Gå til innhold

kobber & alu i kjøle sys? auu?


Anbefalte innlegg

Hei igjen, sitter nå og tenkte på at det er så mye snakk rundt og om og blande metaller på kjøleblokkene i kjølesys i pcen, så kom jeg også til og tenke på at min ac aquatube er jo av rent aluminium og jeg har 2 blokker i kopper i mitt sys!? Har dette noe og si, og hva hvis det har det?!

 

 

Hurr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på om tanken er isolert. Om tanken er isolert vil det ikke skje en elektrolytisk reaksjon og derved vil ikke aluminiumet korrodere. Om tanken ikke er isolert må du fylle på en inhibitor som kan begrense korrigeringen.

 

Digresjon: Zalman har valgt en annen løsning. I den passive vann kjøleren Reserator1, er kobber CPU blokken blitt påført et tynt lag med aluminium. Derved vill ikke metallene ruste.

 

(

 

Cu(s) --> Cu (+) +e (-) E (red) = -0,52v

Al(s) --> Al (3+) +3e (-) E (red) = +1,66v

 

)

Lenke til kommentar

Om tanken er isolert vil den ikke kunne lede strøm og det vil derved ikke foregå en spenningspall som er en forutsetning for reaksjonen. Om alle grenseflatene metall/vann består av samme metall (kjøleblokkene, tank og radiatoren), vil det heller ikke foregå en elektrolyttiske reaksjon.

Lenke til kommentar

det er ganske overdrevet dette med korrison mellom al å kobber.

1 det tar lang tid vis det i heletatt skal skje noe har du anti korrishon er sjangsen liten.

2: som regel så er aluminiumen som vannkjølings produsentene bruker anodisert alu å er behandla å lakkert ett belleg på slik at vanne er ikke "fysisk kontakt" med aluen.,

Lenke til kommentar

Er laaaangt på vei enig med Margarus her.

Hysteriet omkring denne problematikken vil visst aldri ta slutt. :roll:

Og nok en gang: Du skal være SÆRDELES uheldig med kvaliteten på alu / kobber, om dette skal gå galt.

En forutsetning er naturligvis at man bruker noenlunde rent vann, fortrinnsvis iblandet en eller annen for for korrosjonshindrende middel.

10-15% vanlig frostvæske i vannet er i så måte et utmerket fludium, som også reduserer algevekst i systemet.

Aluminium og kobber befinner seg ganske langt fra hverandre på den galvaniske skala ja, og under "riktige" forutsetninger vil dette kunne gi galvanisk tæring på aluminium, som er det "minst edle" metallet av de to.

Men for at dette skal oppstå, må væsken (vannet) de er i kontakt med, være kraftig ionisert, og dermed være i stand til å lede elektrisk strøm.

Om man på liv og død vil se effekten av dette, så dryss litt salt i vannet, eller bruk sjøvann. Da "smeller" det ganske snart! Men hvem pokker vil vel finne på det??

 

Og husk nå på én ting: Har noen, noengang, sett eller hørt om at en alublokk eller for den saks skyld en aluminiumsradiator eller whatever, har blitt tæret istykker på grunn av slike forhold?

Jeg har i alle fall aldri sett eller hørt om slike "katastrofer", i mine snart fem år i "vannkjølingen´s verden"...........

Lenke til kommentar

er enig med dei skrue ,men,

 

ja det var en her på forumet som hadde en av disse AC alu vanntank.

http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

 

husker han hadde lagt med bilder å der var det TYDELIG om ikke etset men tæret hull i aluen i ett hjørne å vannlekasje hadde oppstott.

jeg vet ikke om han hadde kobber i sitt system \ hvordan vann han hadde men jeg husker det brutale bilde om hulle som var i bunn av tanken.

 

uansett så går det mye tid før det tærer hull gjennom gods tykkelsen på denne sikkert runt 8 \ 10 mm.

 

og vist i hele tatt det hadde begynt for fult å tære ville man sikkert merket drit i blokker(vis man har plexi topp) \ slanger, tenker da på "alu støv" som fyker runt i vannet. en hvær som har vannkjøling ser sikkert dann å vann i tanken \ slanger bare for å se at alt står bra til.. jeg gjør vertfall det

ikke fordi det er Bigwater kittet jeg har men gjør det pga det kan hindre meg problemer senere vis det er no dritt i vannet å det viktigste. hvor mye krever det av en å ta en titt bare se liksom..???

 

mulig han karen hadde sår eller lignende i legeringen på aluen hans det vet jeg ikke...

 

hadde satt pris på om noen hadde kunnet funnet til bake til den posten \ bildet det er ganske lenge siden, jeg finner det ikke igjen vertfall

 

hehe ble litt ivrig her jeg så det ble litt offtopic kansje .......

Endret av Margarus
Lenke til kommentar
er enig med dei skrue ,men,

 

ja det var en her på forumet som hadde en av disse AC alu vanntank.

http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

 

husker han hadde lagt med bilder å der var det TYDELIG om ikke etset men tæret hull i aluen i ett hjørne å vannlekasje hadde oppstott.

jeg vet ikke om han hadde kobber i sitt system \ hvordan vann han hadde men jeg husker det brutale bilde om hulle som var i bunn av tanken.

 

uansett så går det mye tid før det tærer hull gjennom gods tykkelsen på denne sikkert runt 8 \ 10 mm.

