom ikke stappa den inn og voila! Neida, her må det mountes, og gis rettigheter og unmountes og jall

Normale distroer ordner dette for deg. Plug & Play.

- dersom du har en vanlig mus(uten scroll) tilkoblet, men vil bytte til en men scroll, så er det ikke stapp inn og ferdig. Det må skrives om i koder.

Skal i de fleste tilfeller være Plug & Play.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...