Gå til innhold

Imponerende iSCSI-benchmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har testet ISCSI selv med programmene Starwind (serversiden) og Starport (client). Dette gjør at jeg kan koble til en fysisk disk på en annen PC over nettverket.

 

Denne disken bør være tom. Når alt er oppkoblet så komer disken opp som en ekstra disk i "disk management" på klienten.

 

Man kan også dele en "image-fil" som en diskstasjon som kan mountes på en klient. Ved bruk av image-filer (eller scsi-disk) kan man etter det jeg har forstått la flere klienter koble til samtidig. Fungerer for eksempel til "fellesdisk" i MS Cluster services osv..

 

Fungerer meget bra. Gjør en VANLIG PC med en ekstra harddisk (for eksempel) om til en ISCSI vert.

 

btw: programvaren er gratis for ikke-kommersiell bruk.

 

andre som har prøvd dette?

Lenke til kommentar

for de som ev ikke skjønte det så er det enkelte ganger en nettverk-share ikke er tilstrekkelig, som for eksempel ved bruk av MS Cluster service osv..

 

Jeg fantaserte litt om å dele en (en på hver) 36 GB scsi harddisk fra tre verter (servere) og kjøre software raid5 på klienten. Det hadde vært rått! Bare synd at microsoft ikke har lagt inn støtte for dynamiske disker over iscsi.

 

 

jajja.. whatever.. :)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

man "deler" ikke på samme måte med brukernavn, passord osv. Når den er tilkoblet hos klient så ser windows på disken (ressursen) som en fysisk disk (den kommer opp som en vanlig tilkoblet harddisk)

 

For eksempel Windows Cluster Services trenger en "fysisk" delt harddisk for å bruke som fellesdisk.

 

På en iscsi oppkoblet harddisk kan man opprette partisjoner, kjøre disk-image (ghost, drive image osv) osv. Brukes i mange sammenhenger i stedenfor fibrechannel diskløsninger osv.

 

Iscsi er en måte å sende scsi-kommandoer over nettverk. Tenk dere at 20 servere med 5 TB med data "slåes sammen" slik at man får en filserver med 100 TB med plass..

Lenke til kommentar

Ok, så bruksområdet blir omentrent som for USB2.0 harddisker og Firewire harddisker. De kan jo også brukes som en fysisk disk av partition manager, image-programmer, diskbehandling osv. Forskjellen blir altså at iSCSI er ment for avansert serverbruk med høyt krav til ytelse mens USB2/Firewire-løsninger er ment for personlig/privat bruk. (slik jeg skjønner det)

Lenke til kommentar
Jeg stusset på en ting der: Hvorfor har de eldgammel SDram i de ellers ganske råe dell-maskinene?

SDRAM trenger ikke bety SDR SDRAM som du tenker på. Husk at dagens DDR minne er DDR SDRAM.

Jo, jeg vet, men det er år og dag siden sist jeg så noen skrive SDram i betydningen DDR SDRam, og folk bruker jo ikke akkurat å underdrive når de skal skryte av hardware. Det er derfor jeg synes det er veldig rart å lese SDram.

Lenke til kommentar
Jeg stusset på en ting der: Hvorfor har de eldgammel SDram i de ellers ganske råe dell-maskinene?

SDRAM trenger ikke bety SDR SDRAM som du tenker på. Husk at dagens DDR minne er DDR SDRAM.

Jo, jeg vet, men det er år og dag siden sist jeg så noen skrive SDram i betydningen DDR SDRam, og folk bruker jo ikke akkurat å underdrive når de skal skryte av hardware. Det er derfor jeg synes det er veldig rart å lese SDram.

Hvis du ser øverst i "prislisten" så ser du at den var satt opp med 1.5GB DDR SDRAM....

 

Forøvrig er jo Dell 26x0 serie på vei ut, og blir byttet til 28x0 serien som "selvfølgelig" har DDR2 SDRAM.

 

Biffo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...