Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

revolusjoner !


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg må sammenligne revolusjoner til eksamen. Dermed lurte jeg på hva som gjør revolusjoner til revolusjon til forskjell for kriger (ville likt eksempler).

I tillegg lurer jeg på hvilke likheter og forskjeller(når det gjelder årsaker, konsekvenser og hendelser) det finnes i fransk, russisk og amerikansk revolusjon.

 

Takk på forhånd for et forhåpentlig fyldig svar og kjapt da jeg trenger informasjonen så snarest som mulig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder årsaker så ser kriger ut til å medvirke til at det blir revolusjoner. Syvårsa-krigen 1756-1763 mellom England og Frankrike osv. gjorde for eksempel at England måtte kreve inn mer skatt over lang tid for å få stell på finansene igjen, og vi vet hvordan det gikk. Syvårs-krigen skapte også finansielle problemer for Frankrike, som på sin side innkalte til stenderforsamling for å kunne skatte mer med dårlige resultateter.. Sammenhengen mellom første verdenskrig og den russiske revolusjonen burde være klar. Også har vi den kalde krigen og revolusjonen(kan det vel kalles) i 1989/1991. Og krigen mot terror og den arabiske våren, første verdenskrig og Hitlers kupp/revolusjon i 1934. Sikkert flere tilfeller av det samme. Så vidt jeg vet drøftes det om krig i en eller annen form er nødvendig for revolusjon.

 

Revolusjoner ser også ut til å bidra til at det blir krig.

 

Når det gjelder definisjon så regnes revolusjoner først og fremst som 1) brå omveltninger og 2) spontane. På grunn av det andre kriteriet kan det diskuteres hvorvidt "oktorrevolusjonen" i Russland i 1917/1918(husker ikke) av bolsjevikene egentlig kan kalles en revolusjon siden den var planlagt. Samme med Hitlers maktovertagelse i 1934. Man kan også skille mellom politiske revolusjoner og andre. Jeg snakker her om politiske. Den industrielle "revolusjonen" er eksempelvis ikke en slik. 

 

To revolusjoner som kan være interessante å sammenligne er den amerikanske og den franske. Den amerikanske gikk bra, den franske gikk dårlig på kort sikt. Men det er mange likheter(felles årsaker og tankegods) og de skjedde nært i tid. Så hvorfor denne forskjellen? osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...