Gå til innhold

Half Life 2 story'en *spoilers*

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenke jeg skulle starte en tråd hvor vi kunne diskutere og samle biter av informasjon og få et godt overblikk på historien. Kanskje også hjelpe de som muligens ikke har fått den helt med seg osv.

Oppdatering

Jeg har nå skrevet en artikkel om historien i Half Life. Håper den gir dere litt informasjon om historien og det som skjer.

Link: http://einar.x-byted.net/news/2005/10/24/e...life-historien/

--------------------

Half Life

I Half Life kjempet du mot romvesenene fra Xen, en annen dimensjon som ble brukt som et mellomledd for teleportering. Da du (Freeman) satte i gang resonans cascade og åpnet en rift i dimensjonen mellom jorden og Xen så kunne Nihilanth ("lederen" for Xen) sende troppene sine fritt til jorden.

En detalje som det er viktig å legge merke til er at disse var slaver og enten reagerte på instinkt eller kommando og kjempet mot alt de ikke var kjent med, dvs. oss. Da Gordon Freeman bekjempet Nihilanth ble de fri. Men som de fleste kanskje vet så var Xen erobret av The Combine. Da Nhilanth ble fjernet skjønte The Combine at jorden var en trussel og invaderte. G-man visste at dette ville skje og fikk sendt Gordon i en dvale og i sikkerhet slik at han kunne overleve invaderingen av jorden. Og hente Freeman tilbake når han trengte han igjen.

Half Life 2

--------------------

Før vi går inn i selve handlingen har jeg funnet følgende informasjon om hva som skjedde like før HL2.

Krigen mot The Combine tok 7 timer i en voldsom portalstorm. Dr. Breen ber jorden overgi seg, noe de gjør og ble satt til å lede et byrå for menneskene sine interresser av The Combine pga. dette.

--------------------

G-man vekker Gordon Freeman og hans oppgave er å hjelpe opprørene og stoppe Dr. Breen. Men så overflatisk virker det ikke som om det er... det ligger noe mer i kulissene her.

Opprørerene med Dr. ELi Vance og Dr. Rosenberg i spissen, eksperimenterer med lokal teleportering, noe som The Combine ikke mestrer. Dette vil føre til at menneskene vil få en enorm fordel med krigføring mot The Combine.

Ut i fra det jeg har sett av G-man osv så jobber han sammen med opprørene til en viss grad. Og han overvåker fremgangen til Gordon Freeman (som i HL).

- Noen opplysninger om G-man vil jeg ikke avsløre helt ennå med tanke på at det sikkert er noen som ikke er ferdig med spillet enda..

Så har dere mere å legge til så kom med det :)

Endret av TCi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig bra dette. Jeg husket ikke hele historien i 1'eren så det var fint å få en forfriskning. Skal tilstå at jeg ikke fikk med meg alt dette når jeg spilte igjennom 2'eren heller.

Skrevet

det med "the seven hour war" leste jeg på en oppslagstavle på Black Mesa east.

lurer litt på om det er flere oppslagstavler rundt omkring.

en ting jeg lurer på; "what cat?"

Skrevet (endret)
det med "the seven hour war" leste jeg på en oppslagstavle på Black Mesa east.

lurer litt på om det er flere oppslagstavler rundt omkring.

en ting jeg lurer på; "what cat?"

Black Mesa ble sprengt av en atombombe i Oposing Force.. så den er nok ikke å finne. Men i Dr. Vance lab så finner du den ja :)

Katten som Alyx lurer så veldig på er nok bare en av spillets mange humoristiske innslag...

Endret av TCi
Skrevet

en annen ting jeg ikke har klart å plassert er hvordan årstall alt utspiller seg på.

*det rare med bilene er at de er såkalt "gammelrussisk" av type, hadde en i klassen som kunne identifisere biltypen.

*så er det Svensk/Finske bensinpumper.

*Petrol (Bensin) skilt.

er ikke handlingen plassert i Texas?

Skrevet
en annen ting jeg ikke har klart å plassert er hvordan årstall alt utspiller seg på.

*det rare med bilene er at de er såkalt "gammelrussisk" av type, hadde en i klassen som kunne identifisere biltypen.

*så er det Svensk/Finske bensinpumper.

*Petrol (Bensin) skilt.

er ikke handlingen plassert i Texas?

Det finnes ingen referanser til tiden det hele avhandler seg i.. Men Valve har sagt at hendelsen skjer ca. 10år etter Black Mesa ulykken. Altså rundt 2010 sånn ca.

City 17 befinner seg i Øst- Europa så derfor vil vi finne russiske biler osv rundt omkring i spillet.

