Gå til innhold

Kina ser ut til å dominere spillbransjeøkonomien i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Norge ligger ganske langt nede på lista med sin tjueniende plass, samt et tall på 268 millioner dollar. Sverige er derimot på den mer dominante delen av skalaen, og ligger på tjueførste plass. En slik ledelse over Norge overasker naturligvis ikke, ettersom Sverige huser navn som EA DICE , Mojang , og Paradox Interactive – for ikke å snakke om selveste PewDiePie.

 

Denne paragrafen synes jeg gir lite mening da Norge scorer høyere per hode enn Sverige. Å være på tjueførst kontra tjueniende plass er ikke akkurat et hav av forskjell heller. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig godt poeng det der, men personlig blir jeg overasket over at Norge holder seg på samme bølgelengde som Sverige. Og da tenker jeg i all hovedsak på dette med synlighet innen industrien.

 

Jeg husker at flere utviklere fra større nasjoner sa at de så på Sverige som Europas spillutviklingssentrum, ved fjorårets GDC.

 

Lista over svenske storspill som har gjort et gigantisk inntrykk på det globale markedet er så utrolig mye lengere enn den norske:

 

Candy Crush Saga, Wolfenstein The New Order, Minecraft, Hearts of Iron, Europa Universalis, Crusader Kings, Mount & Blade, det nye Mad Max og alt av Just Cause.

 

Bare DICE er jo ansvarlig for Battlefield, Battlefront, Mirrors Edge, noen av Need for Speed spillene, og den suksessfulle Frostbite-motoren.

 

The Division, som er den største satsningen Ubisoft har gjort siden Watch Dogs, blir også utviklet i Sverige as we speak, av blant annet svenske selskap.

 

Finland har Clash of Clans, Angry Birds, Max Payne og Alan Wake til sammenligning.

 

Det burde jo nevnes at mange av disse spillutviklerne jobber for utgivere fra andre land da, så jeg vet ikke hvordan det påvirker den helhetlige omsetningen.

 

Uansett mener jeg det er imponerende at norge er såpass høyt på lista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...