Gå til innhold

Arkivering av bilder


Anbefalte innlegg

Hvilke program bør man bruke for arkivering av biler?

 

Det som er tingen, er når man tar backup av bilder, og siden legger de inn på en ny pc med det samme arkiveringsprogramet, vil da keywords fortsatt være tilgjengelig, eller ble informasjonen liggende igjen i programmet man brukte?

 

Hadde vært fint å ta backup med alle keywords og slikt intakt, slik at man virkelig har en sikkerhetskopi av bildene. Å sortere alle bildene på nytt senere vil ta lang tid.

 

Mulig det ble litt rotete, men er ute etter et program som legger keywords til bildet på en måte, slik at de følger med ved en backup.

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:D

Hvilke program bør man bruke for arkivering av biler?

 

Det som er tingen, er når man tar backup av bilder, og siden legger de inn på en ny pc med det samme arkiveringsprogramet, vil da keywords fortsatt være tilgjengelig, eller ble informasjonen liggende igjen i programmet man brukte?

 

Hadde vært fint å ta backup med alle keywords og slikt intakt, slik at man virkelig har en sikkerhetskopi av bildene. Å sortere alle bildene på nytt senere vil ta lang tid.

 

Mulig det ble litt rotete, men er ute etter et program som legger keywords til bildet på en måte, slik at de følger med ved en backup.

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg  ;)

Imatch kan gjøre eksakt det som du etterlyser. Brenn/kopier folderstrukturen med bilder ut til ekstern HD/DVD, gjør det samme med mappen som inneholder databasefilene og kjør opp basen enkelt og greit på ny maskin. Jeg har spredd bildene og basene ut på tre maskiner for å være HELT sikker. :D

 

Adobe Album har jeg hørt er noe av minst fleksible en kan finne. Da jeg testet det for 18mnd siden forkastet jeg det umiddelbart. På den tiden ble det tregere og tregere. Imatch håndterer 500 000+ bilder uten å bli tregere.

 

ThumbsPlus har jeg hørt skal være bra, men når jeg testet ble jeg ikke alt for imponert. Det samme med FotoStation, men Imatch gir mye mer for pengene(69$). Picasa har jeg hørt er brukbart, men jeg har ikke testet selv. Det jeg VET er hva jeg kan gjøre med Imatch(om du gidder bruke litt tid på å bestige lærekurven), og det er "alt"...

 

Når jeg viser folk hva jeg kan gjøre med Imatch så blir de forbløffet... Men det var det med lærekurven, da...

 

Edit:

Imatch støtter selvfølgelig IPTC(nøkkelord som lagres i hvert bilde), den har en egen nøkkelorddatabase, men denne anbefales ikke p.g.a dette prinsippet(generelt sett) er lite fleksibelt. Da er det ufattelig mye kraftigere å bruke Kategoriprinisippet.

 

Sjekk www.photools.com

 

Edit igjen.... :p

Det viktigste er likevel at et eller annet program brukes. Alt for mange har null kontroll..... Med du har jo innsett behovet ;)

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Jeg er meget tilfreds med at bruge Picasa2! Men det er netop en stor mangel ved programmet, at tilføjede nøgleord (caption) forsvinder ved brænding af CD/DVD. Det er i alle tilfælde min erfaring - men måske gør jeg noget forkert?

 

Det er en stor begrænsning i programmets brug som arkiveringsprogram, da man jo meget hurtigt får problemer med at finde sine billeder igen, hvis ikke man har nogle gode søgemuligheder! :hmm:

Lenke til kommentar

En interessant tråd dette.

Det blir etter hvert noen tusen bilder å ta vare på.

Har selv vurdert databaseløsninger, men det var for 5-6 år siden. De jeg testet benyttet proprietære (les: sære) databaser. En gang ble det meste av bilder borte fordi databasen krasjet og det ikke fantes verktøy til å regenerere den.

 

Jeg har valgt å sortere bildene i mapper pr. dato etter formatet åååå-mm-dd

Så benytter jeg en browser som også er et enkelt bilderedigeringsprogram til å bla gjennom samlingen med.

