Gå til innhold

Corsair kjører i gang med «plukk-og-miks»-vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder delene som her vises frem innenfor "custom" vannkjøling så skal det nevnes at iallfall blokkene er produsert av Aquacomputer i Tyskland. Det ser faktisk ut til at de har mer eller mindre "rebrandet" aquacomputer sine produkter uten noen særlige forandringer annet enn innfreste mønster på CPU blokken. Dette er i bunn og grunn ikke noe dumt siden Aquacomputer lager svært gode produkter, men det skaper lite variasjon i markedet.

Dette er noe jeg ikke helt la merke til i andre bilder jeg har sett fra Computex, så all kredit til Vegard Jensen for gode bilder her.

Om folk er interessert i å se priser så er det å anta at de blir svært like Aquacomputer sine egne produkter, med mindre Corsair enten legger på en ekstra høy pris eller klarer å få til en kvantumsrabatt. Sjekk dem gjerne i butikken til Aquacomputer her:
: https://shop.aquacomputer.de/index.php?XTCsid=qirl5hvgbpqdj6257i0dh58vp78ce7to
Eller i den norske butikken Techbay.no: https://www.techbay.no/category.html/vannkjoling

 

Edit: Er blitt alt for vant til autocorrect ser jeg, så rettet noen av de åpenbare skrivefeilene.

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar

Begynner ikke vannkjøling å falle uten for moten for tiden?

Nå som kaby lake kommer snart og ryzen har kommet klarer de fleste seg fint med kun 1-2 vifter på lav turtall.

 

Ferreste kjøper i9 og ryzen 9 så jeg tviler på dette blir særlig hit eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Begynner ikke vannkjøling å falle uten for moten for tiden?

Nå som kaby lake kommer snart og ryzen har kommet klarer de fleste seg fint med kun 1-2 vifter på lav turtall.

 

Ferreste kjøper i9 og ryzen 9 så jeg tviler på dette blir særlig hit eller tar jeg feil?

Tror du bommer litt der, det er faktisk økende etterspørsel slik jeg ser det i "miljøet". Det som derimot forandrer seg er at flere og flere velger å kjøpe miditower for større prosjekter og itx for en vanlig maskin (fremfor den tradisjonelle tanken om at fulltower var eneste mulighet for sli/crossfire oppsett og slikt). Dette er nå fullt mulig siden man som du nevner har mer energieffektive komponenter så kan man klare seg med en enkel 240mm-280mm radiator fremfor det som tidligere var anbefalt med 360mm/420mm eller 480mm total radiator plass for 2 komponenter.

 

Det er iallefall det jeg ser, men det er også flere og flere som velger å bare kjøpe alt i ett løsninger siden det er mindre vedlikehold og lavere startkostnad.

 

Det skal også nevnes at de fleste som velger vannkjøling er ute etter en estetisk flott maskin fremfor at de faktisk trenger kjølingen. I dag får man luftkjølere for prosessorer som er svært gode og man får grafikkort med gode fabrikkmonterte kjølere. Så det er få grunner til å vannkjøle i dag med mindre man er ute etter en spesiell type estetikk eller sliter med å få plass til tradisjonelle tårn-kjølere i kabinettet som er i bruk. Likevel ser det ut til at etterspørselen øker, noe som kanskje samsvarer med at ting som RGB lys og sidevindu på kabinett er mer mainstream og at folk vil pynte på det de har (har ikke noen bedre forklaring annet enn hva jeg ser)

 

Edit: fikk endelig fikset ordboken så fikset åpenbare skrivefeil, la også til litt ekstra info.

Endret av Rainmaker91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Begynner ikke vannkjøling å falle uten for moten for tiden?

Nå som kaby lake kommer snart og ryzen har kommet klarer de fleste seg fint med kun 1-2 vifter på lav turtall.

 

Ferreste kjøper i9 og ryzen 9 så jeg tviler på dette blir særlig hit eller tar jeg feil?

Tror du bommer litt der, det er faktisk økende etterspørsel slik jeg ser det i "miljøet". Det som derimot forandrer seg er at flere og flere velger å kjøpe miditower for større prosjekter og itx for en vanlig maskin (fremfor den tradisjonelle tanken om at fulltower var eneste mulighet for sli/crossfire oppsett og slikt). Dette er nå fullt mulig siden man som du nevner har mer energieffektive komponenter så kan man klare seg med en enkel 240mm-280mm radiator fremfor det som tidligere var anbefalt med 360mm/420mm eller 480mm total radiator plass for 2 komponenter.