Black Mesa befannt seg i New Mexico..

Skrevet

Meget interessant, hvordan fant du ut av gman sendte gordon i dvale? Noen som husker noe mer fra opposing force og\eller blue shift som har betydning for historien? så lenge siden jeg spilte de.

Skrevet
Meget interessant, hvordan fant du ut av gman sendte gordon i dvale?

Rise and shine, Mr. Freeman. Rise and shine. Not that I wish to imply you have been sleeping on the job. No one is more deserving of a rest. And all the effort in the world would have gone to waste until...well, let's just say your hour has come again. So...wake up, Mr. Freeman. Wake up and...smell the ashes.

Noen som husker noe mer fra opposing force og\eller blue shift som har betydning for historien? så lenge siden jeg spilte de.

Nesten ingen betydning.

Skrevet
Rise and shine, Mr. Freeman. Rise and shine. Not that I wish to imply you have been sleeping on the job. No one is more deserving of a rest. And all the effort in the world would have gone to waste until...well, let's just say your hour has come again. So...wake up, Mr. Freeman. Wake up and...smell the ashes.

Ser man det ja, fulgte hvist ikke helt med da han sa dette.

Skrevet

Jeg tolker dette som om G-Man snakker direkte til spilleren, altså til deg, ettersom vi tar på oss rollen som Gordon Freeman. Vi har jo ikke vært Freeman siden HL1, og har i steden gjort masse andre ting, spilt masse andre spill. Og hvis vi har gjort noe annet de siste seks årene, har Gordon Freeman sannsynligvis bare ligget på sofaen og spist bamsemums. F.eks.

Ellers en bra gjennomgang av story'n, det er morsomt at man kan sette sammen bit for bit og få et større bilde!

Skrevet (endret)

2 ting..

Kan Mr.G være en slags "skytsengel" for Gordon? og den siste setningen...smell the ashes. Tror hver setning her er MEGET nøye vurdert og har på en måte forklaring på hvem og ikke minst hva Mr.G er.

edit: fytti hæl........ for et spill!

Endret av Daisy Chain
Skrevet

Hehe.. takk for kommentarene :)

eg tolker dette som om G-Man snakker direkte til spilleren, altså til deg, ettersom vi tar på oss rollen som Gordon Freeman. Vi har jo ikke vært Freeman siden HL1, og har i steden gjort masse andre ting, spilt masse andre spill. Og hvis vi har gjort noe annet de siste seks årene, har Gordon Freeman sannsynligvis bare ligget på sofaen og spist bamsemums. F.eks.

:)

Mange fans har analysert den Pshyce filmen fra E3 messen i 2003 og i den korte filmen så står det noe om et stimulans som blir gitt til pasienter når de skal våkne eller lignende. Så Freeman har nok mest sannsynlig blitt låst i tid og rom.

Kan Mr.G være en slags "skytsengel" for Gordon? og den siste setningen...smell the ashes. Tror hver setning her er MEGET nøye vurdert og har på en måte forklaring på hvem og ikke minst hva Mr.G er.

Ja det kan virke sånn, men G-man har nok en egen agenda. Gordon lever pga G-man føler han har bruk for han. I HL så ble han gitt to valg. Slåss med en hær til den sikre død eller jobb for han. Som han kaller det i HL2, "Illusion of choice" (noe dere kommer til for de som ikke har fullført spillet). Dette viser makten som G-man har.

Kom gjerne med flere hint til historen folkens, det er sikkert en god del som jeg ikke har fått med meg ;)

Skrevet
men hvordan informasjon om G-Man velger du å holde på?

Vel, det har mest med slutten å gjøre...

Kan da egentlig ta opp litt om det nå. Men dette er selfølgelig en ganske stor spoiler, så vær obs.

-----SPOILER------

.

..

...

....

.....

For de som har fullført spillet så ble fusjonsreaktoren til The Combine sprengt. Tiden ble stanset... av hvem?! G-man mest sannsynlig.

Da Alyx og ..du teleporterte fra Nova Prospect(?) så mistet de en uke på det. De brukte en eksperimentel versjon av en Xen emulering som skulle hjelpe de til å teleportere lokalt. I det øyeblikket får du vite at teleporteringen også kan påvirke tid og rom. En meget viktig del av historen må jeg si..

Dette er noe G-man faktisk kan av ukjente grunner. Så hvordan har han denne "evnen"? Dette er vel noe vi får vite i HL3 sikkert.

En ting til... G-man stoppet mest sannsynlig tiden for å berge Gordon Freeman slik at han kan bruke han til sitt neste steg i sin agenda. Men hvem/hva ble han ansatt av? Vanskelig å si.. også HL3 materiale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...