Gå til innhold

zyxel P8702N vil ikke la meg fjernstyre xbmc på WiFi.


Anbefalte innlegg

Nylig byttet fra gamle zyxel p26.... til nye telenor routeren. Etter dette har jeg mistet tilgang til alle maskiner på lan. Kan ikke brbruke teamwiever,remote til xbmc eller flytte filer rundt på nettverket via WiFi.

Klarer ikke og forstå hvilken innstilling som bestemmer dette i routeren.

 

Noen som vet dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope. Jeg har 3 maskiner hvorav den ene er en win7 som server. Ingen av de er tilgjengelige på teamwiever via Android igjennom WiFi på zyxel routeren, heller ikke xbmc på raspberry pi med kablet nettverk. Men vis jeg kobler meg på acess point jeg har i tillegg så er alt tilgjengelig... derfor har jeg resonnere meg frem til at det er noe zyxel ikke forstår ut av esken.

Lenke til kommentar

Her har du nok 2 forskjellige nettverk på LANet ditt. Zyxelen på ett, og "access pointet" på et annet. Dette fordi Xyxelen ruter et LAN, samtidig som du ruter et LAN ogspå på "acess pointet".

 

Antar du kun har koblet access pointet ditt i Zyxelen, mens alt annet kablet er koblet i "access pointet"?

 

Du må få din ruter nr 2 - access pointet til å bare være et AP uten noe form for ruting. Configurasjonen vil avhenge litt av hva som er "access pointet".

Lenke til kommentar

Lagt ved en tegning av oppsettet. Det access pointet jeg har er en liten boks fra linksys som heter access point og kun 1 stk rj45 tilkobling. Kan den route noe da? Det er riktignok noe rart med den,den dukker nemlig ikke opp i nettverkskartet. For og gjøre endringer i SW må jeg koble den direkte til en pc med patch kabel. Uansett, hadde ikke noen problemer med den nye eldre zyxel routeren som stod der før jeg fikk den nye av Telenor.

post-192517-0-45399500-1414937946_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er vannskelig og svare på hva ditt AP kan uten å vite modell, finnes mange forskjellige løsninger her. At du må koble det fra resten av nettverket kan tyde på at det er på et eget subnet.

 

At det har funket før kan være pga. du hadde et annet subnet på den gamle zyxelen.

 

Hvis du sjekker klientlisten til ruteren din, og du får opp alle enheter så skal de kunne nå hverandre via IP/hostname. Du kan teste med programmet ping om en maskin svarer eller ikke. Svarer maskinen og ting fortsatt ikke fungerer er ikke feilen på nettverket.

 

Jeg ville startet med å finne ut om raspberry, server og klienter på begge wifi nettene dine er i samme nettverk (Har ip adresser fra samme subnet, og samme gw). Verifiser også at alle klienter har lik GW (logg inn på den med http/telnet) -> bør være zyxelen.

Hvis du finner avvik fra zyxelen som GW så begynn med å utbedre dette.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Ja de må være i samme subnet med mindre du ruter mellom subnettene internt i LANet ditt. Lite sannsynelig at du gjør.

 

GW betyr gateway som er hvor maskinen din skal adressere trafikk som nestehopp. Dette må være ruteren din som ruter videre mot internett, eller evt ruter internt på LANet ditt også.

 

Du bør sørge for at alle enhetene dine er på samme subnet som zyxelen din (antar 10.0.0.1/24). Ruteren din har nok 10.0.0.138, dette skal være gatewayen på alle klientene dine.

 

Du bør sette APet ditt med statisk IP innefor 10.0.0.1/24 og uten DHCP server slik at Zyxelen din tar seg av all utdeling av adresser.

Lenke til kommentar

nå har jeg forsket endel, og endret AP til statisk 10.0.0.20 som er innenfor .0 og .137 som routeren fra telenor godtar. Nå dukker alle enhetene opp i nettverkskartet på routeren min, men fortsatt ingen kontakt med xbmc, yamaha forsterkeren, teamwiewer eller spotimote fra zyxel routeren. Ping fra bærbar pc får ikke svar fra noen så lenge jeg kobler meg mot zyxel. kobbler jeg meg på AP så kan jeg pinge alle adresser.

 

Det er heller ingen bedring vis jeg kobler AP helt vekk. Firewall er satt til minimum eller helt avskrudd i zyxel uten bedring.

 

Som om jeg ikke var LOST tidligere så er jeg det nå!

