Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mannsnavnet Batola?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har drevet litt slektsforskning, og jeg har kommet fram til at min tipptipptipptipptipptipptipptipptipptipptipptipptipp (x13) oldefar het Batola Sigvaldsen Kjosavik. Eneste kilden jeg har på dette er en profil på geni.com (Link til side) og myheritage.no (Link til side)

 

Dette er et navn jeg aldri har hørt før, og jeg finner svært lite informasjon om det på nettet.

Er det noen her som vet hvor jeg kan finne mer informasjon om navnet? Jeg er veldig nysgjerrig på hvor det stammer fra, for det høres jo ikke norsk ut. Han har dog norsk mellom- og etternavn. 

 

Jeg finner null informasjon om faren til Batola Sigvaldson Kjosavik, og det hadde vært interessant og sett hva han het, og hvor han eventuelt kom fra. 

 

Så mitt spørsmål er rett og slett: Vet noen hvor jeg kan finne mer informasjon om dette navnet? Ble veldig nysgjerrig nå. Er dette et navn dere har hørt før? Det har i alle fall aldri jeg. 

 

 

Takker for svar på forhånd! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
¨Det navnet kan jeg faktisk gi deg litt opplysninger om: 

 

Batola er en armensk nasjonaldans som danses som runddans vekselvis av menn og kvinner og hvor det samtidig synges til en persons ære (med eller uten følge av tradisjonelle instrumenter). I sangen blir personens prestasjoner i livet og slektens varme følelser for vedkommende lovprist. Selve ordet “batola” betyr “en persons navn”. 

 

Batola er også en innsjø i USA (Lousiana) med oppprinnelig navnekilde nettopp fra Armenia og det er også lokalt navn på en fisk ved Madagaskar som de lokale lovpriser for mange gode egenskaper. 

 

Navnet er kjent i flere norske slekter på 1300-1400-tallet og endret seg typisk gjennom generasjonene (og med danske embetsmenns sekretærhjelp i protokollene) til Bottolf eller Bottolv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

¨Det navnet kan jeg faktisk gi deg litt opplysninger om: 
 
Batola er en armensk nasjonaldans som danses som runddans vekselvis av menn og kvinner og hvor det samtidig synges til en persons ære (med eller uten følge av tradisjonelle instrumenter). I sangen blir personens prestasjoner i livet og slektens varme følelser for vedkommende lovprist. Selve ordet “batola” betyr “en persons navn”. 
 
Batola er også en innsjø i USA (Lousiana) med oppprinnelig navnekilde nettopp fra Armenia og det er også lokalt navn på en fisk ved Madagaskar som de lokale lovpriser for mange gode egenskaper. 
 
Navnet er kjent i flere norske slekter på 1300-1400-tallet og endret seg typisk gjennom generasjonene (og med danske embetsmenns sekretærhjelp i protokollene) til Bottolf eller Bottolv. 

 

 

Hei, og tusen takk for svar! Jeg er visst ikke flink til å sjekke forumet, så beklager seint svar tilbake igjen.

 

Jeg brukte noen timer på Google for å prøve å finne ut noe om navnet, uten hell. Så dette er til stor hjelp! Du skriver at navnet er kjent i flere norske slekter, men vet du om nordmenn fikk dette navnet fordi deres foreldre/forfedre kom fra Armenia? Jeg ble litt nysgjerrig, for da er det jo en viss sjanse for at mine forfedre kom fra Armenia. Eller er det ikke noe sammenheng? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...