Gå til innhold

Nå er våpensalg forbudt gjennom Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ånei! Hvor skal jeg nå gå dersom jeg ønsker et verktøy som er designet for å drepe folk?

 

Samme sted som du alltid har gått.

I Uniten om du er lovlig må du handle hos en godkjent våpenforhandler.

Er du kriminell så antar jeg karen på hjørnet har automatvåpnene klare for kjøp, direkte importert fra ett av verdens konfliktområder.

 

Lenke til kommentar

Men... er lov å selge privat i Norge.

Synd for dette forbyr vel kjøp og salg i interessegrupper på Facebook?

 

Bare gå på finn.No for å kjøpe våpen privat. Dette skjer hele tiden. Er fremdeles søknader og tillatelser som skal være i orden.

Lenke til kommentar

Men... er lov å selge privat i Norge.

Synd for dette forbyr vel kjøp og salg i interessegrupper på Facebook?

 

Bare gå på finn.No for å kjøpe våpen privat. Dette skjer hele tiden. Er fremdeles søknader og tillatelser som skal være i orden.

 

Ja det er fullt lov å kjøpe/selge våpen som privat, de fleste som har våpen i Norge i dag har Jegerprøven og kan da søke om våpen fra å med 16 år (ofte får man itte godkjent søknad før man er 18 år). Du kan også selge dine våpen så lenge kjøper har søkt om akkurat DET våpnet du har med samme våpennummer.

Lenke til kommentar

Du kan også selge dine våpen så lenge kjøper har søkt om akkurat DET våpnet du har med samme våpennummer.

 

Trenger ikke søke spesifikt heller. Man kan fritt kjøpe et våpen privat med en innvilget våpensøknad for våpen med det aktuelle kalibret (med noen unntak, halvauto rifler f.eks). Papirarbeidet blir det samme som ved kjøp av forhandler.

Lovmessig ser jeg ingen grunn til at det ikke skal kunne selges våpen gjennom Kjøp og Salg grupper på Facebook i Norge, så lenge man har papirene i orden. Men de står vel fritt til å moderere sine egne sider. Ikke at jeg ville solgt våpen på FB uansett, trenger liksom ikke annonsere til hele verden at "Jeg har våpen".

Lenke til kommentar

Jo egentlig må man søke på et helt spesifikt våpen når man handler privat, men det er for å skjerme kjøperen for risiko. Kjøperen kan strengt tatt risikere å kjøpe et ulovlig våpen av en selger med falsk legitimasjon. Derfor skal politiet sjekke om det aktuelle serienummeret er registrert før handelen. Dersom kjøper ignorerer dette, og kjøper privat med generell søknad, vil søknaden likevel bli godkjent om alt annet er i orden (det er i hvertfall min erfaring).

Lenke til kommentar

"Slår ned på svart, lisensfritt våpenmarked.

Nå har Facebook nemlig gått offisielt ut og forbudt alt salg av våpen mellom privatpersoner, som et tiltak mot den utbredte, ulovlige våpenhandelen som til nå har foregått gjennom tjenestene deres."

 

Latterlig. De ønsker å slå ned på et svart og lisensfritt våpenmarked ved å slå ned på et lovlig våpenmarked med lisenser?

Lenke til kommentar

"Vi kan vel også først som sist nevne at dette sannsynligvis er et større problem i land som USA, der det er svært få begrensninger på kjøp og salg av våpen. Det betyr ikke at det ikke har skjedd i Norge – uten at vi har kjennskap til noen konkrete eksempler."

For det første er det ikke ulovlig å avtale eller annonsere privat våpensalg i Noge gjennom hvilke som helst kanaler, så lenge selgeren har et lovlig våpen og har våpenkort, og så lenge kjøperen fremviser godkjent våpensøknad.
For det andre selv i USA er ikke privat våpenlsalg ikke helt ulovlig og dette avhenger veldig mye fra stat til stat. Det er heller ikke ulovlig å reklamere for salg av våpen der borte, så lenge resten av papirarbeidet (hvis det kreves, igjen avhengig av stat og type våpen) er i orden, hvis det kreves.
I USA er lovene rundt salg og eie av våpen veldig nøyaniserte, men allikevel så er ikke saken svat-hvitt.

Generelt så vil uansett ikke salget gå "gjennom" facebook siden så vidt jeg vet har de ikke noe betalingssystem.

Derimot så er FB mer og mer paranoid, og ja det skal ikke ignoreres at det begås lovbrudd via facebook eller at de avtales via FB, men det betyr at ved å forby alt som heter privat våpensalg så går de atter en gang over streken og forbyr noe som ikke trenger å være ulovlig. Kan like greit argumentere at de skal forby annonsering/salg av stjelte biler, og dermed forby ALL salg av biler ulovlig eller ei.
Men jeg tror saken har også finansielle grunner, for det kan fort tenkes at de får ørten mange forespørsler fra FBI/politiet i USA/ATF etc om å utlevere privat kommunikasjon på FB som anses til å muligens inneholde avtale om ulovlig salg av hva som helst, pluss dårlg PR dekning som stammer fra det, pluss så er våpen mer og mer tabu og mindre og mindre politisk korrekt der borte... så derfor i stedet for å stadig gå i denne fellen så sier de bare "stopp" og ferdig med saken.

Kommentarer til offentligheten som kommer fra FB om denne saken er jo en typisk intetsiende diplomatisk tale, som forklarer nesten ingenting. Igjen tilbake til dette med PR.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Jeg er ingen fan av skytevåpen. Alle ekte menn som skal utøve vold bruker et balltre.

Lykke til med balltre som skiskytter, skytter på landsskytterstemnet eller som jeger. Uansett hvor mandig det vil være å slå ihjel en elg med et balltre, er vi nok alle - både folk og fe - tjent med at jegere får bruke våpen.

Lenke til kommentar

 

Jeg er ingen fan av skytevåpen. Alle ekte menn som skal utøve vold bruker et balltre.

Lykke til med balltre som skiskytter, skytter på landsskytterstemnet eller som jeger. Uansett hvor mandig det vil være å slå ihjel en elg med et balltre, er vi nok alle - både folk og fe - tjent med at jegere får bruke våpen.

 

 

Selvfølgelig går det bra! Man benytter jo bare en "Balltre launcher" :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...