 

Det er iallefall det jeg ser, men det er også flere og flere som velger å bare kjøpe alt i ett løsninger siden det er mindre vedlikehold og lavere startkostnad.

 

Det skal også nevnes at de fleste som velger vannkjøling er ute etter en estetisk flott maskin fremfor at de faktisk trenger kjølingen. I dag får man luftkjølere for prosessorer som er svært gode og man får grafikkort med gode fabrikkmonterte kjølere. Så det er få grunner til å vannkjøle i dag med mindre man er ute etter en spesiell type estetikk eller sliter med å få plass til tradisjonelle tårn-kjølere i kabinettet som er i bruk. Likevel ser det ut til at etterspørselen øker, noe som kanskje samsvarer med at ting som RGB lys og sidevindu på kabinett er mer mainstream og at folk vil pynte på det de har (har ikke noen bedre forklaring annet enn hva jeg ser)

 

Edit: fikk endelig fikset ordboken så fikset åpenbare skrivefeil, la også til litt ekstra info.

Kjenner meg godt igjen. Gikk fra fulltower luftkjølt til midi vannkjølt for litt siden. Grunnen var ytelse, lyd og estetikk. Du glemte et par andre ting som også gjør at folk velger mindre kabinett og det er at DVD spilleren er nesten borte og folk har mindre bruk for store HDD's.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Begynner ikke vannkjøling å falle uten for moten for tiden?

Nå som kaby lake kommer snart og ryzen har kommet klarer de fleste seg fint med kun 1-2 vifter på lav turtall.

 

Ferreste kjøper i9 og ryzen 9 så jeg tviler på dette blir særlig hit eller tar jeg feil?

Tror du bommer litt der, det er faktisk økende etterspørsel slik jeg ser det i "miljøet". Det som derimot forandrer seg er at flere og flere velger å kjøpe miditower for større prosjekter og itx for en vanlig maskin (fremfor den tradisjonelle tanken om at fulltower var eneste mulighet for sli/crossfire oppsett og slikt). Dette er nå fullt mulig siden man som du nevner har mer energieffektive komponenter så kan man klare seg med en enkel 240mm-280mm radiator fremfor det som tidligere var anbefalt med 360mm/420mm eller 480mm total radiator plass for 2 komponenter.

 

Det er iallefall det jeg ser, men det er også flere og flere som velger å bare kjøpe alt i ett løsninger siden det er mindre vedlikehold og lavere startkostnad.

 

Det skal også nevnes at de fleste som velger vannkjøling er ute etter en estetisk flott maskin fremfor at de faktisk trenger kjølingen. I dag får man luftkjølere for prosessorer som er svært gode og man får grafikkort med gode fabrikkmonterte kjølere. Så det er få grunner til å vannkjøle i dag med mindre man er ute etter en spesiell type estetikk eller sliter med å få plass til tradisjonelle tårn-kjølere i kabinettet som er i bruk. Likevel ser det ut til at etterspørselen øker, noe som kanskje samsvarer med at ting som RGB lys og sidevindu på kabinett er mer mainstream og at folk vil pynte på det de har (har ikke noen bedre forklaring annet enn hva jeg ser)

 

Edit: fikk endelig fikset ordboken så fikset åpenbare skrivefeil, la også til litt ekstra info.

Kjenner meg godt igjen. Gikk fra fulltower luftkjølt til midi vannkjølt for litt siden. Grunnen var ytelse, lyd og estetikk. Du glemte et par andre ting som også gjør at folk velger mindre kabinett og det er at DVD spilleren er nesten borte og folk har mindre bruk for store HDD's.

 

Selvsakt, men du har alltid hatt tilgangen på mindre kabinett med plass til både optiske drev og 3.5 tommer disker. Tror for øvrig hovedgrunnen til at folk velger det  dag er at de har muligheten, det er såpass mange kabinettprodusenter i dag som har gjort det vanvittig enkelt å utruste selv små kabinetter med fantastisk mye vannkjølingskomponenter (Phanteks og Fractal Design for å nevne noen).

 

Sitter selv med alt for stort system i et Phanteks Enthoo Primo og to stykker Alphacool Monsta 480mm radiatorer, det er noe fascinerende med så mye kjøling, men det er langt fra nødvendig for mitt system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...