Gå til innhold

Lakeport kommer i 2005


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er FB-DIMM?

Fully Buffered-DIMM,

I følge xbitlabs:

FB-DIMM is a new memory interconnect technology standard for high-end memory connections. FB-DIMM transitions the memory channel to a serial interface and replaces the DIMM register with a memory buffer. FB-DIMM connections are expected to enable systems to scale the number of memory channels available to a server system. Implementations of FB-DIMM enabled DDR-II memory are expected in future Intel’s code-named Lakeport chipsets.

 

Lenke til kommentar

FB-DIMM er rett og slett helt genialt. Grunn prinsippet er at en bruker relativt smale kanaler (32bit tror jeg) og høye hastigheter. For å kunne tyne hastigheten enda høyere så er det buffer på alle inn og utganger samt t en kunn har p2p koblinger. dvs om en minnekanal har flere minne moduler så har selve minnekontrolleren bare direkte tilgang til den første modulen. de resterende henger i en kjede etter hverandre. Signalet må så gå gjennom en egen chip som ligger på hver modul. Ved lav trafikk kan forsinkelsen ved bruk av FB-DIMM bli noe høyere med de første generasjonene (ordner seg ettersom frekvensen økes) men ved høy trafikk vil forsinkelsen holde seg stabil, mens denfor DDR1/2/3 fort øker. Dette skyldes en mer avansert kommunikasjonsprotokoll samt at kanalen er full duplex (ligner mye på hypertransport). Selve minnet som brukes er i FB-DIMM kan være DDR2 eller DDR3, men modulene er utstyrt med en ekstra chip og er ikke pin kompatible med vanlige DDR2 og DDR3 moduler.

Lenke til kommentar
dvs om en minnekanal har flere minne moduler så har selve minnekontrolleren bare direkte tilgang til den første modulen. de resterende henger i en kjede etter hverandre. Signalet må så gå gjennom en egen chip som ligger på hver modul.

Mulig jeg er på bærtur nå, men nyskjerrigheten lenge leve:

 

Når minnemodulene henger i en "kjede" og bare den første modulen har direkte kontakt med minnekontrolleren, vil det ikke da oppstå "minnelekkasje" og er det i så fall pga. en økning i antall Hz systemet opererer under som oppveier for dette ?

Lenke til kommentar
Minnelekkasje? No such file or directory found.

Omformulering: Ser for meg en lang kjede med minnemoduler der de siste i kjeden i utganspunktet ikke rekker å bli oppdatert ned ny informasjon fordi det er for lang avstand til cpu/minnekontroller. Dette lar seg imidlertid løse ved en økning i antall MHz systemet opererer på ?

 

:blush:

Lenke til kommentar
Minnelekkasje? No such file or directory found.

Omformulering: Ser for meg en lang kjede med minnemoduler der de siste i kjeden i utganspunktet ikke rekker å bli oppdatert ned ny informasjon fordi det er for lang avstand til cpu/minnekontroller. Dette lar seg imidlertid løse ved en økning i antall MHz systemet opererer på ?

 

:blush:

Jeg kjenner ikke detaljene godt nok i FB-DIMM til å kunne uttale meg om hvordan de løser det problemet, men forstår problemstillingen din. Eneste jeg vet er at forsinkelsen mellom hvert ledd i kjeden skulle være svært lav og om jeg ikke har missforstått helt så er det ikke snakk om et klokket buffer signalet skal igjennom, altså kan forsinkelsen være vesentlig lavere enn en klokkesyklus.

 

Når det gjelder FB-DIMM og forsinkelser så er den faktisk noe dårligere enn DDR2 (!) når det er lite trafikk på bussen (i forhold til teoretisk max). Fordelen er imidlertid at den mer komplekse full duplex p2p forbindelsen opprettholder forsinkelsen sin selv når trafikken er høy. For "vanlig" DDR1/2/3 vil forsinkelsen stige raskt når trafikken øker fordi en må vente på data fra forige forespørsel før en kan sende en ny og så er det noe dødtid mellom forespørsel og respons i tillegg. Med FB-DIMM kan enhver forespørsel sendes umiddelbart siden det er en full duplex kanal.

 

Grunnen til at en har innført en kjede med p2p koblinger i steden for en multidropp buss er at det gir et mye enklere elektronisk grensesnitt med mindre kapasitans og refleksjoner. Eller i klartekst: høyere frekvens. I tillegg virker denne kjeden av buffere som forsterkere hvilket igjen medfører at en kan plassere minnemodulene nokså langt unna minnekontrolleren. (i allefall de som er sist i rekka)

 

Forøvrig gir FB-DIMM mulighet til å ha veldig mye RAM per kanal samt at en vil kunne oppgradere fra DDR2 til DDR3 basert FB-DIMM på samme HK (teoretisk sett, siden HK kun kommuniserer med den en buffer chip på RAM brikken og ikke selve RAM'en), noe som gjør integrert minnekontroller langt mer atraktivt i servere både med tanke på kapasitet og oppgradering. Å skifte RAM blir nesten som å skifte CPU i dag. Den må være kompatibel med bussen og ellers står en rimelig fritt til å velge løsninger.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...