 

og vist i hele tatt det hadde begynt for fult å tære ville man sikkert merket drit i blokker(vis man har plexi topp) \ slanger, tenker da på "alu støv" som fyker runt i vannet. en hvær som har vannkjøling ser sikkert dann å vann i tanken \ slanger bare for å se at alt står bra til.. jeg gjør vertfall det

ikke fordi det er Bigwater kittet jeg har men gjør det pga det kan hindre meg problemer senere vis det er no dritt i vannet å det viktigste. hvor mye krever det av en å ta en titt bare se liksom..???

 

mulig han karen hadde sår eller lignende i legeringen på aluen hans det vet jeg ikke...

 

hadde satt pris på om noen hadde kunnet funnet til bake til den posten \ bildet det er ganske lenge siden, jeg finner det ikke igjen vertfall

 

hehe ble litt ivrig her jeg så det ble litt offtopic kansje .......

Her er tråden.

 

Jeg vil gjerne presisere det som MaxManus skriver; for at det skal bli galvanisk korrosjon må metallene være i kontakt med hverandre også utenfor væsken. Altså i metallisk/elektrisk kontakt, f eks både radiator og tank er festet i stålkabinettet.

Lenke til kommentar

Kvakkis er visst sur på meg, ettersom han tilsynelatende overså min argumentasjon?

Ok,greit nok. :roll:

La gå at man "worst case" monterer raddis / vannblokk(er) og vanntank med direkte kontakt med chassiet.

Men hvor ofte skjer det da? "Hver gang"?

Neppe.

Skulle man mot formodning oppleve situasjoner som den det linkes til, så vil jeg nok for min del antyde at aluminiumen er av en mindreverdig kvalitet.

Unngå slike ting, rett og slett........

Lenke til kommentar
Kvakkis er visst sur på meg, ettersom han tilsynelatende overså min argumentasjon?

Ok,greit  nok. :roll:

La gå at man "worst case" monterer raddis / vannblokk(er) og vanntank med direkte kontakt med chassiet.

Men hvor ofte skjer det da? "Hver gang"?

Neppe.

Skulle man mot formodning oppleve situasjoner som den det linkes til, så vil jeg nok for min del antyde at aluminiumen er av en mindreverdig kvalitet.

Unngå slike ting, rett og slett........

:dontgetit: Sur på deg? Har ikke merket noe til det. :)

 

At jeg var litt kort i går var nok heller et utslag av dårlig tid, enn et ønske om å være frekk.

For at korrosjonen skal være galvanisk må, som krigshelten skriver, følgende forutsetninger være tilstede:

 


  •  
  • To metaller med ulikt potensiale - kobber og alu.
     
  • En elektrisk ledende væske - grumsete vann, saltvann.
     
  • Elektrisk/metallisk kontakt mellom metallene - f eks gjennom kabinettet eller i blokka.
     

 

Dersom en eller flere av disse mangler blir det ingen galvanisk korrosjon. For å forhindre dette er det mulig, som Skrue, Margarus og MaxManus skriver, å gjøre noe med væsken. Frostvæske gjør at væsken ikke virker elektrolytisk.

Alternativ nr 2 er å skille metallene på et eller annet vis slik at de ikke kommer i kontakt med væsken. Dette kan oppnås ved å bruke legeringer med god og riktig kvalitet, eller overflatebehandling.

Nr 3, som kun MaxManus skrev blir det heller ingen galvanisk korrosjon dersom de to metallene blir isolert metallisk/elektrisk.

 

Kortversjonen av dette blir da:

Bruk frostvæske, ikke bland ubehandlet eller simpelt aluminium med kobber, og hvis du kan; unngå å koble sammen kobberradiatoren og aluminiumstanken.

 

Dersom vi har klart å eliminere eller fjernet totalt eller flere av de tre forutsetningene for galvanisk korrosjon får vi som oftest bare vanlig korrosjon som er langt mindre aggressiv. Er det benyttet frostvæske blir det tilnærmet lik null vanlig korrosjon.

 

Angående han karen som fikk problemer med alu-tanken sin.

 

Vi tror problemet ligger i en sprekk i belegget.

 

. . . men nå jeg ikke tid lenger, kan forsette seinere. Ser ikke noe missforhold i det vi skriver . . .

Lenke til kommentar

Neida Kvakksalveren, det var nok heller jeg som var litt sliten i går. Beklager så mye, det var ikke meningen å buse ut slik. :blush:

8-9 uker´s baderomsoppussing får vel ta litt av skylda, i tillegg til en beinhard fredag på jobben.

 

Ellers imponerer du nok en gang med dine kunnskaper, setter stor pris på det! Det er jeg sikkert ikke alene om.

Ha en trivelig helg! :yes:

Lenke til kommentar

Ingen problem, vi kan alle bli litt slitne fra tid til annen. Vi er da mennesker de fleste av oss på dette forumet.

 

Kverna: Å bli høy på fugemasse er ikke til å spøke med. Onkelen til far min lakkerte gulvet på soverommet sitt. Da han var ferdig gikk han å la seg . . . Han lærte noe viktig dagen derpå :!:

 

God helg!

Lenke til kommentar

hehe hadde ett lite uhell med "løsmiddel" eller ligende jeg også for en tid til bake.

på skolen så slipte jeg å sveiste på gavaniserte rør. var litt slurven med støvmaske å avsug, kan si jeg ble gaaaaaaaaannske dårlig å sjuk ut på kvelden.

første tips: verne utstyr er til å bruke ikke til pynt! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...