Gå til innhold

TEST: Her er ukens anbefalte apper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle skribenter kan ha en skrivefeil her og der. Men når det er så mye feil i en liten tekst kan man lure på hvem som fortjener mest hets, skribenten eller redaktøren... Å lese en artikkel må så mange konsekvente feil blir irriterende. Det skal ikke være "T" i denne endingen av "rykte" og her er det skrevet feil to ganger. Det heter heller ikke "slod" men "slo", og det å skrive "veldig bra" to ganger i samme setningen er bare lite oppfinsomt, dårlig norsk og lager elendig flyt i artikkelen. Denne artikkelen hadde samme akademiske nivå som en rosablogger, og det holder ikke! Dette er ikke ment som mobbing, men som kritikk fra en meget fornøyd og hyppig leser som ikke klarer å tilgi noe som får favorittnettstedet til å virke inkompetent. Hvordan kan jeg ta artiklene seriøst når det er så gjennomgående dårlig norsk i dem? Om det er dårlig flyt i artiklene og så dårlig norsk, kan ikke jeg som leser stole på at dere vet hva dere snakker om. Da tror jeg ikke på at fysikken i spillet er veldig bra samtidig som det ser veldig bra ut eller at det er viktig med ett godt ryktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle skribenter kan ha en skrivefeil her og der. Men når det er så mye feil i en liten tekst kan man lure på hvem som fortjener mest hets, skribenten eller redaktøren... Å lese en artikkel må så mange konsekvente feil blir irriterende. Det skal ikke være "T" i denne endingen av "rykte" og her er det skrevet feil to ganger. Det heter heller ikke "slod" men "slo", og det å skrive "veldig bra" to ganger i samme setningen er bare lite oppfinsomt, dårlig norsk og lager elendig flyt i artikkelen. Denne artikkelen hadde samme akademiske nivå som en rosablogger, og det holder ikke! Dette er ikke ment som mobbing, men som kritikk fra en meget fornøyd og hyppig leser som ikke klarer å tilgi noe som får favorittnettstedet til å virke inkompetent. Hvordan kan jeg ta artiklene seriøst når det er så gjennomgående dårlig norsk i dem? Om det er dårlig flyt i artiklene og så dårlig norsk, kan ikke jeg som leser stole på at dere vet hva dere snakker om. Da tror jeg ikke på at fysikken i spillet er veldig bra samtidig som det ser veldig bra ut eller at det er viktig med ett godt ryktet.

 

Ja du er et godt eksempel på at det er fort gjort å ha noen skrivefeil ;-)

Lenke til kommentar

Jeg venta på den ;) For det første: JEG er ikke skribent. For det andre: Når jeg skriver oppgaver på universitetet vil de ha minst like mange feil som dette om ikke flere, fordi først slenger jeg jo bare ned alt jeg tenker uten å bry meg om flyt eller å skrive riktig. Så leser jeg igjennom og reviderer. Så leser jeg igjennom og legger til og trekker fra samt endrer på tekstflyten hvor det trengs før jeg til slutt leser igjennom minst to ganger og sjekker at det ikke er noen voldsomme skrivefeil. For det tredje: det er totalt irrelevant å sammenligne meg, en forumbruker, med skribenter som har dette som jobb. For det fjerde: jeg har lest hundrevis av skrivefeil på tek.no uten og kommentere fordi jeg er klar over at ALLE feil ikke kan oppdages til en hver tid. Til og med New York Times slipper aviser med skrivefeil titt og ofte. Men her måtte jeg kommentere fordi det virker som at artikkelen ikke har hatt en eneste gjennomgang før den ble sluppet, og at skribenten bare har skrevet ned hva han ville ha fram iløpet av en times tid og lastet opp uten at hverken han eller andre har lest igjennom. At jeg skriver feil på et forum er en ting, og egentlig ikke annet enn forventet. Men at en seriøs nettavis ikke klarer å fange opp et så stort antall skrivefeil og så mange setninger med dårlig flyt, grenser til uprofesjonalitet etter min mening. har du lest artikkelen selv? Og du mener dette er helt ok norsk å "sende til print"? At f.eks ordet "ryktet" er skrevet feil en gang er ok, men når man ser det er blitt brukt konsekvent feil gjennom hele artikkelen tyder det jo på at det ikke er en skrivefeil men en journalist som har problemer med å velge rett ending på ord (viser også i feilen slo/slod). Det er i og for seg helt ok, jeg sliter med å se forskjellen på et/ett selv f.eks, men da må man kontrollere seg selv før man laster opp artikkelen! Og som sagt var flyten også til tider elendig. Det går ann å være kreativ nok til å ikke bruke de samme ordene for mange ganger i samme avsnitt.

 

Det var uansett ikke min intensjon å skape en diskusjon til forumet, men å gi beskjed til tek.no at jeg som fornøyd leser syns det var en sløv glipp og at jeg håper de i fremtiden vil rettlese artikler bedre før de slippes ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...