Gå til innhold

TEST: Oppo Find X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Telefonen settes enkelt opp på engelsk, men mengden apper og skrot som primært er for kinesere her er overveldende. Med Find X i kinesisk variant starter bekjentskapet med en ryddesjau."

 

Hvis du presterer å kalle Weibo og Baidu for skrot så lurer jeg på hva du kaller Facebook og Safari?

 

Greit at det er apper folk flest her til lands ikke bruker, men det må da gå an å skrive det på en annen måte? For 80% av mobilbrukere verden over er Safari mer skrot enn Baidu for å si det sånn..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Telefonen settes enkelt opp på engelsk, men mengden apper og skrot som primært er for kinesere her er overveldende. Med Find X i kinesisk variant starter bekjentskapet med en ryddesjau."

 

Hvis du presterer å kalle Weibo og Baidu for skrot så lurer jeg på hva du kaller Facebook og Safari?

 

Greit at det er apper folk flest her til lands ikke bruker, men det må da gå an å skrive det på en annen måte? For 80% av mobilbrukere verden over er Safari mer skrot enn Baidu for å si det sånn..

"One man's trash is another man's treasure".

For folk som ikke kan kinesisk, så kan Baidu oppfattes som skrot, da det vil bli ubrukelig for dem i forhold til f.eks google. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maffa oppsummerer det presist. Det er apper som ikke er brukbare for alle. Og det handler dessuten også om de vanvittige mengdene - hvis en delvis nyttig app er den eneste som følger med utover det telefonen behøver, kan det godt hende den bli værende der, i tilfelle man får bruk for den.

 

Når det er snakk om et sted mellom 20 og 40 irrelevante apper for telefonen, slik som her, blir det til at man fjerner alt man kan, og betrakter hele appberget som "skrot".

 

Jeg har ikke egentlig noen grunnleggende mening om Weibo og Baidu, siden jeg bruker dem bare i begrenset omfang. Men WeChat bruker jeg en del - selv om den også blir med i dragsuget og omtale som "skrot" her.

 

Tegnsett man ikke forstår, i noen fall manglende muligheter til å bruke fordi Kina-eksklusiv registrering og dernest vanvittige mengder av det er årsaken til ordbruken, som sikkert kunne vært mer nyansert :)

Lenke til kommentar

"One man's trash is another man's treasure".

For folk som ikke kan kinesisk, så kan Baidu oppfattes som skrot, da det vil bli ubrukelig for dem i forhold til f.eks google.

Disse appene er jo også underlagt kinesisk lovgivning, noe som betyr tung sensur av søke- og innholdsmuligheter. Disse appene kan trygt kalles skrot.

Lenke til kommentar

Lasse Nesse: Eh? Det stemmer ikke. Den funker helt fint i alle vanlige 4G-nett, og jeg poster fra den nå. VoLTE er det eneste jeg ikke har fått til å fungere, så den hopper ned til 3G eller 2G for å ringe, men utover det klarer den fint å bruke nettene våre.

 

Boba_Fett Fordi sist vi skrøt veldig av en påkostet Kina-spesial (Xiaomi Mi Mix) fulgte hele resten av bransjen etter 6-12 måneder senere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maffa oppsummerer det presist. Det er apper som ikke er brukbare for alle. Og det handler dessuten også om de vanvittige mengdene - hvis en delvis nyttig app er den eneste som følger med utover det telefonen behøver, kan det godt hende den bli værende der, i tilfelle man får bruk for den.

 

Når det er snakk om et sted mellom 20 og 40 irrelevante apper for telefonen, slik som her, blir det til at man fjerner alt man kan, og betrakter hele appberget som "skrot".

 

Jeg har ikke egentlig noen grunnleggende mening om Weibo og Baidu, siden jeg bruker dem bare i begrenset omfang. Men WeChat bruker jeg en del - selv om den også blir med i dragsuget og omtale som "skrot" her.

 

Tegnsett man ikke forstår, i noen fall manglende muligheter til å bruke fordi Kina-eksklusiv registrering og dernest vanvittige mengder av det er årsaken til ordbruken, som sikkert kunne vært mer nyansert :)

 

Joda, ser den.

