Gå til innhold

Lage et "mini studio" på hjemme PC'n


Anbefalte innlegg

Har sett at flere og flere har eget lite mini studio på PC'n eller Mac'n hjemme, og jeg tenke jeg skulle gjøre det selv. Det jeg lurer på er om hvilket ustyr og programvare jeg skal velge. Jeg hadde tenkt på et eksternt lydkort (usb kanskje) så jeg kan koble til Gitaren, og bassgitaren min. Hvor mye er det får noe slikt? Og åssen programvare trenger jeg for og ta opp, og kanskje gjøre litt små mixing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må vel regne med og legge ut minimum 1500,- på lydkort.. skal du ha eksternt og billig så kan du jo kanskje ta en titt på dette..

 

så burde du vel ha deg et lite miksebord itillegg utifra det jeg har hørt. har ikke så mye peiling på dette selv, men har satt meg litt inn i det ettersom jeg har hjulpet noen kompiser med å mekke seg stuido pc..

Lenke til kommentar

Hvilken programvare du skal velge kommer an på hvor avanserte funksjoner du har behov for. Mange lydkort kommer med en eller annen form for cubase bundlet, de fungerer helt ok til flersporsopptak. Programmet kan også kjøpes separat for ca 1300 kr i SE-versjonen (som inneholder de nødvendigste funksjoner, man trenger ikke Nuendo til 18000 for å lage bra musikk) Det finnes selvfølgelig andre alternativer enn Cubase der ute, men jeg vil ikke anbefale noe jeg ikke har førstehånds erfaringer med.

 

Hvis du primært skal ta opp fra gitar, er M-audio Fasttrack en rimelig måte å mate gitaren inn på PCen på (men bare ett instrument av gangen). Ta en titt hos www.procom.no, de har et godt utvalg av lydkort.

 

Hvis du ønsker litt mer fleksibilitet og kvalitet kan du kjøpe en Presonus Firebox til 3000kr. (Jeg bruker selv en Firepod, utrolig bra kvalitet for prisen) Da får du også med Cubase LE, 2 instrument / Mic -forsterkere og bedre kvalitet på A/D- og D/A-convertere enn M-audio, og en egen hodetelefonutgang (som kan være kjekt å ha hvis du ikke vil bruke masse penger på monitorer) Det er en god start for et lite hjemmestudio.

 

Miksebord er ikke nødvendig før du evt. slipper opp for kanaler på lydkortet. Å kjøre signalet gjennom et miksebord bare fordi det er kult å ha et miksebord er bare å forringe lydkvaliteten unødvendig. De fleste opplever at det gir et bedre resultat å ta opp lyden i best mulig kvalitet og uten effekter/klang, for så å legge på dette i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...