Gå til innhold

Augustfest 2017 – JorunT – Litt gammelt, litt nytt, litt fint og litt stygt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. august - Verstingen - Tribulus rupestris

 

Ikke la dere lure av denne tilsynelatende søte blomsten, dette er min erkefiende her. Blomstene er små, 8 -  10 mm, samme størrelsen som på de forhatte frøkapslene (se spoiler). De se ser ut som en miniatyrutgave av det gamle våpenet fra middelalderen, morgenstjerne, med utrolig skarpe pigger som setter seg fast i skosålene og kan stikke helt igjennom. Ikke gode å tråkke på med bare ben. Plantene dekker enga her mellom oliventrærne, en plante kan bli så stor at den dekker omtrent en kvadratmeter. Kalles visst tiggernøtt på norsk, og har vært sett en gang.

 

36144598102_31f11d9c70_z.jpg

_8018450.jpg Tribulus terrestris by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

OLYMPUS M.60mm F2.8 Macro f/3,5 1/80 s ISO 200

 

 

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Takk, RandiA og smort1

 

2. august - Posering foran Mt. Athos

 

Her er augustmåned den viktigste sommermåneden, da har 'alle' fri.

 

Kjekt å ha en mann i huset som gjerne står på hodet for meg. I bakgrunnen Mt. Athos, det hellige fjellet som mange menn valfarter til.

36294570476_c1ce31041d_z.jpg

P8026828.jpg What's up - or down? by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Olympus M. 12-40 F2.8, 1/640 s, f/8.0, ISO 200

Lenke til kommentar

Skulle til å si "hæla i taket" på 2.august, men det er jo "tærne til himmels" - morsomt bilde. - Og de strødde bildekkene var jo riktig sjarmerende - du vet sannelig å finne motiver, Jorun

 

Ja, slike hjulhauger er fine motiver. Liker! ;)

Takker så mye, heldigvis ikke vanskelig å finne motiver her.

Lenke til kommentar

4. august - Prøverom

 

Fredager er det greit å finne motiver, alle drar til det største markedet i omegnen, i Nikiti. I dag hadde jeg valgets kvaler, legger derfor alternativ i spoiler.

 

36206416512_684fd0eb27_z.jpg

P8046880.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

OLYMPUS M.12-40mm F2.8 ƒ/5.6  1/400 s, ISO 200

 

 

 

Lenke til kommentar

4. august - Prøverom

 

Fredager er det greit å finne motiver, alle drar til det største markedet i omegnen, i Nikiti. I dag hadde jeg valgets kvaler, legger derfor alternativ i spoiler.

 

36206416512_684fd0eb27_z.jpg

P8046880.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

OLYMPUS M.12-40mm F2.8 ƒ/5.6  1/400 s, ISO 200

 

 

 

Lenke til kommentar

Forstår det var et vanskelig valg ja. Vet sannelig ikke hva jeg ville ha brukt. Kanskje det første spoiler bildet. Talende motiver alle.

Ja, jeg hadde først valgt det første i spoileren, men ombestemte meg

 

Deilig å se bilder fra Hellas. Jeg elsker bildet av "prøverom"!

Hyggelig at du liket det!

Lenke til kommentar

Du fanger stemningen av et Hellas jeg ikke visste jeg tror på (fortsatt) eksisterer. :D

 

Takk, det var jo bra!

Til tross for krisen, som har vart i 6-7 år nå, så vil nok ikke Hellas være synlig annerledes for turister enn det var før, men hvis du snakker med folk, er bildet ikke det samme. Jeg bodde her ett år for mange år siden, da lå landet mange år bak oss på veldig mange områder inntil plutselig for ca 20 år siden. Da var det brått en voldsom forandring, tilsynelatende gikk øknonomien rett i taket og jeg lurte på hvordan de så raskt hadde innhentet kanskje inntil 50 års forsprang. Nå tror jeg jeg har en viss anelse om hvorfor, men uansett, det er vanskeligere å venne seg til en nedgang enn til en oppgang i økonomien, og få grekere ser særlig lyst på fremtiden; heldigvis er de fleste ganske stoisk anlagt. Men turismen er vikrtigste inntektskilde fortsatt, så det er bare å reise hit, du vil sikkert ikke lide noen nød. Og jeg anbefaler gjerne dette området, det er på mange måter nokså forskjellig fra øyene der de fleste turistene drar.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Ser nå at gårsdagens innlegg var blitt duplisert, aner ikke hvordan dette har skjedd. Beklager!

 

5. august - Lys og skygge

 

Mange hus har fortsatt slike usikrede trapper i Metaggitsi, selv til byens største taverna  bør du være noenlunde edru for å komme deg inn eller ut


Dette bildet ble allikevel først valgt pga av skyggene og linjene.

 

35579456163_df8332c66f_z.jpg

P8056908.jpg Shadows by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

OLYMPUS M.12-40mm F2.8  ƒ/6.3 1/400s ISO 200

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...