Gå til innhold

ATI utvider All-in-wonder-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lenge vært på jakt etter et skikkelig TV kort. Og tok en nærmere kikk. Etter å ha sett noen tester på nett så kom den sedvanlige nedturen. Hvorfor?

 

Et av bildene viser en TV skjerm der du kan se en WinXP desktop....Bummer! Les første setning her igjen. Jeg er IKKE på jakt etter et kort som kan konvertere skjermbildet mitt til video! Det er en DÅRLIG løsning. Her er mine kriterier for et EKTE tvkort:

 

Du kan sitte og jobbe på PC'en mens kjæresten/kona/ungene/svigermor (plukk det som passer) ser på TV og kanalsurfer som bare det. Det forutsetter en ting. At TV utgangen ikke engang detekteres av Windows. Den har uansett ingenting der å gjøre. TV er TV og skal ikke blandes med datasignaler.

 

At ATIs fjernkontroll kan brukes som mus ville i en test hos meg være nok til at jeg gav så mange minus at produktet falt totalt gjennom. Fjernkontrollen skal se ut og oppføre seg som en helt vanlig fjernkontroll til TV eller satellittuner. Og det er komplett uinteressant med noe som kan lukte av PC funksjoner på den.

 

Menyene er et kritisk punkt. Og her finnes det mange som konkurrerer i øverste sjikt. Spesielt er det kommet en del bra på satellittunerfronten. ATI ser slett ikke dårlig ut. Men jeg forventer knivskarpe menyer, og det får du bare om signalet er et ekte TV signal.

 

Når det gjelder funksjoner så forventer jeg meg noe i retning av de aller beste satellittunere og DVD spillere på markedet. Det finnes en del bokser som dette kortet må testes opp mot. Pioneer har en DVDspiller med harddisk og det samme gjelder en del andre produsenter. Prisen for disse er i 10.000+ klassen, men det er jo en PC som regel også. Funksjonsmessig og bildemessig burde ATI komme bedre ut.

 

Et par funksjoner som burde være enkelt å få til for ATI:

 

DVD brenning

 

De har allerede en meny der en kan bla i egne opptak. Da burde en også kunne velge hvilke av disse en vil ha brent til en DVD plate. Og så gå videre til neste meny der en kan endre rekkefølgen på opptakene. Siste meny brenner dem ut til DVD.

 

Justering av start/stopp

 

De fleste av oss som gjør opptak på VHS eller andre medier starter litt før programmet og slutter litt etter. Men i etterkant, og om du skal brenne det ut til DVD så kunne det vært greit å få satt en ny start og slutt slik at en fikk renset vekk rusket.

 

Antall kanaler som kan programmeres

 

Dette bør dekke hele det kjente kanalspekteret i Europeiske kabelnett.

 

Når det gjelder kanalnavn og annen tilgjengelig info så bør kortet kunne plukke opp dette. Det finnes ingen unnskyldning for ikke å gjøre hjemmeleksen sin her.

 

Tekst-TV

 

Ingenting annet enn perfekt er godt nok. Kortet konkurrerer mot vanlig TV og bør matche dette enkelt. Opereres som normalt ved hjelp av fjernkontrollen. Stort buffer for sider og superrask sidevisning.

 

En av de virkelig interessante tingene er at de snakker om dual-tuner. Så du kan søke samtidig med at du ser på et program. En funksjon som mange kanalsurfere vil sette pris på.

 

Hvorfor alt dette? Fordi at med en PC, et slikt kort og en videoprojektor har en et skikkelig hjemmekinoanlegg. Uten TV og uten videospiller.

 

Og en ting til - Om ikke lover og regler er endret, så kan du nå se TV helt lovlig uten å betale NRK avgift. Må innrømme at jeg ikke har sjekket i det siste, men inntil for et par år siden var ikke disse produktene lisenspliktige.

 

Jeg har ikke sagt noe om lyd. Men jeg forventer at det er egne lydutganger (stereo analog og AC3) på kortet slik at ikke PClyden blandes inn i TV tittingen.

 

Og om du fremdeles leser her så vil jeg oppfordre deg til å legge inn tips om andre bra tunerkort her. Kanskje det perfekte kort allerede finnes? Det som hadde vært mest morsomt var å komme i dialog med en av kortprodusentene! :)

Lenke til kommentar

legger til noe vitalt som ikke står i artikkelen:

 

tidligere og den dag idag har mange problemer med aiw kortene til ati; driver, wdm, mulitmediacenter. De to siste er mer buggy enn bugs bunny

 

delvis utenom emnet;

dessuten er vel 80 til 90 % av det som sendes på norsk kabel passiviserende. Dropp tv'en er mitt tips.

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...