Gå til innhold

Tt BigTyphoon CPU kjøler


onimusha

Anbefalte innlegg

Heisan alle.

Har tenkt å kjøpe Intel D830 3.0Ghz

Har veldig lyst på Tt Big Typhoon CPU kjøler. Kan den brukes på "D" prosesor. Den står ikke nevnt i spec. for den kjøleren. Står bare P4 775 socket.

Trenger forslag til gode luftkjølere.

Skal stå på ett ASUS P5WD2 Premium hovedkort.

Endret av onimusha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Kan jo legge til en status på min kjøler. Jeg kjøpte zalman CNPS9500LED Etter råd fra Chevelle, og den er jo stilig også.

Har hatt makinen oppe å gå ett par dager og denne kjøleren er glimrende. Har den montert på ett Asus P5WD2 Premium HK ( som har fått litt pepper p.g.a. temp/bios problemer )

Har også flashet BIOS med ver. 519 ( også fått litt pepper den ver.)

Har stilt Vcore på CPU manuelt til 1.3...husker ikke de to siste i farten.

 

Og Zalman kjøleren er solid, bråker ikke i det heletatt. Her kjørt den på både MIN. og MAX. Er nokk de andre viftene i kabinettet som bråker mer

Når det gjelder TEMP. 40-42 på lite belastning. Mens jeg har sittet å skrevet her så har temp lagt på 41-42 grader.

Har ikke fått testet så mye på belastning enda, men spilte farcry ett par timer i går, og sjekket temp med en gang etter att spillet var avsluttet så låg temp rett over 50 grader.

Så Zalman viften kan trygt anbefales.

:thumbup::thumbup::thumbup:

 

Hilsen Jan Ove

Lenke til kommentar

Bra med flere erfaringer!

 

Er i markedet etter en kjøler for P4 3,0 .

 

Kanskje prøve en Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet

Ser at den har en fordel med sideveis luftstrøm.

 

Big Typhoon blåser rett mot CPU med den fordel at øvrige komponenter også får seg en "dose", men har en ulempen i et smalt tower-kabinett: Innsuget på viften kommer svært nær sidedekslet. (Som man da bør ta hull i... og ba blir det en fordel... mer luft inn i kabinettet)

 

Den aktuelle P4 3,0 sitter i et midi tower og der er det bare 7 cm mellem PSU og CPU og ikke plass til noen av disse STORE kjølerene.....

Må nok bytte kabinett, alternativt gå for en Zalman CNPS7700-Cu eller liknende, men i Test: 25 CPU coolers

framgår det at kjølerørs-kjølerene er å foretrekke.

 

Så langt jeg kan bedømme bygger også Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet nær 12 cm over CPU... rett?

Lenke til kommentar

BigThypon vs Zalmann CNPS9500 LED

 

Har "forsket" litt... Zalmann CNPS9500 er dessverre ikke med i Testen av 25 CPU coolers Men det finnes noen linker her på siden for Zalman Prod spec

 

BigThypoon har en 120 mm vifte.

Idle RPM ikke oppgitt, men min erfaring viser ca: 1000-1020 RPM

Produktfakta: Max 1300 RPM ± 10 % 16dBA.

(Har sett 1350RPM v/overklokk, da kan den såvidt høres)

 

Zalmann har noe mindre vifte, mål ikke oppgitt;

Produktfakta:

Idle: Silent Mode 1350 RPM ± 10 % 18.0dB ± 10%

Load: Low-noise Mode 2600 RPM ± 10 % 27.5dB ± 10%

 

Av produktfakta framgår det at BigThypon har vesentlig lavere turtall og lavere lydutslipp.

Nå skal man ta produsentenes dB målinger med en "klype salt", men all erfaring tilsier at en større, saktegående vifte støyer mindre, men "skuffer" mye luft.

 

Så for mitt vedkommede blir det nok en BigThypoon, uten tvil.

Lenke til kommentar

Heisan

 

Arneolav: Ser du leser produkt spesifikasjoner, og dem er det mangen av. Er mangen som mener noe om disse kjølerene, og bra er jo det.

Satt selv å vippet i mellom de to kjølerene som du beskriver :)

Valget er ikke lett, men valgte til slutt altså zalman. Og det angrer jeg ikke på.

 

Grunnen til at valget til slutt falt på zalman:

- Den er endel lettere. Kanskje ikke så viktig men innbiller meg att belastning på HK blir mindre

- Viktigst for meg er nokk att den suger luften over minnebrikkene og blåser den ut bak og rett ut i 12cm viften bak. Så får flyttet mye luft ganske raskt igjenom maskinen.

- Også er den jo litt flott da :)

 

Men uansett hva du velger tror jeg du får en bra kjøler.

Kan jo slenge med en link til kabinettet jeg har, så du kan få en ide om hva jeg har skrudd i sammen.

Mitt Kabinett

 

Har også en Intel D830 CPU som vistnokk skal avgi en del varme...men.... her er alt kjøligt og fint :thumbup:

 

Hilsen

Jan Ove

Lenke til kommentar

Må si meg ening mht. til luftstrømmen, men vet ikke hvor sto praktisk betydning det egentlig har.

 

Vekta bekymrer meg ikke mht til BigT, den har solide festejern på baksiden av kortet og festet til dette med skruer.

Men, selvfølgelig, man slipper den ikke i gulvet fra "stor" høyde.

