Gå til innhold

Denne merkingen er ikke lov, sier forbrukerrådet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hvis tema skal være uryddig markedsføring, så bør Chilimobil hyre opp noen wedesignere snarest mulig, og låse dem inne sammen med dem som fastsetter prisene deres. Prislista deres er mangelfull, uryddig, elendig layout og vanskelig å finne ut av. Deretter kan de gå ned på Narvesen, kjøpe et kontantkort og sjekke at de faktisk blir belastet det som står i prislista,

 

Og hvis forbrukerrådet er noenlunde interessert i å gjøre jobben sin, så bør de sjekke hva operatørene mener med "Fri bruk i EU". Hos Chilimobil, Telia og Telenor er dette tre forskjellige ting.

 

Nok en gang er det på sin plass å sitere Jørg Losnedals (Chief Enterprise Architecture i COWI, det er noe IT-greier) utsagn om mobiloperatører: "De er cowboyer, alle sammen".

Lenke til kommentar

Hvis tema skal være uryddig markedsføring, så bør Chilimobil hyre opp noen wedesignere snarest mulig, og låse dem inne sammen med dem som fastsetter prisene deres. Prislista deres er mangelfull, uryddig, elendig layout og vanskelig å finne ut av. Deretter kan de gå ned på Narvesen, kjøpe et kontantkort og sjekke at de faktisk blir belastet det som står i prislista,

 

Og hvis forbrukerrådet er noenlunde interessert i å gjøre jobben sin, så bør de sjekke hva operatørene mener med "Fri bruk i EU". Hos Chilimobil, Telia og Telenor er dette tre forskjellige ting.

 

Nok en gang er det på sin plass å sitere Jørg Losnedals (Chief Enterprise Architecture i COWI, det er noe IT-greier) utsagn om mobiloperatører: "De er cowboyer, alle sammen".

 

Hei Tom! Har fulgt med på flere av kommentarene dine - setter stor pris på input og kommentarer på ting som kan gjøre oss bedre. Send meg gjerne en mail på [email protected] - så kan vi snakkes om det kunne passe.

 

God sommer!

 

Lars (chilisjefen)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hei Lars :)

 

Jeg skal sende deg noen ord, så snart jeg har tilgang til en PC. Jeg høres irritert ut her på forumet, men er egentlig ganske konstruktiv...

Lenke til kommentar

Ombudet har ofte svært næringsfiendtlige holdninger, burde være et mer nøytralt "markedsråd" eller nemd med flere aktører som kan ilegge tvangsbøter etc. for påståtte brudd på markedsføringsloven.

 

Virker tøvete at man ikke kan bruke tek.no med markert dato mai, mens man kan bruke det for dinside kun pga. mindre oppdateringsfrekvens. En såpass fersk undersøkelse med tydelig datering kan fint brukes i andre EØS-land.

 

Chili er jo ikke helt ille da de faktisk nylig ble kåret. Prøvde nå tek.no sin kalkulator og klikket på de tre høyeste standardforbrukene (8GB,500,500) og per idag er de kr 1 dyrere enn beste (Hello). Samme gjelder mellomforbruket (4,250,300). Kun på lavt forbruk er de grundig slått av Hello og ICE (1GB).

 

Mener Santander bank markedsførte et kredittkort med gratis reiseforsikring. De ble også angrepet av Ombudet. Årsaken til problemet var at man måtte bestille et gratis kredittkort for å få med gratis forsikring (kortet var uten årsgebyr, månedsgebyr eller andre bruksgebyrer - så forsikringen var faktisk gratis). Så banken måtte til slutt si at reiseforsikringen var inkludert med det gratis kortet og slutte å si kort med gratis reiseforsikring...

Lenke til kommentar

Chili tar 99 kroner i etablering. Står med liten skrift, ikke på forsiden, men i liten skrift når du har trykket bestill på en av avtalene. Jeg mener jo dette er lureri når de gjemmer utgiften så godt. Ble selv overasket når jeg fikk min første faktura og så de hadde tatt 99 kroner i etablering. Byttet til Hello med en gang. 

 

99,. i etablering burde kommet frem på denne siden her, og på en klar måte;

https://chilimobil.no/no/abonnement/

 

Sendte en mail til de for å fortelle hvorfor jeg byttet operatør. Da ville de kreditere etableringen om jeg fortsatte som kunde. Men det kan de bare glemme. Det handler ikke så mye om pengene for meg. Er ikke interessert i å være kunde i selskap som driver useriøst.

 

Det burde vel nevnes i en pristest på tek også. Hello og andre operatører har nemlig ikke etablering. Det er vel forklaringen jeg har på at jeg ikke leste det med liten skrift og ble klar over det. Det er da ikke vanlig at det er etablering på overføring av telefonnummer vel å merke når man får seg ny operatør.

 

Dere kan jo se selv hvor godt de faktisk har skjult det.(mener jeg)

https://chilimobil.no/no/bestill/basis/

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chili tar 99 kroner i etablering. Står med liten skrift, ikke på forsiden, men i liten skrift når du har trykket bestill på en av avtalene. Jeg mener jo dette er lureri når de gjemmer utgiften så godt. Ble selv overasket når jeg fikk min første faktura og så de hadde tatt 99 kroner i etablering. Byttet til Hello med en gang. 

 

99,. i etablering burde kommet frem på denne siden her, og på en klar måte;

https://chilimobil.no/no/abonnement/

 

Helt enig med deg. Dette kan vel ikke være lovlig. Det er nok så godt gjemt at Forbrukerombudet ikke en gang har merket det.

