Gå til innhold

TEST: Creative iRoar rock


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig litt dårlig anmeldelse. Dere sier for det meste "bra" eller "dårlig" lyd uten å fortelle noe som helst om hva i lyden som "ikke høres ut som noe i 5000 klassen".

Jeg vil høre hvordan høytaleren spiller treble, diskant, mellomtone og om der er dynamikk og klarhet i lydbildet. Hvordan høytaleren separerer instrumenter osv.

Bassen skildret dere veldig bra, men resten kunne hvermansen anmeldt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enlightened: På BT-anlegg som dette oppfatter jeg at det aller første budet er å klare å fylle rommet, og dernest handler det om kvalitet. Når iRoar markedsføres som en høyttaler som er laget for å spille veldig høyt, men blir ubehagelig å høre på på høye volum bommer den i grunnen på startstreken. Derfor gikk jeg heller ikke så mye i dybden på resten av lydbildet.

På middels til lave lyttevolum er faktisk diskanten godt definert og ganske detaljert. I standardmodus bruker den en egen EQ som i praksis fungerer som loudness, og dermed blir mellomtonen litt inneklemt mellom øvre bassområde/nederste del av mellomtoneområdet og diskanten.

Stiller man litt på EQ-en selv, i tillegg til å skru opp bredden i lydbildet - en innstilling som per standard er av, uten at jeg forstår hvorfor, kan lyden på relativt lave volum bli veldig god. Men samme hvordan jeg stilte den forsvant de kvalitetene såvidt under midten av volumskalaen. På egen hånd blir iRoar skrikete og skarp, rett og slett vond å høre på, ved de høyere belastningene. Sammen med iRock blir alt til ull - det høres litt ut som om det er fest hos naboen.

Tydelig separasjon av instrumenter i lydbildet er oppnåelig, men altså på lave lyttevolum. Det er i det hele tatt et litt merkelig produkt dette.

Jeg vet ikke om noen annen høyttaler som har appstøtte helt på samme måte, med apper som kan legges inn på minnekort og installeres på selve høyttaleren, for eksempel. Men hvor mange behøver egentlig en app for stemmefordreining under telefonsamtale installert på Bluetooth-høyttaleren sin? Det er utrolig mye mikkmakk av denne typen rundt her som kanskje forklarer litt av den heftige prisen. Lyden gjør det ikke - Sonys XB3 fra strandhøyttalertesten nå nylig koster rundt 1400 kroner og spiller vel så greit som iRoar gjør på egen hånd, til 3850 kroner.

Mer om Sony-høyttaleren++
http://www.tek.no/artikler/test-vannbestandige-baerbare-hoyttalere/348631/4

Endret av fjarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...