Gå til innhold

Point of View NVTV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dette kun TV-kort?

Altså ikke støtte for cabel og satelitt?

 

Skal kjøpe TV-kort, men "må" ha støtte for iallefall kabel.

Evt. kommer det versioner med cabel?

 

edit: skrives det cabel-TV eller kabel-TV?

En vanlig tv-tuner i ethvert tv vil jo ta kabelsignaler, og jeg synes jeg så et screenshot av cnn/bbc eller noe, så skulle tro det ja!

Lenke til kommentar

Synes det manglet noe veldig vesentlig i denne testen. En skikkelig test av bildekvaliteten. Det er stor forskjell mellom tv-tuner kort når det kommer til bildekvalitet. Og for min del er dette helt avgjørende.

 

Når kortet har gode funksjoner for deinterlacing er jo dette selfølgelig en pekepin på at bildekvalitet har vert i tankene på produsenten. Men noen litt store fullscreen screenshots hadde vert fint, slik at det er mulig å sammenligne hvis man har et tuner kort fra før.

Lenke til kommentar

Ja, det finnes satelitt-tuner kort. OGSÅ kjent som DVB (Digital Video Broadcasting)

F.eks. hos Komplett finner vi Terratec og Hauppauge kort

 

Så vidt jeg husker er begge tyske. Selv har jeg et Terratec Cinergy 400 (standard TV-tuner) som jeg er ganske godt fornøyd med, selv om det er helt sugent med offisielle drivere i windows. Det fungerer mye bedre med tredjepartsdrivere i linux. Om det er windows som er skylden, eller om det er phillips chippen, eller om det er driverne fra terratec vil jeg ikke spekulere i.

 

Men skal man ha parabol trenger man også et satelitt-tuner kort (som du får fra enten viasat eller canal digital, etc.) en kortleser og en CAM-modul. Hvis ikke sitter du kun igjen med gratiskanalene (som f.eks. GOD-channel, men hvor mange er interresert i se slikt?)

 

Skal man ha med CAM-slot finnes det egen CAM leser (3.5" for nexus kort fra hauppauge), eller f.eks. dette kortet fra pinnacle.

 

Uansett hva hjertet begjærer: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10419

_______________

Dette bringer meg til mitt spørsmål til artikkelens skribent(er?):

 

Hva med linux støtte for dette kortet? Mine erfaringer er at linux gir bedre bildekvalitet og stabilitet samt ofte bedre programvaretilbud siden disse er utviklet av folket selv. F.eks. mythTV som har liveTV, pen OSD og programguide med mulighet for integrert nettleser, fjernstyring fra andre maskiner samt å kjøre en server med TV-kort og en front-end tilkoblet TV (en frontend på en low-end maskin f.eks.).

 

Finnes det offisielle drivere til linux, eller uofisielle? nVidia har i alle fall vært flinke med drivere til skjermkortene sine...

Lenke til kommentar

Jeg har kortet noen dager nå, men har ikke brukt det så mye, må skaffe meg en skikkelig antenne.

 

kortet har støtte for kabel-tv. man kan velge mellom "Antenna", "Cable" og "External Cable/Satellite" under setup. Vet ikke hva forskjell på "Cable" og "External Cable/Satellite" er.

 

Fjernkontrollen er ganske sympatisk. kan brukes som mus om man sitter et stykke unna pc. Har ikke brukt det selv, men det skal finnes programvare som gjør at man kan bruke den til å skrive med som man taster på en mobil, fint som nødløsning om man ikke gidder reise seg fra godstolen.

 

Skal også vøre programvare som gjør at man kan bruke den i andre programmer, foreløpig støtter den stort sett bare den medfølgende og et par andre som windows media player og powerpoint(!)

 

Programvaren som følger med er litt plagsom, håper det kommer oppdateringer til den snart.

Lenke til kommentar
kortet har støtte for kabel-tv. man kan velge mellom "Antenna", "Cable" og "External Cable/Satellite" under setup. Vet ikke hva forskjell på "Cable" og "External Cable/Satellite" er.

"External Cable/Satelite" referer nok til oppsett der du trenger dekoder boks til å se kanalene. Her viser tv-kortet bare en "kanal", mens du skifter kanal på dekoder boksen.

Lenke til kommentar
kortet har støtte for kabel-tv. man kan velge mellom "Antenna", "Cable" og "External Cable/Satellite" under setup. Vet ikke hva forskjell på "Cable" og "External Cable/Satellite" er.

"External Cable/Satelite" referer nok til oppsett der du trenger dekoder boks til å se kanalene. Her viser tv-kortet bare en "kanal", mens du skifter kanal på dekoder boksen.

samt at det i dette tilfellet ikke vil være noen programguide å snakke om, fordi det er mange kanaler på samme kanal. Det kan også hende at det er noen spesielle instillinger som endres - ikke vet jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...