Backup kan jeg da ta år for år til DVD eller annen harddisk.

 

Ulempen er nok at jeg ikke kan lage indexer eller nøkkelord for å lete opp alle "bilder fav nordlys". Det savner jeg virkelig.

 

Jeg kommer til å se på en database-løsning, men vil sikkert forsikre meg om at jeg får tak i bildene igjen ved et eventuelt krasj.

Lenke til kommentar

CUMULUS SINGLE USER 6.5 fra Canto. Det er et bra program. Virker like godt på MAC som på PC. Koster heller ikke allverden - ca. 1300 NOK (kjøpes hos Grafisk relaterte firmaer)

Sitter både med MAC og PC i samme nettverk. Har en "eldre" MAC med OSX1.3 og 250 GB disk som kan leses av både MAC og PCen.

Du kan lagre alle dataene dine (også kamera Metadata) og gjøre søkekriterer på alt. Den tar også de fleste andre filtyper også (ikke bare bildefiler); Word, excel, QuickTime, InDesign, Illustrator.

Gir deg også preview på RAW-formatet til Canon (i aalle fall)

 

Extensis Portfolio 6.1 er også et kjempeprogram.

 

Det er mulig å få prøvd dem begge (trialversion)

 

Noen liker dattera og noen Mora; og noen liker begge

Lenke til kommentar

Har nå installert en 30 dg prøveversjon av Imatch3, og brukt en liten time på utprøving. Jeg skal ikke her komme med noen vurdering av brukergrensesnittet, men holder meg til et par vurderinger relevante for denne tråden.

Jeg har sortert mine bilder på en harddisk med mapper pr. dag , typisk alle bilder for 2005 er sortert i under-mapper under en hovedmappe kalt 2005

Inporterte hele 2005 inn i imatch-databasen på "no time". La til sorterings og søke stikkord på en del av bildene. Dette gikk greit. Slik jeg gjorde jobben, oppdaget jeg at det bare er Thumbs, sorterings- og exif-data som blir lagret i databasen. Dette betyr at om man tar backup av databasen så tar man ikke backup av bildene også. Hvis min raske test stemmer, er dette viktig å være klar over.

Det betyr også at hvis man renamer kataloger, eller restorer bilder til en annen disk/mappestruktur etter et havari, er man i trøbbel?

Jeg forsøkte med å rename noen mapper og da mistet Imatch pekeren til bildene straks og fikk ikke brukt nøkkelordene for disse bildene.

Hvilke erfaringer har andre på dette? Er det slik andre arkiveringsprogrammer virker?

Lenke til kommentar
Her er en god artikkel om hele den digitale arbeidsflyten inkludert lagring:

 

http://www.fotojournalisten.com/index.php?...el&kat=3&id=931

 

I tillegg til programmer nevnt tidligere er både FotoStation Pro og iView MediaPro programmer som er verdt å prøve.

Der stod det veldig mye nyttig!

 

Nå skal jeg begynne å arkivere bildene slik som dette tror jeg:

 

Orginal/Sony/2005/05_Sykkeltur/001_sykkeltur_011305.jpg

 

Behandlet/Sony/2005/05_Sykkeltur/001_sykkeltur_011305.jpg

 

Etter at jeg har lagret bilden på dataen, kopierer jeg de over på CD/DVD. Disse oppbevarer jeg på en sikker plass. (Skal begynne å arkivere på ekstern harddisk også)

 

Mvh. Tore

Endret av Torehs
Lenke til kommentar

Akkurat nå benytter jeg picasa2 for å importere bilder fra minnebrikken til pcen,

og i tillegg bruker jeg SyncBack for å automatisk synkronisere bildemappen med en annen maskin her (kun kopiering av nye/oppdaterte bilder, ingen sletting), og det samme fra en tredje maskin, slik at jeg til en hver tid har dataene på 3 maskiner.

 

hver natt kl 04:00 synkroniserer den ene maskinen, og kl 05:00 den andre, slik at jeg ikke glemmer å gjøre det selv.