 

BigT på D820 (på P5WD2, klokket til 3,36) går nå omkring 45 grader idle, og ca 55 v/ load. Dvs den load det er mulig å laste på. HK holder 40grader steady.

Ved klokking 3,66 (klarer ikke 3,7) kan den gå opp i nær 60 grader. Men ingen ting å bekymre seg for.

 

Så lenge kjølingen er tilstrekkelig er jeg mest opptatt av lyd, er redd Zalmann CNPS9500 høres litt mer.

Ser du har flere vifter og da er det kanskje ikke mulig å høre hva som er hva... eller?

 

-----

Har også en P4 3,0 630 på P5LD2, rett vedsiden av her (ikke klokket). Forløpig kjører den boxed vifte fra D820 (originalvifta var ubrukelig, ga 87,5 idle).

v/Idle 55 grader går vifta 1500 RPM. Den høres litt... selv om den egetlig er ganske stille av seg. Blitt litt kresen mht lyd... på noen meters avstand høres den ikke.

 

Gedigent kabinett du har der.. kanskje noe å tenke på...

Min P4 3,0 må antagelig få seg nytt "bosted" hvis det skal bli plass til ny kjøler.

 

Hvilken temp har du på 830?

Lenke til kommentar

Halais igjen.

 

I skrivende stund er temp på cpu 39 grader. 30 på hovedkort.

Temp på load vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få sjekket skikkelig, men som nevnt litt lenger oppe på siden så har det lagt på rett over 50 grader etter avsluttet spill.

Er akurat ferdig å montere siste viften som fulgte med strømforsyningen.

Så da er det 5 vifter i kabinett +den som er i strømforsyning og zalman da.

Blir 7 tilsammen det :whistle:

Men alle de tilsammen bråker mindre en boxed viften jeg hadde på P4 jeg hadde i gammle maskinen så er fornøyd sånn sett :yes:

 

3 av viftene kan jeg justere selv så på laveste turtall er det rimelig stille. Men selvølgelig de høres men ikke plagsomt.

 

Hilsen

Jan

Lenke til kommentar

Hmm 7 vifter. Det er mange, har kun 2.

 

PSU NorthQ 140mm og BigT 120mm. Klarer seg .. og ikke særlig mye varme,

uten overklokk ligger 820'n på omtrent 40 og hk på litt over 30, men da er den selvølgelig litt tregere, uten at det merkes spesiellt.

 

Temp avhenger jo også av rom temp så det varierer gjerne noe.

 

Behøves virkelig alle disse viftene?

Lenke til kommentar

Behøvesåbehøves...

Nei, sikert ikke.

Zalman og PSU må jo være der

4 fulgte med kabinettet, 3 var ferdigmontert den siste var jo bare å klipse på plass i ferdig laget feste.

Den siste fulgte med PSU, og siden det nå var plass, og med litt improvisasjon, så satte jeg den inn også.

PSU ble jo også levert med en wattmåler og 2 fanspeed kontrollere, og kun den viften som fulgte med PSU har den ekstra kontakten som passer til fanspeeden.

Må jo ha alle knotter og knapper i virksomhet ;)

Lenke til kommentar

Zalmann CNPS9500 blåse ut av kabinettet.

 

Bare en idé:

Hvis man monterte en dertil egent luftkanal mellem Zalman og bakveggen i kabinettet, da kunne man kanskje "skippe" vifta i bakkant?

 

Det må være en kanal m/litt stor diameter slik at den ikke bremser luftstrømmen.

 

Noen som har tenkt på noe slikt.

Motforestillinger?

 

 

Min teori er å unngå vifter, de støyer og trekker endel strøm og produserer derved egenvarme.

Lenke til kommentar

Forestiller meg da en slags fysisk innrettning som er montert mellom vifte og kabinett.

Minner litt om en compaq PIII 500Mhz jag hadde. Der var det montert en vifte i bakvegg på kabinett med en dertil firnurlig brettet papp-dings som var sluset over CPU. På den måten drog den luften i kabinettet over CPU (vifteløs) før den gikk ut.

Så ideen er jo ikke dum.

Men dagens maskiner utvikler vel lit mer varme en gamle PIII så det er vel bare prøving og testing som kan vise om det har noe for seg :)

Lenke til kommentar

Jeg synes zalman 9500 er veldig stillegående. Det følger med en viftestyring også. Jeg prøvde å koble zalman 9500 kjøleren bare alene, slik at det var alt jeg hørte, og selv da var den veldig stillegående. Arneolav: Det med den kanalen du snakket om har jeg også tenkt på før, noe som jeg tror fungerer fint faktisk :) . Da blåses jo den varme luften rett ut av kabinettet.

Lenke til kommentar
Forestiller meg da en slags fysisk innrettning som er montert mellom vifte og kabinett.

Minner litt om en compaq PIII 500Mhz jag hadde. Der var det montert en vifte i bakvegg på kabinett med en dertil firnurlig brettet papp-dings som var sluset over CPU. På den måten drog den luften i kabinettet over CPU (vifteløs) før den gikk ut.

Så ideen er jo ikke dum.

Men dagens maskiner utvikler vel lit mer varme en gamle PIII så det er vel bare prøving og testing som kan vise om det har noe for seg  :)

5065858[/snapback]

 

 

er det noe slik du tenker på.

http://www.3dfxcool.no/product_info.php?cP...roducts_id=1114

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...