Gå til innhold

DJI oppgraderer en av sine beste droner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig et absolutt minimum antall fps for å gjøre 4K brukbart!

 

For en ukes tid siden gikk det noen rykter om en rimeligere forbruker-Mavic. Er det denne eller kan vi vente den også i nær fremtid?

 

Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor de velger en 20 Mp bildebrikke til 8Mp video. Stillbilder er jo ikke akkurat noen mye brukt tilleggsfunksjon, men mismatchen gir en del ulemper ved primærbruksområdet: video. Kunne heller ønsket at de hadde valgt bildebrikke med 4K*2K (8 Mp) oppløsning i utgangspunktet. Det ville gitt bedre signal-støy-forhold, redusert prosesseringsbehovet, forlenget batteritida og gitt bedre videokvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen er litt villedende. Den presenterer dronen som en oppgradering av P4, når den egentlig er en billigversjon av P4 Pro, bare med færre sensorer. Ingenting (?) er nytt sammenlignet med P4 Pro, som ble lansert i november 2016.

 

4K i 60fps benytter line skipping. Resultatet er mye aliasing og noe som ligner mer 2.7K. Videobåndbredden er også lik for både 4K 30fps og 60fps. Allikevel syns jeg 4K 60fps er nyttig en gang i blant, men det er mulig jeg like gjerne kunne filmet i 2.7K.

 

Når artikkelen først omtaler dette som en oppgradering av den mye eldre P4, så burde dere fått med dere at bildesensoren nå er på 1", fire ganger så stor som tidligere, har fått mekanisk lukker til stillbilder, og også variabel blender fra 2.8 til 11. Bildekvaliteten er nå så god at jeg har brukt dronen til katalogbilder for Nordkapp Boats. Se f.eks. bilde 1 og 3 her. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...