Gå til innhold

Nordmann dømt til 7,5 års fengsel i USA for å ha kjørt feil ...


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10111824

 

I skyggen av Kongo saken har vi jo også saken om John Kristoffer Larsgaard som ble dømt til 7,5 års fengsel i Arizona i 2012 for å ha kjørt bil i feil retning der folk "nesten" ble skadet. Hva skjer egentlig? Sitter han inne fortsatt for dette? Har han fått noe hjelp fra Norge? Hva er bevisene mot han? Terrortrussel?

 

Kjenner lite til detaljene i saken, men det første som slår meg er at feil mann har åpenbart vært på feil plass til feil tid. Tror virkelig denne retten og innbyggerne at denne mannen med overlegg prøvde å drepe dem (helt uten motiv) eller er rettsvesenet i Arizona veldig korrupt?

Endret av Borger___
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han ble tiltalt og dømt for "drapsforsøk på flere personer med dødelig våpen". Dødelig våpen er i dette tilfellet bilen. Terrortrussel har ingenting med hans domfellelse å gjøre, det er 10 år gammel sak knyttet til utvisning fra et universitet i USA. Og her er det bare en del av grunnen, primært ble han utvist for gjentatte tilfeller av truende oppførsel.

 

Og det var svært mange vitner til hva som skjedde i Winslow. Rettsvesenet i Arizona er neppe særlig korrupt, men juryordning kan medføre at man blir dømt skyldig selv om det objektivt sett ikke er grunnlag for det.

 

Anbefaler deg ellers å prøve å lese begge sider av saken, da ser man at denne faktisk ikke er så opplagt i forhold til Larsgaard sin fordel. Leser man vitneutsagnene har han gjort langt mer enn bare å kjøre mot kjøreretningen. Tiltalen og straffeutmålingen kan dog virker noe "bak mål" sett med norske øyner. Larsgaard har nemlig flere "tvilsomme" saker knyttet til seg i de årene han har bodd i USA (siden han var en 16-17 år). De fleste er faktisk knyttet til truende atferd med bil.

 

Norske myndigheter har ellers ingen direkte plikt til å hjelpe deg, ønsker du hjelp av norske myndigheter må du (eller familien) formelt sett selv ta kontakt. Det er ellers kun prosessuell hjelp du kan få, dvs hjelp til å få forsvarer etc. I dette tilfellet har også Larsgaard til en viss grad ekskludert seg fra "retten" til hjelp gjennom frivillig ha forlatt Norge for lenge siden.

 

Ellers er det over 100 nordmenn som sitter fengslet i utlandet,

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10111824

 

I skyggen av Kongo saken har vi jo også saken om John Kristoffer Larsgaard som ble dømt til 7,5 års fengsel i Arizona i 2012 for å ha kjørt bil i feil retning der folk "nesten" ble skadet. Hva skjer egentlig? Sitter han inne fortsatt for dette? Har han fått noe hjelp fra Norge? Hva er bevisene mot han? Terrortrussel?

 

Kjenner lite til detaljene i saken, men det første som slår meg er at feil mann har åpenbart vært på feil plass til feil tid. Tror virkelig denne retten og innbyggerne at denne mannen med overlegg prøvde å drepe dem (helt uten motiv) eller er rettsvesenet i Arizona veldig korrupt?

 

 

Rettsvesenet i USA er privat, så på generelt grunnlag er det liten tvil om at sterke kommersielle interesser har et ønske om at flest mulig sitter i fengsel. Fengselsvesenet i USA er en multimilliardindustri. Jeg har ikke satt meg spesielt godt inn i denne saken, men det virker som en overdreven straff. Nå synes jeg både Kongo-saken og denne stinker. Det er nok litt lettere å klage på Kongos rettsvesen, enn å klage på onkel Sam over dammen. I tillegg dreier det seg i dette tilfellet om en korpulent raring. Kongogutta så sunne og friske ut (ved arresten) og allmuen har generelt inntrykk av at de ikke hadde gjort noe galt. Det er desverre slik at politikk handler mer om gode og salgbare historier, enn om prinsipper.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Rettsvesenet i USA er ikke privat, dog er det delt opp i et føderalt system og et system for den enkelte delstat. Påtalemyndighetene og domstolene er 100 % offentlig finansiert (både føderalt og i den enkelte delstat). Dommere blir delvis valgt, delvis utnevnt av Guvenøren.

