Gå til innhold

TDZGamers Vannkjølte Corsair Obsidian 350D


Anbefalte innlegg

Arbeidsloggen finner man her :)

 

Det er ganske lummert i Oslo om dagen og det er dårlig med ventilasjon i kjelleren her så ambient temperatur er over 25°C.

 

IDLE LOAD

CPU 37-40°C 63-65°C 4.6GHz

GPU 32-33°C 44-46°C 1150MHz

 

PCn er ganske stille med den vifte konfigurasjonen jeg bruker nå. Jeg kan kjøle litt mer aggressivt, men effekten er minimal mot en vesentlig økning i støy.

 

Jeg har lastet opp en liten video som illustrere lydbildet fra den ferdige PCn:

Endret av TDZGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsloggen finner man her :)

 

 

Det er ganske lummert i Oslo om dagen og det er dårlig med ventilasjon i kjelleren her så ambient temperatur er over 25°C.

 

IDLE LOAD

CPU 37-40°C 63-65°C 4.6GHz

GPU 32-33°C 44-46°C 1150MHz

 

PCn er ganske stille med den vifte konfigurasjonen jeg bruker nå. Jeg kan kjøle litt mer aggressivt, men effekten er minimal mot en vesentlig økning i støy.

 

Jeg har lastet opp en liten video som illustrere lydbildet fra den ferdige PCn:

Skjønner at du styrer pumpa gjennom hovedkortet men Asus bruker vel et program til å styre den? Prøv heller speed fan eller formula drive (asrock) da får du stillegående pumpe. Lite å si for temperaturen om du skrur den ned til 30-40 prosent.

Lenke til kommentar

Asus AI Suite er egentlig et grensenitt mot BIOS så det er UEFI BIOS som til syvende og sist styrer vifter og pumpen. Det virker som det er en hardkodet grense i BIOS på 75 grader. Når CPU er 75 grader settes alle vifter på maks. Jeg har finjustert grafene nå og maskinen er helt stille opp til 70 grader.

 

Det er kun CPU som blir så varm under stress testing (Prime95). Alle andre komponenter ligger på relativt kjølige temperaturer. VRM på hovedkortet er oppi 55 noen ganger, grafikkortet makser på 47 grader under benchmarks.

 

Speedfan har ikke vært oppdatert på over et år så den lar jeg være. Jeg tror heller ikke det er noe lurt å kjøre Asrock program på Asus hovedkort hehe.

 

Jeg er i grunnen fornøyd. Asus sitt optimaliserings program klokker CPUen opp til 4.6GHz automatisk og der har den ikke feilet etter mange timer på Prime95. Har forsøkt å klokke litt høyere men da blir maskinen ustabil raskt. Har ikke satt meg ordentlig inn i klokke systemet. Sist jeg klokket var på mitt gamle Nehalem system :)

Lenke til kommentar

Asus AI Suite er egentlig et grensenitt mot BIOS så det er UEFI BIOS som til syvende og sist styrer vifter og pumpen. Det virker som det er en hardkodet grense i BIOS på 75 grader. Når CPU er 75 grader settes alle vifter på maks. Jeg har finjustert grafene nå og maskinen er helt stille opp til 70 grader.

 

Det er kun CPU som blir så varm under stress testing (Prime95). Alle andre komponenter ligger på relativt kjølige temperaturer. VRM på hovedkortet er oppi 55 noen ganger, grafikkortet makser på 47 grader under benchmarks.

 

Speedfan har ikke vært oppdatert på over et år så den lar jeg være. Jeg tror heller ikke det er noe lurt å kjøre Asrock program på Asus hovedkort hehe.

 

Jeg er i grunnen fornøyd. Asus sitt optimaliserings program klokker CPUen opp til 4.6GHz automatisk og der har den ikke feilet etter mange timer på Prime95. Har forsøkt å klokke litt høyere men da blir maskinen ustabil raskt. Har ikke satt meg ordentlig inn i klokke systemet. Sist jeg klokket var på mitt gamle Nehalem system :)

Bra temps, bra overklokk. Så hvis støyen fra pumpa ikke plager deg så er det jo ikke noe å tenke på. Jeg hadde asus i fjor. Satt viftestyringen til manuell styring i bios. Kanskje det funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...