Gå til innhold

Dette er Nvidias nye toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal denne etter alt å dømme jo være tregere enn gtx780ti og titan black i spill, så toppmodell er vel å ta litt i. Denne her skal erstatte 780 s posisjon i markedet.

 

Vil den ikke fremdeles gjøre akkurat det? Den vil erstatte 780 så langt jeg vet, men den kommer ikke til å erstatte 780ti. Det er heller for 980ti når den kommer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå skal denne etter alt å dømme jo være tregere enn gtx780ti og titan black i spill, så toppmodell er vel å ta litt i. Denne her skal erstatte 780 s posisjon i markedet.

Vil den ikke fremdeles gjøre akkurat det? Den vil erstatte 780 så langt jeg vet, men den kommer ikke til å erstatte 780ti. Det er heller for 980ti når den kommer!

 

Jo, den vil erstatte 780, men artikkelen kaller det for toppmodell, og i og med at det finnes to kjappere kort, så er det vel ikke helt korrekt. Det er dessuten ikke sikker at det kommer en 980ti en gang, det fantes jo aldri noen 680ti eller 580ti. 780i ble nok lansert mye pga 290X og fordi det viste seg at 16nm var litt langt unnå. Tipper heller det kommer en 1080 eller hva den skal hete neste sommer på 16nm...

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå skal denne etter alt å dømme jo være tregere enn gtx780ti og titan black i spill, så toppmodell er vel å ta litt i. Denne her skal erstatte 780 s posisjon i markedet.

Vil den ikke fremdeles gjøre akkurat det? Den vil erstatte 780 så langt jeg vet, men den kommer ikke til å erstatte 780ti. Det er heller for 980ti når den kommer!

Jo, den vil erstatte 780, men artikkelen kaller det for toppmodell, og i og med at det finnes to kjappere kort, så er det vel ikke helt korrekt. Det er dessuten ikke sikker at det kommer en 980ti en gang, det fantes jo aldri noen 680ti eller 580ti. 780i ble nok lansert mye pga 290X og fordi det viste seg at 16nm var litt langt unnå. Tipper heller det kommer en 1080 eller hva den skal hete neste sommer på 16nm...

Tja, vi hadde 590 og 690 for de seriene, men heller 780ti for 700 serien. Er ikke helt det samme med tanke på at det er snakk om multi-GPU og single-GPU løsninger, men har en sterk følelse på at det kommer et kort som skal erstatte 780ti når den tid kommer.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå skal denne etter alt å dømme jo være tregere enn gtx780ti og titan black i spill, så toppmodell er vel å ta litt i. Denne her skal erstatte 780 s posisjon i markedet.

Vil den ikke fremdeles gjøre akkurat det? Den vil erstatte 780 så langt jeg vet, men den kommer ikke til å erstatte 780ti. Det er heller for 980ti når den kommer!

Jo, den vil erstatte 780, men artikkelen kaller det for toppmodell, og i og med at det finnes to kjappere kort, så er det vel ikke helt korrekt. Det er dessuten ikke sikker at det kommer en 980ti en gang, det fantes jo aldri noen 680ti eller 580ti. 780i ble nok lansert mye pga 290X og fordi det viste seg at 16nm var litt langt unnå. Tipper heller det kommer en 1080 eller hva den skal hete neste sommer på 16nm...

Tja, vi hadde 590 og 690 for de seriene, men heller 780ti for 700 serien. Er ikke helt det samme med tanke på at det er snakk om multi-GPU og single-GPU løsninger, men har en sterk følelse på at det kommer et kort som skal erstatte 780ti når den tid kommer.

 

Ja, en multi-GPU løsning hadde jo gitt mening med maxwell og sin lave forbruk (kanskje tom under 180W), så er jo to av dem lettere å kjøle enn Kepler. Vi får se. Men det er en del entusiaster som ikke liker sli løsninger, eller heller vil ha to diskrete gpuer i hver sin hus, enn en 690 etterfølger, så det treffer nok ikke samme marked. Er NVIDIA lur, så bringer de ut en TITAN maxwell, og priser den som titan når den kom. Da kommer de som på død og liv trenger det aller ypperste å punge ut, og resten kjøper heller 980 sli...

Lenke til kommentar

Det nevnes 590, 690 og mange ønsket og forventet 790, men fikk 780 ti. Flere føler seg "lurt" med markedsføringen av Titan Z (som er DP og tilsvarende 690 i form av 2 GPU kjerner på ett kort).

Så skulle jeg trekke frem noe fra mine våte drømmer, må det bli et kort med 3 x GTX 980 i et og samme kortet. Eller at de gasser på med 3200 Cuda kjerner x 2 på en 990 modell :-)

For hvordan skal vi ellers noen gang komme i nærheten av å erstatte 4k noen gang?

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Missforstå meg rett. 690 er hva det er av flere grunner (håper ikke jeg har gitt inntrykk av at 690 var noe bedre enn, da det er SP og ikke DP).

 

Men det var ingen ideell kjøleløsning med luft sett med mine øyne. Har du 2 stk 680 i samme kabinett får du klokket de mye høyere med mindre varme.

 

Det var mer som en sammenlikning for å illustrere at man har grunn til å forvente noe mer enn 980 (som toppmodell i 9xx serien).

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Sånn går det når Nvidia kun har sine egne kort å konkurere mot....da bremser de ned utviklingen.

Ja jøss, R9 290 klarer ikke engang matche GTX 780 Ti, og til 3000 kr burde det jo definitivt være bedre enn Nvidias toppkort til 5500 kr når man tar AMDs ubrukelige drivere i betraktning

/sarkasme

 

Så skulle jeg trekke frem noe fra mine våte drømmer, må det bli et kort med 3 x GTX 980 i et og samme kortet. Eller at de gasser på med 3200 Cuda kjerner x 2 på en 990 modell :-)

 

For hvordan skal vi ellers noen gang komme i nærheten av å erstatte 4k noen gang?

3200 CUDA-kjerner av hvilken variant? Maxwell, Kepler, eller Fermi?

Det har seg nemlig slik at det er ikke ytelse per CUDA-kjerne som har så mye å si, det er heller antall SMM/Xer sammen med minnebåndbredde og GPCer.

3200 CUDA-kjerner i Maxwell-arkitektur hadde uansett levert 50% mer ytelse enn 3264 CUDA-kjerner i Kepler-arkitektur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir lite aktuelt med å bytte før deres chip-leverandør TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) klarer å produsere tilstrekkelig med 20 nm ledningsbaner. 900 serien er trolig et nødvendig slipp som følge av at Apples A8 prosessor fortrenger øvrige TSMC-kunder. Både AMD og Nvidia er i kundeporteføljen til TSMC, og er blitt skadelidende. Apple fikk tidligere sine CPU-er fra Samsung, men har redusert deres "samarbeid".

I alle fall tror jeg at det vil komme en endring til 20nm om ikke "alt" for lenge. Det har allerede drøyd lenge med TSMCs interne produksjonsproblemer og nå Apple som en ekstra nyintrodusert kile i mellom.

Lenke til kommentar

 

For all del, så kommer jo også DX12... Det driver nok salget så fort noen kommer ut med innhold som støtter det.

Definitivt, men nå markedsfører jo både Nvidia og AMD at dagens kort er dx12-kompatible, så det blir litt vanskeligere å selge full DX12-kompatibilitet med Maxwell.

 

Det var (godt) nytt for meg! Jeg regna med at min 780 ikke fikk fordelen av DX12, nå gjorde du meg glad :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...