 

Også fengselsvesenet er offentlig, men svært mange fengsler drives av private aktører på oppdrag fra det offentlige.

 

Ellers er en av grunnene til størrelsen på straffen at man i USA har straffeutmåling pr tiltalepunkt man blir funnet skyldig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rettsvesenet i USA er ikke privat, dog er det delt opp i et føderalt system og et system for den enkelte delstat. Påtalemyndighetene og domstolene er 100 % offentlig finansiert (både føderalt og i den enkelte delstat). Dommere blir delvis valgt, delvis utnevnt av Guvenøren.

 

Også fengselsvesenet er offentlig, men svært mange fengsler drives av private aktører på oppdrag fra det offentlige.

 

Ellers er en av grunnene til størrelsen på straffen at man i USA har straffeutmåling pr tiltalepunkt man blir funnet skyldig i.

 

Dette er selvsagt riktig. Samtidig kan det vanskelig hevdes at fengslene ikke lobber for strengere straffer, ei heller at endel korrupte dommere ikke har blitt avslørt.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Bolson: Har lest en artikkel vedr. utvisningen av det universitetet. Første som slo meg var at hele USA sikkert var litt påpasselig i kjølvannet av 9/11 at alle "mistenkelige raringer" fort ble luket ut. Dog har jeg ikke lest noe om truende adferd, hvor har du dette fra? Virker denne personen som en "rebell/bully" som driver med truende adferd (hva nå enn denne truende adferden innebærer) ? For meg virker han som rake motsetningen og jeg har vanskelig for å se han som en "truende type", spesielt siden han flyttet fra Norge grunnet mobbing (slik jeg har forstått det iallefall).

 

Hva var det han gjorde langt mer enn bare å kjøre mot retningen i følge vitneutsagnene?

Hvilke andre tvilsomme saker er det du mener han har på rullebladet knyttet til truende adferd med bil?

 

Poenget mitt er jo at profilen hans overhodet ikke stemmer med måten han blir femstillt. Skyldspørsmålet er jo om han gjorde dette med overlegg eller ikke. Se statsadvokaten lange ut mot tiltalte og her får sine 15 minutes of fame i beste FBI-files stil: http://www.youtube.com/watch?v=eUdw_wz9l58

 

Tror du virkelig han sa: "Ill show you the wrong way, BITCH!" for så å fortsette sin "kjøre-draps-desperado" med intensjon om å drepe flest mulig, både kvinner å barn, med sitt våpen "bilen" der forøvrig hans mor på 68 år var passasjer? Evt at denne "vennlige" lokalbefokningen rolig og hyggelig prøvde å kommunisere med Larsgaard samt tilby seg å hjelpe han, slik statsadvokaten så fint fremstiller deg i videoen?

 

Det kommer jo frem både av arrestasjons-videoen, og lydbandet at Larsgaard var livredd etter han hadde hisset på seg en angry mob med lokale hillbillies pga sine dårlige kjørekunnskaper, der en av dem faktisk slo han i ansiktet igjennom bilruta og brakk nesa hans. Etter nesebruddet skal han altså satt bilen i revers å prøvd å komme seg vekk, naturlig nok.

 

Jeg prøver å se saken fra begge sider, men for meg er det helt tydelig at lokalsamfunnet rotter seg i mot en stresset utlending som kanskje ikke burde hatt gyldig førekort, der statsadvokaten er mest opptatt av å please lokalbefolkningen og få en stjerne i boka kontra å finne ut hva som egentlig skjedde.

