Gå til innhold

Windows Vista haster ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike anbefalinger har vært vanlige ved tidligere Windows-lanseringer både på grunn av sikkerhet, bugs, prisene på lisenser og krav til maskinvare. Bedrifter har jo som oftest en maskinpark som varierer fra 0 til 3-5 år gamle maskiner og det ville vært dyrt om de måtte oppgradere alle maskiner som er eldre enn f.eks 1 år for å kunne standarisere Vista over hele bedriften.

 

En annen ting er at Linux stadig er på vei fram og at en langsiktig strategi muligens kan peke i retning av Linux i stedet for Vista.

Lenke til kommentar
En annen ting er at Linux stadig er på vei fram og at en langsiktig strategi muligens kan peke i retning av Linux i stedet for Vista.

5157317[/snapback]

Problemet til Linux er i stor grad programvarestøtten. Det er ikke bare snakk om å bytte OS, men man må i samme åndedrag bytte ut det aller meste av det man har av programvare. I tillegg kommer det ekstra kostnader forbundet med brukeropplæring.

 

Jeg sier ikke at Linux ikke kan være egnet i enkelte tilfeller, men jeg ser at mange bedrifter kvier seg for en migrering til Linux med tanke på skjulte kostnader. Dette er kanskje mest fremtredende i de tilfeller der bedriftene har spesialtilpassede løsninger av en eller annen art.

 

En annen ting som kan være interessant å nevne i denne sammenhengen er Longhorn Server Core. Det er mange, også de som ikke kan fordra Linux, som har savnet en versjon av Windows uten Explorer og IE, nemlig Longhorn Server Core. Alt styres fra kommandolinja, men du har selvfølgelig et vindushåndteringen som gjør at du kan ha flere kommandovinduer oppe samtidig, samt at programvare (f eks installasjonsprogrammer) faktisk kan vise deg en dialogboks. Det kommer sikkert til å bli en god del hyl i diverse fora ang dette, siden noen mener at det er ubrukelig, andre vil sikkert kritisere Microsoft for å ha rappa idéen fra andre. Det jeg synes er viktig, er at det gir en Windows-versjon med mindre angrepsflate.

 

Men, tilbake til Vista. Om det kan være lurt å vente til to år etter at Vista er lansert? Det kommer selvfølgelig an på om de ansatte blir mer eller mindre effektive av å bruke Vista fremfor dagens versjon, om det blir flere eller færre systemkræsj, virusangrep og så videre. Ingen sitter med fasiten på det enda, men personlig har jeg en god følelse for Vista. På den annen side, jeg jobber kun med Microsoftprodukter, og er nødt til å teste betaprodukter for å se hva de innebærer :)

 

Sklei dette helt ut? Jepp. Men forhåpentligvis var det ikke bare meningsløst vås :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...