 

Har 2 stk identiske zyxel modem (den ene er reserve) Prøvde og bytte de om uten endring.

 

Forstår virkelig ikke hva som skjer...

Endret av WackenSS
Lenke til kommentar

Regner med at den nye routeren deler ut ip'er på trådløstnettverket (og ethernetportene) via DHCP, som er i en annen range enn den forrige routeren gjorde.

Hvilken IP får du tildelt når du kobler til det trådløse nettverket til den nye zyxel P8702N routeren (ikke 'AP' som i den andre linksys boksen)?

 

I windows kan du enkelt se dette via:

Start -> cmd -> ipconfig
(For mobiltelefon eller annet, får du nesten google fremgangen selv)

 

I følge denne sida, opererer denne routeren trolig på 10.0.0.0 (netmask 255.255.255.0?). Routeren kan du logga på via http://10.0.0.138

 

 

Du kunne kanskje ha kartlagt for deg selv (og oss), hvilke adresser de forskjellige enhetene dine har (og om de henter ip via DHCP eller er satt manuellt).

Lenke til kommentar

Studerte aldri den gamle routeren da dette bare fungerte. Husker riktignok at den hadde samme adresse (10.0.0.138) som den nye. Netmask er 255.255.255.0

 

Skal lage et kart slik at dere kan se oppsettet, men først; er det ingen mulighet for at det er zyxel som må ha en bestemt innstilling for og akseptere at jeg kan sende data inn på lan via WiFi?

 

Skal prøve for morro skyld kutte ut switchen i zyxel og sette opp min egen GB switch.

 

Dhcp.

Android 10.0.0.91

HP win7 laptop 10.0.0.51.

yamaha forsterker 10.0.0.89

xbmc raspberry pi 10.0.0.31

linksys AP 10.0.0.20

 

Statisk IP.

Win7 pc. 10.0.0.35

Win7 server 10.0.0.36

Endret av WackenSS
Lenke til kommentar

hvilken ip får du på den trådløse pcen når du kobler på aksesspunktet og hvilken ip får du når du kobler til zyxelen? Skjønner ikke at det skulle ha noe med ny router, om du får tilgang til alt fra mobilen din fra trådløse aksesspunktet men ikke med zyxel. Om det bare er fra laptop du ikke får tilgang så ville jeg også tippa på at du har valgt public network i windows 7 på det nye modemet. Har du tilgang til alt om du setter laptop med kabel i det nye modemet?

Lenke til kommentar

Skjønner godt at dette kan virke som at jeg spør igjen og igjen, men kan du dobbeltsjekke dette så vi er helt sikre og kan utelukke det som et problem?
- koble til wifi på zyxel'en

- på laptop'en: kontrollpanel -> Nettverk og internett -> vis nettverkstatus

- da skal du få opp et bilde som det som står på nettsiden her: http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-change-a-network-type-in-windows-7.html

- Står det Public Network eller Home Network hos deg?

Lenke til kommentar

Jeg er bare glad noen bidrar med sin kunnskap jeg :)

 

På bærbar win7 så stod det offentlig nettverk ja. Endret til hjemmenettverk og prøvd og pinge 10.0.0.31 og 10.0.0.36

målverten kan ikke nås..

 

Vil zyxel oppfatte dette og håndtere alle tilkoblinger som offentlige vis én maskin har et offentlig nettverk?

Lenke til kommentar

Zyxelen vil ikke oppfatte at windows 7 har public eller home network. Jeg er ikke veldig ekspert, men om man har public så vil nettverksinnstillingene "hjelpe" deg til å hindre andre maskiner på det offentlige(public) nettverket å nå din maskin (Typisk om du kobler deg på nett på en kafé eller flyplass osv).

 

Om du har restartet maskina og enda ikke ting bedrer seg så har jeg ingen kjappe gode svar. Eneste jeg kan si er at jeg tror ikke du er veldig langt unna en løsning siden det fungerer på det ene trådløse og ikke det andre.

 

Det jeg stusser litt på er at du ikke når server-maskinene fra android-enheten din.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg forstår så kan du nå internett osv., så det virker jo som du sier at det er noe fra wlan til lan. Har samme routermodem selv, og kan ikke si jeg har endret noe (og har prøvd å se i kveld om det er noe). Skal prøve å tenke ut noen forslag i morgen, og forhåpentlig har noen andre noen gode tips også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...