 

Det var først og fremst ordbruken jeg reagerte på. Kjøper du en telefon via Telenor eller en annen butikk i Norge følger det ofte med et par "lokale" apper der også. Og hos enkelte telefonmerker også, hvor f.eks Spotify ogr Facebook allerede er forhåndsinstallert. Det er jo skrot det også, om du ikke bruker det.

 

Og strengt tatt burde det vel egentlig ikke ha noe å si da det er en telefon myntet på nettopp det kinesiske markedet ( som du sier selv), og da blir det rart å trekke for det. For en vanlig kineser vil kanskje 75% av de appene du nevner være nyttige.

Lenke til kommentar

Man kommer uansett ikke unna mengden her, som er hovedårsak til at dette faktisk blir et trekk. Vi trekker ikke for en telefon med Skype og Facebook forinstallert - og ingenting annet.

Undersøkelser har vist at vi *bruker* veldig få apper på telefonene våre. Mange installeres og brukes kun svært sjelden, mens vi har en håndfull apper vi bruker hele tiden.

Ser vi på denne undersøkelsen fra i fjor - hadde mer enn 60 prosent av smarttelefonbrukere under 20 apper installert på telefonen sin. Færre enn ti blir brukt daglig i mange markeder.

 

https://www.apptentive.com/blog/2017/06/22/how-many-mobile-apps-are-actually-used/

Oppoen hadde betydelig flere enn 20 tredjeparts-/tjenesteapper installert rett ut av esken.

Det er mulig at 75% av de appene *kunne* vært nyttige. Men det er absolutt ingenting som tyder på at noen som helst ville brukt alle sammen. Det har vært en del fokus på akkurat medfølgende apper de siste årene - der Sør-Korea har gått så langt at de har lagt inn reguleringer for det; der MÅ du kunne avinstallere tredjeparts programvare som er forinstallert på telefonen.

Poenget er - Find X er søkklastet av apper, og langt fler enn de som faktisk ser monn i alle sammen må bruke av sin tid til å rydde i dem. Enten de er kinesiske eller norske. Det har også sitt å si for lagringsplassen på telefonen - selv om det er mer presserende for 16- og 32-gigabyte-varianter enn for denne med 128 :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

"Kameratuten" er fail. På en telefon med så bra ansiktgjenkjenning må du altså (ja det går fort) vente på at et kamera skal komme frem for å scanne ditt vakre ansikt. Og hvor lenge varer en slik løsning? Nei de får komme med en bedre løsning for heldekkende skjerm. Lag en liten selfie skjerm bak på telefonen eller noe. De fleste greier seg uten selfies uansett. Ellers er det for mange minus punkter her til å forsvare en 8'er.

Lenke til kommentar

Istedet for å ha egen motorisert mekanisme som kjører ett eller flere kameraer inn/ut av telefonens indre, ville det ikke vært mere fornuftig og billigere å forlenge telefonen med noen milimeter slik at eg fikk plass til disse over skjermen?

 

Da forsvinner nok mye av "poenget" med denne telefonen, nemlig at "hele" forsiden er skjerm. :)

 

Er selv veldig skeptisk til motoriserte deler i en mobil. Dess mindre bevegelige deler, jo bedre. Av egen erfaring er det gjerne nettopp de delene som går i stykker først, det være seg flapper for å beskytte ladekontakt, joystick (eks Sony Ericsson T610) eller generelt flipptelefoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt en Oppo siden 17. Mai i fjor, og den fungerer utmerket. Da jeg kjøpte den (i Indonesia) var Google Play allerede installert, og det var svært lite "skrot", antar dette gjelder kinamodellen. Oppo er heller ingen hvilkensomhelst mobilprodusent fra Kina, de er det merket som selger neste mest i Sørøst-Asia etter Samsung, i et marked hvor drøyt 100 millioner mobiler selges i året (https://www.google.no/amp/theaseanpost.com/index.php/article/chinese-smartphones-reign-supreme-southeast-asia%3famp).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...