Gå til innhold

Installasjon og montering av avansert hjemmenettverk i eldre enebolig - kommentartråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mentalt er det forfriskende med tanken på eget strekk pr punkt, men har du noen rom som evt ligger langt unna serverrom? Isåfall sparte jeg en kilometer kabellegging ved å strekke til switch i noen rom i min forrige leilighet. For eks en kabel til tv - switch så tv,spillkonsoller,dekodere ol. Sparte meg 10 strekk kabel og om switchen er god nok, ingen teoretisk forskjell. Dvs utstyr som bruker lite nett eller en og en ting pr gang ol.

 

Ser du skriver trådløs AP , AP mener vel kablet AP? Ved trådløs må router ha wifi

 

Jeg kjøpte veggvoksene på komplett ala denne typen

https://www.komplett.no/nettverkskontakt-stpcat6-2p/304251

 

Men cat6 patchepanelet jeg kjøpte der var avbildet sort, men kom grått^^ /1995-farge.

https://www.komplett.no/roline-patch-panel-utp-cat6-24p/305000

Endret av War
Lenke til kommentar

Mentalt er det forfriskende med tanken på eget strekk pr punkt, men har du noen rom som evt ligger langt unna serverrom? Isåfall sparte jeg en kilometer kabellegging ved å strekke til switch i noen rom i min forrige leilighet. For eks en kabel til tv - switch så tv,spillkonsoller,dekodere ol. Sparte meg 10 strekk kabel og om switchen er god nok, ingen teoretisk forskjell. Dvs utstyr som bruker lite nett eller en og en ting pr gang ol.

 

Ser du skriver trådløs AP , AP mener vel kablet AP? Ved trådløs må router ha wifi

 

Jeg kommer til å laste opp en plantegning når jeg har laget den, det er litt tydeligere hvordan jeg tenker fra den. Kort fortalt så har jeg en gammel skittentøyssjakt som går opp i midten av boligen, og jeg tenker å bruke den som en slags ryggrad og lage spredenetter derifra. Det blir langt å trekke, men det blir enkelt siden det er minimalt med hjørner og vinkler. Vurderer å sette en switch i stuen for å slippe egen kabel til TV, stereo, appleboks, PS4, BlueRay, PVR.

 

Kabel til AP ja, liten glipp der. Tenkte å sette opp noe slikt: https://www.komplett.no/cisco-small-business-wap551/809445

Lenke til kommentar

Strukturert kabling er et møst i boliger. Har skummet tråden(e) rundt ditt prosjekt og ser en del ting jeg vil kommentere.

 

Først det med kabling til TV'er. Ut fra skisser og den nevnte leverandøren av tjenester/signaler, så tipper jeg det er snakk om å bruke parkabel fram til TV'ene. Om du dermed "velger bort" vanlig koaks, så har du også valgt bort muligheten for parabol og kabel-TV.

 

Du nevner også at du har bestilt en U/FTP kabel. Jeg ser ikke bort fra at den vil kunne støtte Cat.6a (klasse Ea) siden de fleste U/FTP kablene gjør det. Dersom du velger konnektorer av høyeste klasse (Cat.6a ISO), så kan en god konnektor i kombinasjon med en relativt god Cat.6 kabel, kunne gi deg en samlet link som overholder minstekravene for å kjøre 10GbE, og i mange tilfeller gi deg en klasse Ea link. Har du typenummer på kabelen?

 

Siden dette er en skjermet kabel så må du huske å bruke skjermet patchepanel, gjerne Cat.6a. Fra panelet må du trekke en egen jordtråd på minst 6 kvadrat inn til byggets hovedjord (sikringsskap). Du bør også vurdere om du skal benytte skjermede uttak ute i anlegget, men det er ikke like kritisk som inne med patchepanelet. Også patchesnorene og PC-snorene kan gjerne være av skjermet type (ikke kritisk det heller).

 

Vær også oppmerksom på at EIA/TIA sine Cat.6 og Cat6A betegnelser ikke er identiske med Europeisk ISO Cat.6 og Cat.6a. (Cat.6 støtter Gigabit Ethernet, Cat6a støtter 10Gb). Sjekk derfor databladet for patchepanelet nøye.