 

og så bruker jeg backup-funksjonen i picasa2 til å brenne en cd/dvd når jeg husker å gjøre dette.

 

holder også på å planlegge/spare til en lagringsserver med redundans for å lagre bilder/data.

Lenke til kommentar

Jeg bruker programmet DIM (Digital Image Mover) til å flytte bildene inn på PC'en, samt gi dem nytt navn som passer inn i arkivet.

Filnavnet er på formatet "År-Måned-Dag-Klokkeslett-Originalfilnavn".

Eksempel: "2005-05-14-1922 - IMG_0219.CR2"

Spesielt bra bilder får i tillegg en kort beskrivelse slik at de er lettere å finne tilbake til.

 

Bildefilene blir så lagret i katalogstrukturen etter hva det er tatt bilde av. Eksempel på katalogtitler: "2004 Nyttårsaften", "2005 Pinse", "Portretter", "Arkitektur", "Blomster", osv.

 

Jeg oppbevarer bildene på to eksterne harddisker, samt at jeg brenner ut nok en kopi på CD/DVD en gang i måneden. Platene oppbevares i bankboks.

 

Min lille drøm er å finne et backupprogram med en søke og indekseringsfunksjon som bruker bildefilens EXIF data som grunnlag. Da kan jeg legge nøkkelord inn i EXIF dataene på bildefilene, noe som gjør at de kan flyttes og stables rundt i katalogstrukturen som man vil. Hvis noen vet et program som dette, si gjerne i fra.

Lenke til kommentar
La til sorterings og søke stikkord på en del av bildene.

Dette er lite fleksibelt. Jeg mener at å legge til stikkord manuelt kun bør fungere som et supplement til dette med kategorier. Jeg anbefaler deg å sette nøye inn i dette med kategoriprinsippet.

 

Slik jeg gjorde jobben, oppdaget jeg at det bare er Thumbs, sorterings- og exif-data som blir lagret i databasen. Dette betyr at om man tar backup av databasen så tar man ikke backup av bildene også.

Ja, det stemmer. Imatch lagrer kun REFERANSER til filer på disk. Kopier/brenn filene over til backupmedium SAMMEN med basen, men husk å lagre basen i en annen mappe enn hvor bildene ligger.

 

Det betyr også at hvis man renamer kataloger, eller restorer bilder til en annen disk/mappestruktur etter et havari, er man i trøbbel?

Nei. All filbehandling bør foregå inne i selve Imatch, da er basen up-to-date hele tiden. Tar du Restore til annen mappestruktur er det bare å RELOKALISERE disse i Imatch.

 

Jeg forsøkte med å rename noen mapper og da mistet Imatch pekeren til bildene straks og fikk ikke brukt nøkkelordene for disse bildene.

Ta en Rescan, men igjen, gjør alt dette inne i Imatch. Det later til at du ikke har lest den hurtigguiden som følger med. Les den nøye. I tillegg: Les hvordan denne karen flyttet over til Imatch: http://buchan.org/archives/000920.php

 

I tillegg: Imatch er et åpent system som gjør deg i stand til å flytte over til annen software på et senere tidspunkt.

 

I tillegg kan jeg si at jeg døper om filene mine med SmartRename funksjonen. Denne funksjonen kan bruke en drøss av variabler til å bygge opp filnavn. Selv døper jeg om filene mine på dette formatet: YYYYMMDD-HH:MM:SS-#### hvor ### er et firesifret sekvensielt løpenummer(Imatch kan huske det siste nummeret om du vil). Fordelen er at da at du kan få bilder fra andre fotografer som har tatt bilder på samme anledning. Alle bildene vises så kronologisk.

Lenke til kommentar
Jeg lagrer bilder - en mappe per måned. På slutten av hver måned brenner jeg en cd og legger denne på jobben. Da er jeg også sikret i tilfelle brann.

samme prosedyre her + backup på ekstern harddisk

Ja - jeg har vært inne på samme idé. Jeg har opplevd problemer med å lese gamle "egen-brente" cd-er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...