Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Noen som har tips til hvordan en kan lage en digital fotobok som er tenkt å brukes på en tablet, men som også kan fremkalles med tiden? Jeg tenker å gjøre en reiseblogg om til en bok/fotobok. Den inneholder en del tekst og rundt 500 bilder.

 

På grunn av det store antallet bilder, ser jeg ikke for meg at et vanlig word-dokument vil fungere. Har tenkt på pdf, evt. Adobe InDesign, men synes InDesign var litt vanskelig å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til hvordan en kan lage en digital fotobok som er tenkt å brukes på en tablet, men som også kan fremkalles med tiden?

 

Det spørs hvor proft det skal være. Har du tilgang til Indesign er det et opplagt alternativ, og så eksport til Pdf. For å ha trykkekvalitet på bildene bør de ha så høy oppløsning at filen muligens blir uhåndterlig på nettbrett, og bildene bør muligens også optimaliseres mht fargerrom, oppskarping osv separat for nettbrett og trykk. Men lager du først en av versjonene kan du uansett gjenbruke mye i den andre versjonen. Du vil imidlertid da tape noen muligheter som nettbrettversjonen poteniselt kan gi.

 

Jeg har ikke prøvd å gjøre noe slikt selv, så forhåpentligvis får du svar fra noen som har mer direkte erfaring. Det finnes også en del på nettet hvis du søker litt, og Lenswork har publisert en "workshop" om Pdf-publisering. Riktignok noen år siden, men muligens nyttig likevel:

http://www.lenswork.com/workshops/pdfpublishing.html

Lenke til kommentar

Hei.

 

Noen som har tips til hvordan en kan lage en digital fotobok som er tenkt å brukes på en tablet, men som også kan fremkalles med tiden? Jeg tenker å gjøre en reiseblogg om til en bok/fotobok. Den inneholder en del tekst og rundt 500 bilder.

 

På grunn av det store antallet bilder, ser jeg ikke for meg at et vanlig word-dokument vil fungere. Har tenkt på pdf, evt. Adobe InDesign, men synes InDesign var litt vanskelig å sette seg inn i.

 

InDesign er definitivt det beste, særlig hvis du vil ha et proft resultat. Det kan virke litt overveldende, men ikke så vanskelig når du kommer over den første kneika. Søk på "Learn InDesign" på youtube, og google underveis så går det greit å lære det meste selv. Hvis du vil gjøre det enklere skal det få fint med Word, men du får jo definitivt færre muligheter.

 

Datamengden blir stor hvis alle 500 bildene skal være i trykk-kvalitet (240-300 dpi), men du kan jo eksportere én pdf for senere trykk i 300 dpi, og én pdf for visning på skjerm (70 dpi), så slipper du at den tar unødvendig mye plass på tableten.

 

Jeg ville også vurdert å dele den opp i flere bøker, kanskje etter land?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Noen som har tips til hvordan en kan lage en digital fotobok som er tenkt å brukes på en tablet, men som også kan fremkalles med tiden? Jeg tenker å gjøre en reiseblogg om til en bok/fotobok. Den inneholder en del tekst og rundt 500 bilder.

 

På grunn av det store antallet bilder, ser jeg ikke for meg at et vanlig word-dokument vil fungere. Har tenkt på pdf, evt. Adobe InDesign, men synes InDesign var litt vanskelig å sette seg inn i.

 

Bruke du lightroom sin bokmodul kan du både eksportere boka som pdf for skjerm eller utskrift, eller bestille trykking av boka direkte fra Blurb.

Lenke til kommentar

Mange gode tips. Det settes pris på!

 

Hadde først et lite håp om at det ville fungere å lagre hele bloggen/nettsida (wordpress) som pdf, men det ga ikke det resultatet jeg hadde håpet på. Det kan godt være en enkel layout, men ryddig og oversiktlig, og kanskje med innholdsfortegnelse hvor en kan trykke på linker som tar deg rett til det innlegget. Mulig det vil lønne seg å dele den litt opp som det ble nevnt ovenfor.

 

Jeg får prøve meg litt fram. Takk for hjelpa:)

Lenke til kommentar

Mange gode tips. Det settes pris på!

 

Hadde først et lite håp om at det ville fungere å lagre hele bloggen/nettsida (wordpress) som pdf, men det ga ikke det resultatet jeg hadde håpet på. Det kan godt være en enkel layout, men ryddig og oversiktlig, og kanskje med innholdsfortegnelse hvor en kan trykke på linker som tar deg rett til det innlegget. Mulig det vil lønne seg å dele den litt opp som det ble nevnt ovenfor.

 

Jeg får prøve meg litt fram. Takk for hjelpa:)

 

På nettbrettet ser vi som regel på en side av gangen, mens i bøker to og to. Kanskje du kan ha bloginnlegget på én side (den venstre) og noen bilder som hører til på den høyre?

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Scribus. Du lager forsiden og noen få templates som kan brukes om igjen for å få et enhetlig inntrykk gjennom boken, fonter, bildestørrelse osv tilpasser seg automatisk det området du har gitt dem på siden. Jeg har brukt den selv noen ganger og synes den fungerer bra, den integrerer mot GIMP. Og de er begge gratis :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...