Gå til innhold

ustabil psu? pcen skrur seg av


Anbefalte innlegg

Okay nå er jeg helt fra meg her, nettopp invistert i en pc til 20 store så skjer det noe muffens!

 

pc'en bestemmer seg plutselig for å restarte ELLER skru seg helt av (eneste som lyser er LED'en på hk og psu viftene, ingen vifter eller noe annet går på selve pc'en) den har nettopp skrudd seg av igjen å når jeg prøver å skru på igjen skjer det ingenting! :roll:

 

vet egentlig ikke hva annet jeg kan skrive annet enn spec'sa mine som er nyttig å vite men isåfall er det bare å fyre løs så skal jeg svare så godt jeg kan...

 

HiPER 580w type-r PSU

Asus A8N32-SLi Deluxe

XFX GeForce 7800GTX 512mb XXX

AMD64 X2 4400+

2GB OCZ Platinum ed, pc3200 (4x 512)

 

håper noen vet hva som kan være feilen/hva jeg kan gjøre, like før jeg bryter sammen her.. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det høres ut som cpuen blir for varm... -Virker den en stund når den er kald? -Og ikke når den er varm? Har du koblet til cpuvifte riktig?

For å bruke en X2 cpu må du i mange tilfeller også oppgradere BIOS for at det skal virke som det skal, men det kan jo være litt risky om den restarter seg i tide og utide...

Lenke til kommentar

cpu holder seg på ca 30 grader og all luft som kommer ut av pc'en kjennes ganske kjølig ut så tviler på at cpu er for varm :\ alt er koblet riktig ja, det funka fint i nesten en halv dag så skrudde den seg av plutselig og ville ikke på igjen. har ikke prøvd å resete noe cmos eller noe slikt enda da jeg ikke har peiling på sånt i det heletatt..men jeg skal prøve å få lånt meg en annen psu så skal jeg sjekke om det er den eller ikke! :( virker som de fleste jeg spør mener det er psu som er feilen samt at jeg har lest om dette problemet hos andre folk med samme psu så...

Endret av redhead
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å resette cmos som flere har påpekt. Det ser du åssen man gjør i manualen. Det er som regel bare å flytte en jumper i et sekund, også sette den tilbake igjen. Pcen skal være skrudd av og strømmen skal så klart være koblet ifra :)

 

EDIT: Jeg håper det ikke er psuen, siden jeg vil ha en sånn psu selv også :hrm: . Men det kan virke som om det kanskje er problemet :hm:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Det kan ikke være minne-brikkene det er noe tull med?. Mener å ha lest at det beste å bruke er 2 x 1024 og ikke 4 x 512.

 

Jeg har "ganske" likt oppsett som deg.

 

A8N SLI Premium.

Amd X2 4200+

Geil 2 x 1024 PC 3200

Hiper 580 w.

 

Strømforsyningen går som en drøm,men det kan jo tenkes at du har vært uheldig og fått en med feil på.

 

Ellers er pc'en fjellstabil ;)

 

Føler med deg da... :(

Lenke til kommentar
cpu holder seg på ca 30 grader og all luft som kommer ut av pc'en kjennes ganske kjølig ut så tviler på at cpu er for varm :\ alt er koblet riktig ja, det funka fint i nesten en halv dag så skrudde den seg av plutselig og ville ikke på igjen. har ikke prøvd å resete noe cmos eller noe slikt enda da jeg ikke har peiling på sånt i det heletatt..men jeg skal prøve å få lånt meg en annen psu så skal jeg sjekke om det er den eller ikke! :( virker som de fleste jeg spør mener det er psu som er feilen samt at jeg har lest om dette problemet hos andre folk med samme psu så...

5244672[/snapback]

 

Har hatt det samme problemet som deg. Kjøpte ny PC for halvannen uke siden. PC-en funka i to dager før den plutselig slo seg av. Den ville ikke skru seg på og det eneste som lyste var LED-en på ASUS A8N-SLI Premium HK-et.

 

Prøvde å jumpstarte strømforsyninga (med og uten HD og DVD-brenner koblet til) uten at PSU-en ville starte opp. Har derfor returnert strømforsyninga og bedt om at de tester den..

 

Prøv å jumpstarte strømforsyninga (med og uten utstyr koblet til) og se om den starter. Gjør den ikke det bør du returnere den.

 

Edit: leif.

Endret av fAke_
Lenke til kommentar

Jeg hadde et problem med akkurat de symptomene du beskriver, og da var det PSUen. Til slutt så tok den seriøst natta og ville aldri slå seg på igjen. Forskjellen var at jeg hadde en PSU som hadde problemer med å levere nok effekt til systemet, og ble til slutt overbelastet. 580W, derimot, er nok til å drive det meste, så det virker sannsynlig at du har fått en halvdefekt PSU og burde prøve å bytte den dersom du har mulighet til det.

Endret av OMGLOLWIN2K
Lenke til kommentar

hmm...akkuratt nå sitter jeg med den HiPER psu'en i den gammle pc'en min å det ser ut til å funke. Nå har jeg tenkt til å sjekke om det kan være pga jeg kjører 4x 512 brikker men, det så da ut til å funke i starten de får timene den var oppe :confused:

 

edit: fant nettopp ut at det eneste som faktisk FUNKER er EN (80mm-rear) vifte på psu og pwr LED på hovedkortet... :no:

Endret av redhead
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet med at den plutselig skrudde seg av. Det viste seg å være brudd i power good lederen. (den grønne ledningen som går til atx kontakten på hovedkortet).

 

Prøv å beveg på strømkabelen til hovedkortet etter at den har slått seg av. Hvis den da slår seg på igjen (eller du kan skru den på manuelt. Kommer an på biosinstillinger), skal du ikke se bort ifra at det er psu som er problemet.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...