Gå til innhold

Chifonet, tørkepapir eller brilleklut på LCD?


P-in-P

Anbefalte innlegg

Hepp! Ja, som i topic, hva er best til å rengjøre en LCD? Nå kunne jeg selvsagt prøvd hver enkelt og sett selv, men jeg er litt redd for skade på skjermen.

 

Brilleklut ville kanskje være det ideelle (er det slik det skrives?) for skjermer, men jeg mener å ha hørt at det er minknust glass i disse, eller?

 

Tørkepapir etterlater ofte rester og er litt hardt på skjermen kanskje..?

 

Chifonet er noe jeg har troen på! Jeg ryddet vekk handelen til muttern da jeg fant en 5pack med Chifonet kluter som mamma bruker til å tørke diverse med. Jeg tenkte umiddelbart når jeg så pakken at denne ville være fin å tørke av skjermen i ny og ne med, det var også et bilde på baksiden av en som vasket en skjerm med det. Det jeg ikke vet var om det var en CRT (og da følgelig med glass skjerm) eller om det var LCD (som oftest et slags plast lignende materiale). Det som er faren her er at den kan være til CRT og inneholder kjemikalier o.l. Noen som har noen formeninger?

 

Dette er noe lignende det mamma kjøpte

FUKIN.GIF

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes egne stoffer for dette som du kan kjøpe, men det fungerer veldig bra å bruke det samme som brukes til brillepuss. Dvs. det samme pussestoffet som tar fett og sånt uten å ødelegge belegg (mange briller har coatings slik som LCD skjermer), og en microfiber duk til å dørke med, som ikke lager merker eller legger igjen noe på skjermen.

 

Det finnes også "vårservietter" for akkurat rens av LCD skjermer, ofte i en-bruks pakininger. Du finner sikkers sånt på clahs olson eller lignende.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

[..klippe..]

og en microfiber duk til å dørke med, som ikke lager merker eller legger igjen noe på skjermen.

[..klippe..]

Jeg ville ikke brukt microfiber, som er langt mer hard mot skjermen enn du skulle tro (dersom du ikke har sett mikroskop-bilder av microfiber). Du risikerer å skade det som er av antirefleks belegg o.l. Bruk heller en ren bomullsklut.

 

Jeg så en gang en oppskrift på en hjemmelagd skjerm-rens som skulle være bra og billig. Den besto av vann, en god slump isopropanol og et par dråper Zalo. Desverre husker jeg ikke blandingsforholdet. :blush:

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke brukt microfiber, som er langt mer hard mot skjermen enn du skulle tro.

Hmm... mulig jeg bruker feilt ord her. Er i grunn litt usikker på om brillepuss duker er microfiber, men jeg ville uansett tro disse må være skånsomme nok. Mulig disse bare er bomull eller noe, og at jeg tok feil.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...