Lenke til kommentar

 

Chili tar 99 kroner i etablering. Står med liten skrift, ikke på forsiden, men i liten skrift når du har trykket bestill på en av avtalene. Jeg mener jo dette er lureri når de gjemmer utgiften så godt. Ble selv overasket når jeg fikk min første faktura og så de hadde tatt 99 kroner i etablering. Byttet til Hello med en gang. 

 

99,. i etablering burde kommet frem på denne siden her, og på en klar måte;

https://chilimobil.no/no/abonnement/

 

Helt enig med deg. Dette kan vel ikke være lovlig. Det er nok så godt gjemt at Forbrukerombudet ikke en gang har merket det.

 

 

Jeg tenkte også at det umulig kan være lovlig. Så jeg sendte faktisk inn en klage på Chili i dag. Så får vi se. Har sendt inn klage på Mycall tidligere, som jeg med flere fikk medhold i. Men det var litt annerledes, og gikk på villedende markedsføring. (Mycall markedsførte 6gb data som fri data)

Lenke til kommentar

 

 

Chili tar 99 kroner i etablering. Står med liten skrift, ikke på forsiden, men i liten skrift når du har trykket bestill på en av avtalene. Jeg mener jo dette er lureri når de gjemmer utgiften så godt. Ble selv overasket når jeg fikk min første faktura og så de hadde tatt 99 kroner i etablering. Byttet til Hello med en gang. 

 

99,. i etablering burde kommet frem på denne siden her, og på en klar måte;

https://chilimobil.no/no/abonnement/

 

Helt enig med deg. Dette kan vel ikke være lovlig. Det er nok så godt gjemt at Forbrukerombudet ikke en gang har merket det.

 

 

Jeg tenkte også at det umulig kan være lovlig. Så jeg sendte faktisk inn en klage på Chili i dag. Så får vi se. Har sendt inn klage på Mycall tidligere, som jeg med flere fikk medhold i. Men det var litt annerledes, og gikk på villedende markedsføring. (Mycall markedsførte 6gb data som fri data)

Etter at du trykker på "bestill" så står det jo ganske tydelig at det er etablering på 99 kroner, da. Det står også under punkt 4.1 i avtalevilkårene.

 

Det er temmelig lite å klage på her.

 

Du skriver at det "umulig" kan være lovlig. Hvilke lov viser du til? Hvilke paragraf? De informerer alle kunder om etableringskostnaden - dersom kundene ikke er oppegående og leser hva slags avtale de signerer på så er det kunden sin feil.

 

Når det er sagt er det selvsagt kritikkverdig å ikke inkludere etableringsavgiften i abonnementsoversikten, men det er langt ifra ulovlig.

 

Med mindre du har noe spesifikt å henvise til som jeg ikke kan se, da.

 

Jobber selv med reklamasjon og behandler bl.a. mye henvendelser fra Nkom og Forbrukerrådet/ombudet, så hadde blitt overrasket om klagen din fikk medhold.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

 

 

Chili tar 99 kroner i etablering. Står med liten skrift, ikke på forsiden, men i liten skrift når du har trykket bestill på en av avtalene. Jeg mener jo dette er lureri når de gjemmer utgiften så godt. Ble selv overasket når jeg fikk min første faktura og så de hadde tatt 99 kroner i etablering. Byttet til Hello med en gang. 

 

99,. i etablering burde kommet frem på denne siden her, og på en klar måte;

https://chilimobil.no/no/abonnement/

 

Helt enig med deg. Dette kan vel ikke være lovlig. Det er nok så godt gjemt at Forbrukerombudet ikke en gang har merket det.

 

 

Jeg tenkte også at det umulig kan være lovlig. Så jeg sendte faktisk inn en klage på Chili i dag. Så får vi se. Har sendt inn klage på Mycall tidligere, som jeg med flere fikk medhold i. Men det var litt annerledes, og gikk på villedende markedsføring. (Mycall markedsførte 6gb data som fri data)

Etter at du trykker på "bestill" så står det jo ganske tydelig at det er etablering på 99 kroner, da. Det står også under punkt 4.1 i avtalevilkårene.

 

Det er temmelig lite å klage på her.

 

Du skriver at det "umulig" kan være lovlig. Hvilke lov viser du til? Hvilke paragraf? De informerer alle kunder om etableringskostnaden - dersom kundene ikke er oppegående og leser hva slags avtale de signerer på så er det kunden sin feil.

 

Når det er sagt er det selvsagt kritikkverdig å ikke inkludere etableringsavgiften i abonnementsoversikten, men det er langt ifra ulovlig.

 

Med mindre du har noe spesifikt å henvise til som jeg ikke kan se, da.

 

Jobber selv med reklamasjon og behandler bl.a. mye henvendelser fra Nkom og Forbrukerrådet/ombudet, så hadde blitt overrasket om klagen din fikk medhold.

 

 

Tenkte jeg måtte gi en tilbakemelding på dette. Forbrukerombudet sendte meg i dag en mail om at klagen jeg sendte fikk medhold. Og at dette var brudd etter mfl. §§ 6 og 8. Ikke at det har så mye å si rent praktisk nå, siden Chilimobil har sluttet med å ta etablering. Som direktør i chili annonserte i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1735027

 

Brev fra forbrukerombudet til Chili kan du lese her;

Villedende markedsføring - mfl. §§ 6 og 8(344788)(3).pdf

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...