 

Så vil jeg at du forsøker å samle all elektronikk og alle strøm-adaptrene inne i patcheskapet. Løse bokser med strøm-adapter og inn/ut kabling ute i anlegget blir ofte støvsamlere og som regel vanskelig å få matet via UPS'en. Aktivt Bruk av PoE vil være en god løsning.

 

Monter gjerene 2 strømlister i serverskapet. En for det som skal/må ha strøm fra UPS'en og en for det som ikke trenger å gå via UPS'en.

 

Du kan møte på konnektorer, uttak og patchepanel med forskjellig pinnekonfigurasjon. I Norge så bruker "alle" 568B standarden og ikke 568A (par 2 og 3 har da byttet plass).

Endret av 77679857
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å følge dette da jeg begynner på min nye bolig på onsdag.

Blir vel 99% likt oppsett.

 

Strøm får man ikke nok av, jeg måtte utvide flere ganger.

Skal bruke UPS på hele nettverket så modemer, router, switcher osv har redundanse så får jeg evt velge UPS på kritiske pcer og skjermer i ettertid.

Blir fort noen tusen VA på UPS på en spillpc ol.

 

En PDU som leser av ampere (last) er genialt.

Jeg trekker 6A som du ser på de 1,5 serverene som er koblet tol på bildet.

En som har hun-kontaktene av pckontakt er også genialt med tanke på å styre strøm til servere i et rack.

 

Ellers er KVM genialt, en skjerm, must og tast på alle serverene.

Jeg valgte en som ikke trekkes ut, men angrer.

Ett sted må man ha mus og tast også.

Uttrekkbar hvor man vipper skjermen opp koster ikke noe mer.

post-64596-0-65643200-1413459525_thumb.jpg

post-64596-0-95253100-1413459787_thumb.jpg

Endret av War
  • Liker 3
Lenke til kommentar

..........

 

Takk for god input og interesse i prosjektet! Har unnvært å sitere hele innlegget ditt, men svarer fortløpende.

 

Jeg kjenner ikke betengnelsen parkabel. Er dette når man reduserer total kapasitet i linjen ved å "splitte" ulike kabelpar til separate termineringspunkt? Jeg har jo ikke egentlig valgt noe bort ved å velge denne løsningen, men når du likevel nevner det så kan det nok være greit å kanskje legge et ekstra trekkerør til de vanskeligst tilgjengelig plassene.

 

Jeg 'antar' at kabelen er av kvalitet da den ble kjøpt fra Elektroskandia og ikke Biltema. Dersom det skulle gå å kjøre 10GB så stiller jeg kanskje heller mindre lit til mine egne termineringskunnskaper. La meg sjekke typenummer på kabel i kveld.

 

Jordingsproblematikk ble jeg først oppmerksom på i går etter prat med en fra IT avdelingen på jobben. Jeg fikk ikke alle detaljer der, men forstod at det ikke var noe å overse. At du nevner det setter igjen press på at her må jeg gjøre noe. Det burde la seg gjøre å trekke egen jord til sikringsskapet da dette står kun to rom lenger borte. Til min forferdelse så fant jeg forresten ut at det ikke er strømkontakter i boden hvor racket skal stå, så jeg må uansett få besøk av en elektriker til å legge opp noen nye koblingspunkt - gjerne også da en egen kurs for racket.

 

Har forstått at det er litt diffust omkring cat6a og ulike standarderer. Spesielt når produsenter begynner å leverere cat.6e. Jeg håper å kunne verifisere litt framtidige innkjøp her på forumet da det er masse ting jeg mangler, slik som nettopp patchpanelet.

 

Hva mener du med aktiv bruk av PoE? Er det ting i racken jeg vil kunne kjøre over PoE?

 

Et av hovedproblemene mine med selve racken og hvor pent og skikkelig det blir er per dags dato det økonomiske, jeg er regelrett nødt til å ta innkjøp litt etter litt ettersom det er andre ting i huset som også må fikses. Nå har jeg heldigvis blitt lovet et halvrack fra IT avdelingen på jobben "snart", så jeg krysser fingrene for at dette er godt utstyrt.

