Gå til innhold

TEST: Lamina T-1010B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja Lamina er god på budsjett alternativer, men når skal disse lære?

 

Siden vi som har dette ville aldri oppgradert til denne.

 

http://www.cw.no/artikkel/mobilitet/vil-ha-ordentlige-pc-ikke-billig-nettbrett

 

Syns slike nettbrett er utrolig trege og vanskelige å bruke, dette blir løst med nytt tastatur.

Så ikke direkte oppgradering, skulle gjerne Sett wireless AC, usb 3.1 kontakter, brukbar SSD.

Lenke til kommentar

Har nylig hjulpet en kunde med å sette opp e-post etter å ha kjøpt billig-bærbar med Windows til 2.500 kroner. Den hadde Atom-prosessor og 2 GB RAM.

 

Det å sette opp e-post gikk relativt greit. Men før kunden var klar med det, hadde han selv brukt to arbeidsdager med å få på plass Windows 10 og en enkel utgave av kontorpakken til Microsoft med Outlook. (Noe han hadde abonnement på).

 

Maskinen var i praksis meget treg ved kjøring av e-post-programmet Outlook og nyeste nettleseren Edge fra Microsoft. Minnebruken var 70% med standard nettsider kunden besøkte mye. Startet man MS Office var det stort sett bare å gi opp. Det var ikke nok minne igjen. Maskinen gikk også i svart ved oppdateringer, noe som varte i flere timer.

 

Det hører med at maskinen fikk inn spion-vare bare på minutter etter oppdateringene var ferdig.

 

Kunden ble så stesset at han spurte hva han måtte gjøre. Han kan jo ikke bruke så myte tid til venting. Min anbefaling var å kjøpe en bærbar til 5000-6000 om han skulle kjøre Windows, nettleser og kontorpakke. Kunden ristet på hodet, å så får seg enda to arbeidsdager for å få maskinen på lufta. Jeg sa at det nok går fortere når man har raskere prosessor og f.eks. 4, helst 8 GB RAM. Med raskere prosessor i tillegg, vil ventingen gå betydelig ned. Kanskje det hele er oppe å kjøre på en dag ...

 

Jeg hadde også en kommentar om at maskinvaren som spesifikasjonen til 2500 kroner bærbar har med Atom-prosessor og 2 GB kjøreminne. Det vil passe utmerket til Linux. Har kjøpt flere slike billig-maskiner til folk jeg kjenner som vil ha Linux, og de er veldig fornøyd. De får alle programmene de trenger uten lisenskostnader. De slipper å vente masse på stadige oppdateringer med mer. Programmene er enklere og raskere å installere fra pakkebrønn.

Lenke til kommentar

Hjalp min søster som nylig ble student med å finne ny bærbar, til studentbruk. Dinside gjorde en fin test av en Asus (+ 2 andre) som kostet 2500 ish. Samme prosessor som produktet over. Var skeptisk selv til "prosjektet" men tenkte å gi det et forsøk, og sluttresultatet ble langt bedre enn forventet! Maskinen har 64GB flashlagring og 2Gb RAM men til tross for dette så fungerer den utmerket!

 

Rett ut av esken kan ikke slike produkter brukes til annet enn bokstøtte. Så planen var enkel:

1. Oppgrader til Windows 10

2. Clean-install Windows 10 på nytt, dermed sitter du med kun det nødvendigste.

3. Installer enkle men velkjente programmer (VLC, Office, 7zip, osv.)

 

Maskinen har fungert som en drøm siden! Ja den tenker seg litt om dersom du starter spotify samtidig som du eks. pakker ut zip. filer, men det løser seg fort.

På toppen av det hele så får man 12 timers batteri levetid ut av en maskin til 2 1/2 høvding! Slå den!

 

Link til artikkel: http://goo.gl/swcg7h

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte nettbrett med 3735F for halvannet år siden. Fungerte greit, men det er litt lite RAM for bruk som PC. Tror ikke 37xx-serien leveres med mer enn 2GB. Har også både hørt og selv opplevd at det er stor sjanse for dårlig firmware som sluker batteriet på mange av disse brettene. Rent ellers god verdi for pengene. Jeg gikk over til et med Core-M i stedet. Det er en annen verden!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde maskinen SSD?

 

Har testet en Asus T100TA-DK024H som er ganske lik Lamina, bortsett fra litt raskere CPU (Atom Z3775 1.46GHz).

 

Ikke lynrask, men "bra nok" som enkel tilleggsmaskin, tar omlag 2 sekunder fremfor 0,5 sekunder å starte fullversjon av Word (sistenevnte tid er på 10 år gammel E6600 med SSD, samt i7-6700K/NVMe). Multitasking går greit, men har ikke stresstestet.

 

Klart tregere, men ikke for brysomt. Som hovedmaskin, foretrekkes stasjonær eller noe raskere. Ikke testet med Linux, som kanskje er enda kjappere :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...