Gå til innhold

Trådløst i Grantsdale til høsten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt filosofering rundt dette:

 

Intel fortsetter å lansere produkter relatert til sin visjon om det digitale hjem der PC-en blir den sentrale enheten. Andre kommunikasjons og underholdningsenheter som video, audio, og data kobles trådløst mot denne "sentralen"

 

Innenfor CPU utviklingen er Intel (midlertidig ?) kommet i en bakevje i forhold til AMD noe den vanlige forbruker ikke vet og heller ikke bryr seg om så lenge "boksen" fra Intel skaffer kunden det han vil ha.

 

AMD fokuserer på CPU utvikling mens Intel gir forbrukerne løsningen for det komplette digitale hjemmet. På samme måte som IBM gjorde PC'en til allemannseie vil Intel være spydspissen i utviklingen av det trådløse underholdningshjemmet. Og grunnlaget for å hevde dette ? Bare ta en titt på hjemmesidene til de to selskapene.

Lenke til kommentar
Innenfor CPU utviklingen er Intel (midlertidig ?)  kommet i en bakevje i forhold til AMD noe den vanlige forbruker ikke vet og heller ikke bryr seg om så lenge "boksen" fra Intel skaffer kunden det han vil ha.

 

AMD fokuserer på CPU utvikling mens Intel gir forbrukerne løsningen for det komplette digitale hjemmet. På samme måte som IBM gjorde PC'en til allemannseie vil Intel være spydspissen i utviklingen av det trådløse underholdningshjemmet.  Og grunnlaget for å hevde dette ?  Bare ta en titt på hjemmesidene til de to selskapene.

At Intel er i noen bakevje mht CPU utvikling er i beste fall fullstendig feil. Testen på hw.no i går viste at både Celeron og P4 klarer å forsvare sin posisjon i forhold til sine respektive konkurrenter fra AMD i denne prisklassen. Den viser også at P4 fremdeles har områder hvor den er konge på haugen og at A64 har sine, men forskjellene er ikke store i noen retning. Dersom man ser på tester av high-end CPUer vil man se noe liknende, dvs den eneste "fordelen" AMD egentlig har er at de har en x86 64 bits CPU på markedet. Dog tviler jeg på at de drar veldig stor fordel av dette i bedrifts og det vanlige hjemmemarkedet, dvs foruten selvbyggere som etter min mening stiller litt for seg selv. Årsaken er at det ikke eksisterer noen ferdig versjon av Windows XP 64bit, foruten beta versjoner som ikke selges eller leveres på vanlig måte. Fordelen AMD har av 64bit vil mest sannsynlig være veldig midlertidig, Intel har 64bits intruksjonssett til prescott som Intel har sagt at de kan aktivere når det måtte passe seg, dvs i praksis når windows XP 64bit blir sluppet(de lanserer nocona ganske snart). Tipper Intel vil dra fordelen av å bli assosiert med denne versjonen ved å slippe 64bit for hjemmemarkedet samtidig som windows, kan være ett strategisk smart trekk, ikke vet jeg.

 

At AMD har større fokus på CPU enn Intel er etter min mening litt både og. Er overbevist om at Intel bruker større ressurser enn AMD på CPU utvikling, men som du sier bruker de også store ressurser på å utvikle PCen i sin helhet(formfaktorer, chipsett, trådløst etc etc). Årsaken til dette er at Intel nok har ganske mye større ressurser totalt enn det AMD har til å kunne konsentrere seg om flere ting. Dvs for AMD er det smart å bruke kreftene på CPU og bli flinke til dette, i stedet for f.eks VIA som ender opp med å levere dårlige chipsett, CPUer etc ved å konsentrere seg om flere ting med relativt små ressureser sammenliknet med Intel.

 

Ikke glem at AMD ikke har så mye å stille opp med på CPU siden til laptopper for øyeblikket og det er det som i dag er det sterkest voksende markedet, ikke stasjonære. AMD kommer, men de ligger nok bak intel både teknologimessig og mht aksept i markedet. Laptop markedet er faktisk også et markedet hvor jeg tror det er viktig at AMD kommer med en helhetlig løsning liknende centrino dersom de skal ha noen mulighet til å markere seg. Vi har også sett en trend de siste årene mot at flere funksjoner som før var forbeholdt eksterne kort er blitt integrerte og at de integrerte funksjonene etterhvert har kunnet konkurrere med tilsvarende PCI versjoner; bla lydkort, low-end skjermkort, raid-kontrollere(alle manns eie i dag), firewire, USB etc etc. Trådløs integrering er etter min mening bare en naturlig utvikling av denne trenden. Og så lenge den default er slått av represnterer den heller ikke noe problem for dem som måtte være redde for det. Ulempen med denne utviklingen er sef at HKene blir dyrere, men man får jo mer med på kjøpet da, så det blir en vurderingsak. F.eks ikke lett å finne HK uten lyd lengre.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
At Intel er i noen bakevje mht CPU utvikling er i beste fall fullstendig feil.

Ved nærmere ettertanke var nok dette en altfor bastant påstand. Ellers var min hensikt for en gangs skyld å fokusere på de store linjer, vi graver oss ofte ned i detaljer og glemmer helheten (selv om det jo er detaljene utgjør helheten).

 

Det er interresant å lese hva du skriver, bla. skal det bli spennende å følge utviklingen på dette med integrasjon av komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...