Gå til innhold

Oktoberfest 2015 - seriksen - 100mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Bruker: seriksen

Nivå: Pingle

Utstyr: Olympus E-M1 med Canon 100mm f/2.8 Makro (og EF-MFT adapter)

 

Den første linsen jeg kjøpte etter 50mm til min 35mm speilrefleks midt på 70-tallet var en Tamron 200mm f/3.0. Likte den veldig godt selv om den neppe hadde holdt mål med dagens kvalitetskrav. 100mm på MFT blir 200mm ekvivalent så jeg er spent på hvordan det vil fungere.

 

Fikk ikke meldt meg på før i dag (15.10), men har nok bilder for pinglenivå og prøver å komme ajour i løpet av noen dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. oktober

 

Siden jeg bruker en makrolinse hadde jeg tenkt å starte med et makrobilde, men halvskyet og litt vind gjorde at det ikke var helt enkelt å få skarpe bilder så det endte til slutt med dette som er mer nærbilde.

 

post-77461-0-54159800-1444944743_thumb.jpg

 

Beskåret og et uryddig blad klonet bort. Fra RAW.

1/160 sekund, f/2.8, ISO 200

 

 

 

Et juksebilde

 

post-77461-0-81696900-1444945560_thumb.jpg

Håndvasket i Photoshop (den så ikke så ille ut i virkeligheten)

 

 

 

Lenke til kommentar

1/10: Ikke noe bevegelsesuskarphet som jeg kan se i hvert fall, selv med en relativt lang (med tanke på vind mener jeg) lukkertid. Ellers et greit nærbilde. Spoileren hadde et mye mer grafisk strengt uttrykk, lurer på om jeg nesten foretrekker dette. Vet ikke hvilket vaskeprogram du benyttet i Photoshop, men det var vel ikke finvask da. :roll:

 

2/10: Helt forskjellig intrykk fra det første. Kunne vært uryddig, men bladet fungerer som hovedmotiv og sørger dermed for oppryddingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer!

 

Ikke noe bevegelsesuskarphet som jeg kan se i hvert fall

Brukte F2.8 og da ble det OK lukkertid, men måtte ha litt avstand for å få nok dybdeskarphet

 

Velkommen etter!

Takk!

 

Ganske effektfullt det 2.oktober - når man klikker det opp.

Bruker bildeopplastingen i forumet og da vises bildet i lite format.
Lenke til kommentar

6. oktober

 

200mm er lite for fugler, men disse var ikke spesielt skvetne. Antar de har tenkt seg en tur sydover etter hvert, men foreløpig har de okkupert stranden ved Bogstadvannet i Oslo.

 

post-77461-0-40294500-1445118526_thumb.jpg

 

Litt beskåret, fra RAW.

1/80 sekund, f/5.6, ISO 400

 

 

 

Rips og solebær ligger og tiner. Focus stack, og dessverre en fokusering for lite, men liker fargene og rimet.

 

post-77461-0-13794800-1445118546_thumb.jpg

0.5 sekund, f/3.5

 

 

 

Lenke til kommentar

8. oktober

 

Usikker på dette bildet. Det ble i hvert fall ikke som tenkt. Blendet ned til F10, men fikk ikke nok dybdeskarphet likevel. Prøvde meg med 4 eksponeringer med ulik fokusering for å stacke i Photoshop.

Stackingen virket med hensyn til dybdeskarphet, med Photoshop fant ut at bladene fra alle eksponeringene fortjente å være med så det ble en slags virvel i forgrunnen. Uansett, ikke som tenkt, men det ble en litt spesiell effekt.

 

post-77461-0-28669100-1445119331_thumb.jpg

 

Fokus stack. Fra RAW.

1.3 sekunder, f/10, ISO 100

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...