 

568B mottatt, da blir det det.

Lenke til kommentar

Blir spennende å følge dette da jeg begynner på min nye bolig på onsdag.

Blir vel 99% likt oppsett.

 

....

Da må vi passe på å dele litt erfaringer og gode løsninger. Lykke til med eget prosjekt!

 

Godt mulig det blir 99% likt, men fra bildene du postet så ligger du et hestehode foran meg i hvert fall på HW-kanten. Jeg er litt misunnerlig kjenner jeg:)

 

Kjører du spill-PC fra UPS? Sitter du i så fall rett ved racket?

 

Fra læreboken er det vel 35 A man regner for et fullt 42U rack? Mener det var tallet jeg har fått oppgitt tidligere, ikke at jeg noensinne vil komme i nærheten av det.

 

KVM er allerede på ønskelisten, men inntil det er i hus må nok skjermene stå på toppen av racket (usikker på høyde).

Lenke til kommentar

En server drar lett 900w uten gpuer i (u4)

Kommer for opp i over 40 A da, men typiske "servere" slik du tenker de snakker vi mer par hundre watt pr.

 

Jeg bruker disse PDU

http://www.nextron.no/main.php3?PI=list&MG=650&SG=3

 

KVM vil jeg anbefale vga (fleste serverHK) /dvi og ikke cat 5, det er for lenger strekk.

http://www.nextron.no/main.php3?PI=list&MG=370&SG=2

Med slike kabler

http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=18617

 

En med skjerm i seg koster nok litt mer

http://www.nextron.no/main.php3?PI=list&MG=680&SG=12

 

Jeg vagte en slik skjerm, men den tar jo halve skapet.

http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=26029

 

Lykke til med prosjektet.

Du får lage en "ønskeliste" for fremtidige innkjøp så kan vi holde øynene åpne for gode tilbud ol.

 

Backupstrøm kan være 90% billigere på finn.

Kanskje å bytte batteriene i en brukt vil være billigere en ny.

Ser også noen selge ubrukte / konkurse firma ol.

Skaffe en som holder på 2-3-4000 watt koster en bil.

Lenke til kommentar

Nei, men vet cat6-patchepaneler har merket opp for a og b så bare man holder tunga rett i munn burde det gå fint.

La varer i handlekurven til komplett for 43000 kr så datt hele siden ned.

Nå står det feilmelding når jeg trykker på nettverksutstyr.

 

Beklager, her fant vi ingenting. Vennligst forsøk igjen.

 

Skal da har fargekodet patchepanel-til switcher.

Hvite kamera, rød intetnett, gul PoE, orange AP osv.

 

Mye som ikke er på lager, tok det på lager først.

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1457998&su=BE3518DA-5D8F-48E4-9811-E0EC24DFE68E

 

Og dette: Ser du noe du liker eller lurer på hvordan kvaliteten er så kan jeg sjekke ut når jeg får det.

 

 

post-64596-0-73673800-1413493437_thumb.jpg

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med "parkabel" så mente jeg kategori-abel med 4 par (som for eksempel Cat.6 U/FTP). Dersom TV-signalene kommer inn til bygget via en fiberkabel, så er det ikke direkte uvanlig at det kables med parkabel fram til TV'ene og at det med TV'en settes opp en boks som omformer signalet til HDMI, Scart el.l.. I et tradisjonelt kabel-TV anlegg, samt i et tradisjonelt parabol-anlegg så brukes det en koaks-kabel med en senterleder og skjerm. Poenget mitt var bare at dersom du velger det ene, så velger du bort det andre (med mindre du installerer begge deler).

 

Cat.6e finnes ikke, Cat.8 finnes heller ikke. Faktisk så finner du heller ingen RJ45 konnektorer som støtter Cat.7 eller Cat.7a heller (når du ser veldig nøye etter).

