Gå til innhold

PCI Express like rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den dagen AGP 8x generelt sett blir flaskehalsen på avansert 3D renderings-fronten.

Trolig en stund til.

Spør du meg, så er det ikke noe vits i PCI Express før alle de gamle PCI-slottene på hovedkortet er byttet ut.

Tenk: 1 PCI Express til skjermkortet og resten vanlig PCI.

Hurra! Eller .... not? :thumbdown:

Da kunne man liksågodt hatt AGP 16X hvis man skal ha en spesiell inngang for skjermkortet, spør du meg... Dessuten så vil ikke det være noe problem å skille mellom AGP og vanlig PCI, mens PCI E og PCI ikke ser forskjellige ut.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
Når kan vi forvente å se store fordeler i å bruke PCI-E i stede for AGP?

På kort sikt kun ved bruk av integrert grafikk grunnet lavere tilgangstider til system-minnet, mens det på skjermkort ikke vil være representere noen særlig fordel med det aller første siden AGP8X ikke representerer noen flaskehals i dag med tanke på båndbredde. Til forskjell fra integrert grafikk så har alle skjermkort sitt eget minne, så den ekstra båndbredden til bussen blir ikke benyttet særlig slik tester av AGP4X vs AGP8X skjermkort allerede har vist. Jeg tror derfor ikke at vi kommer til å oppleve noen særlig fordel av PCI-Express skjermkort før tidligst iløpet av neste år.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Tror jeg så et sted at PCI-X ikke er så fryktelig raskere enn AGP, og at AGP ofte var raskere. Husker ikke helt hvor.. En dansk side..

Jeg kjenner ikke til den siden, men FiringSquad kommer til samme konklusjon her:

ATI RADEON X800 XT & X600 XT PCI-E Performance Preview

While the new PCI Express interface delivers double the bandwidth of AGP 8X, don’t expect to see a significant increase in performance between AGP and PCI Express, at least not with today’s titles – the added bandwidth just isn’t needed.

Og Sudhian her:

Measuring the Benefits of AGP: Is PCI-Express Necessary?

For the gamer, however, PCI-Express is going to be a non-issue.  Given that most games today barely stress the AGP 2x bus, moving to double AGP 8x isn’t going to do anything.  It’s the equivalent of widening a highway no one drives on.  Had AGP developed in the direction it was intended to things might be different, but it didn’t.  Now, to some extent, it’s a solution to a problem no one has.

Anandtech ser også på dette her:

AGP vs. PCI Express Graphics Cards

With this article, we were also trying to put an end to the ATI vs. NVIDIA PCI Express debate. Our conclusion? The debate was much ado about nothing - both solutions basically perform the same. ATI's native PCI Express offering does nothing to benefit performance and NVIDIA's bridged solution does nothing to hamper performance.

Hexus ser på GeForce 6800 AGP vs. PCI-Express her:

3D Tests

For all intents and purposes, the AGP and PCI Express performance of NV40/NV45 is equal, in a generic gaming situation.
Endret av snorreh
Lenke til kommentar

vell... vi kan vel være enige om at PCI -express er unødvendig for grafikkfronten enda, MEN

 

angående artikkelen: jeg mener stort sett at de artiklene hw.no skriver er jevnt over gode. Men "dette har vi jo hørt før"... mange ganger, Opplever det som vomfyll, likevell om mange gode nyheter har fått fokus i det siste.

 

:p

Lenke til kommentar

Dette blir like håpløst som når ISA porten skulle henge igjenn i det evige. Hva skal til for at de tar hintet om at det finnes et kunde segment som er villige til å kjøpe HK med bare PCIe porter?

 

Oki. En del tilleggs kort vil nok ikke ha støtte for PCIe før tidligs i siste kvartal/neste år. Men vi må sansynligvis vente vesentlig lenger før vi får rene PCIe kort.

 

Spørsmålet blir riktignok, trenger vi PCIe til alle disse tilleggskortene?

Dessuten er trenden at flere og flere funksjoner bygges inn i HK.

Lenke til kommentar

Dette med at pci-x grafikkkort drøyer med å komme i butikkene til ut i august er jo bare positivt.

 

Jeg synes hele industrien på dette punktet driter seg ut.For kunder er eneste fornuftige alternativ å vente med pci-x til man opplever bred støtte for teknologien , at alle produsentene har presentert sine produkter.

 

- vi vil nok se en type combo kort i overgangen her slik som vi har opplevd tidligere for oss som har vært med en stund.Problemløsere som km2m feks. En honnør til chipsettprodusenten VIA.

 

Aller helst bør de drøye lengst mulig.Det er overhodet ikke noe poeng å hoppe over på i9xx platformen, og nå er det jo bare den som er avhengig av pci-x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...