 

Med "PoE" så mener jeg "Power over Ethernet". Det betyr at dersom dataswitchen din støtter PoE og dersom utstyret du kopler til de enkelte portene også støtter PoE, så vil disse dubbedingsene få sin driftsspenning via Cat.6 kabelen. Da slipper du unna lokale strømadapter samtidig som du automatisk får powret utstyret via switchen som henger på en UPS. Mange WiFi routere, IP-kamera og IP-telefoner støtter PoE, men sikkert mye annet også.

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

Har satt omformerboksen i samme rom som resten av tingene, da vil jeg lettere kunne spre TV til andre rom kun ved å bytte litt på patchkabler.

 

Godt kjent med PoE, og har planer med god utnyttelse av det. Trodde det var ting i racket du pratet direkte om her. Som jeg skrev i sist innlegg i 'hovedtråden' støtter ikke nåverende switch PoE, men det kommer nok med tiden.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg ser etter her, så her følger hele remsa på kabelen. Klarer du å tyde typenummer fra dette?

 

DRAKA UC400 SCREEN 23 CATEGORY 6 U/FTP 4P 3P VERIFIED IEC 61156-5 LSHF 15 12002614 406070829

 

Dette er en Cat.6 kabel hvor det er en folieskjerm rundt hvert enket par. Ellers ingen skjerming. Egenskapen til denne kabelen er såpass langt over minstekravene til Cat.6 at dersom du bruker et patchepanel av høyeste kvalitet, så er det relativt stor sansynlighet for at du også klarer å kjøre 10GbE over denne installasjonen (særlig siden kablene sikkert ikke er så veldig lange i en privatbolig). Se etter Cat.6A ISO produkter. For eksempel dette som finnes i Norge (el-nummer 6995136) http://universe.rdm.com/ProductDetail.aspx?prdtName=R509882&path=00-WEB/Kupfer/CU-050/CU-050-0200

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt hva jeg ser etter her, så her følger hele remsa på kabelen. Klarer du å tyde typenummer fra dette?

 

DRAKA UC400 SCREEN 23 CATEGORY 6 U/FTP 4P 3P VERIFIED IEC 61156-5 LSHF 15 12002614 406070829

 

Dette er en Cat.6 kabel hvor det er en folieskjerm rundt hvert enket par. Ellers ingen skjerming. Egenskapen til denne kabelen er såpass langt over minstekravene til Cat.6 at dersom du bruker et patchepanel av høyeste kvalitet, så er det relativt stor sansynlighet for at du også klarer å kjøre 10GbE over denne installasjonen (særlig siden kablene sikkert ikke er så veldig lange i en privatbolig). Se etter Cat.6A ISO produkter. For eksempel dette som finnes i Norge (el-nummer 6995136) http://universe.rdm.com/ProductDetail.aspx?prdtName=R509882&path=00-WEB/Kupfer/CU-050/CU-050-0200

 

Super. Takk for råd :)

 

Jeg fant en 9. leder i i kabelen i går. Antar dette er jord? Den var uisolert, så jeg kan ikke tenke meg at den er noe annet. Kobler jeg i så fall både folien og denne til jord når jeg terminerer, eller er det nok med kun den lederen?

Lenke til kommentar

 

Super. Takk for råd :)

 

 

Jeg fant en 9. leder i i kabelen i går. Antar dette er jord? Den var uisolert, så jeg kan ikke tenke meg at den er noe annet. Kobler jeg i så fall både folien og denne til jord når jeg terminerer, eller er det nok med kun den lederen?

 

 

Den 9. lederen er en jordråd. Underlag for kabelen kan du finne på denne siden (fant også Cat.6 sertifikater fra 3P i Danmark). Dersom du bruker patchepanel for skjermet kabel, så finnes det garantert en installasjonsmanual som forteller hvordan du skal håndtere skjermen. Noen konnektortyper ivaretar skjermingene helt automatisk, mens på andre typer så må du terminere også denne 9. tråden.

 

Nå får du neppe behov for å kjøre 10GbE i dag, men om 5-15 år får du muligens lyst på å oppgradere :-)

Se: http://prysmiangroup.com/en/business_markets/markets/multimedia/downloads/datasheets/da23e.pdf

Endret av 77679857
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...