 

I Tv serier som FBI files ol. er det stort sett alltid intervjuer med en eller annen profiler, som avdekker profilen til gjerningsmannen for å løse saken. Man trenger vel ikke være profiler eller kriminaletterforsker for å se at Larsgaard profil ikke stemmer med en utspekulert, drapsmann som helt uprovosert og umotivert kaster seg inn i en drapsdesperado med sin egen bil.

 

For meg virker det som om Larsgaard en litt "lett tilbakestående", stresset og innesluttet person som heller burde hatt et amerikans førerkurs kontra 7,5 års fengsel..

Endret av Borger___
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ankemuligheter i amerikansk rettssystem, og hadde denne saken vært så opplagt til Larsgaard sin fordel hadde denne saken garantert allerede vært behandlet i høyere rettsinstans. Ikke minst fordi den har hatt så mye mediaomtale.

 

Og leser man det som står i ulike media, både lokale og andre, så er nok sannheten hverken at han er en helt uskyldig mann som var på feil plass til feil tid eller en som prøvde overlagt drap. Og som lat nevnt han har en viss historie for truende oppførsel.

  • I 2001 ble han beskyld for å ha forfulgt en kvinnelig instruktør med bil på en truende måte. Han benektet dette, men fikk en advarsel fra Universitet.
  • I 2002 ble han igjen beskyld for truende oppførsel ved University of South Alabama
  • Sener er han blitt beskyldt/anmeldt for å kjøre på en syklist i California - denne saken var under etterforskning i 2012.

Larsgaard har også oppholdt seg ulovlig i USA siden 2011 - noe som ikke gjør saken bedre. Annet enn at ha kan bli utvist når halve straffen er sonet.

 

Og jeg sier på ingen måte at han fortjener 7,5 år i fengsel, dessverre er det slik at det vi oppfatter som små kriminelle handlinger kan gi lange fengselsstraffer i USA. Ellers er jo det reelle hendelsesforløpet her svært klart, spørsmålsstillingen er i hvilken grad det var "overlagt". Med overlegg betyr ikke det samme som at noe er planlagt. Og her har tydelig juryen ment det var en betydelig grad av overlegg.

 

Du kan jo lese hva som står i Arizona Journal om saken, http://www.azjournal.com/2012/05/02/victims-feel-re-victimized-as-vehicle-assault-case-unfolds/. Dersom vitnebeskrivelsene her stemmer, så gjorde han langt mer enn å kjøre mot kjøreretningen.

 

Men til og med i Norge kan man risikere fengselsstraff for de hendelser som objektivt sett har hendt i dette tilfellet.

 

Og man trenger da ikke ha profil til en utspekulert drapsmann for faktisk å være skyldig i "drapsforsøk på flere personer med dødelig våpen". Om jeg pga manglende "sinnekontroll" eller annet som "klikker midlertidig" går til angrep på andre med kniv kan jeg fort risiker tiltale på det nivået. I hvilken grad personer bli skadet eller ikke har ikke nødvendigsvis så mye å bety. Om jeg pga "frykt" risikerer livet til andre med mine handlinger, skal jeg nødvendigvis ikke frifinnes. Og jeg ser ingen steder i denne saken at selvforsvar (dvs at Larsgaard fryktet for sitt liv) er brukt. Realiteten i det faktiske hendelseforløp er jo at han bevist eller ubevist hadde satt andre sitt liv i fare selv før han fysisk ble angrepet.

 

At han var på feil sted til feil tid kan så være, men svært mange som er dømt for kriminelle handlinger er nok det samme.

 

Og TV-serier som FBI-files etc forteller null og niks om hvordan saker jevnt over håndteres/løses. Profiler blir svært sjelden brukt, annet enn når man skal lete etter mistenkte.

Lenke til kommentar

Så du den videoen jeg postet , der aktor uttaler seg ifm saken? Ser du ikke urimeligheten i hvordan han fremstiller saken? Her kan vi virkelig snakke om å kun se saken fra en side..

 

Poenget mitt er at de fremstiller og dømmer han som om at han gjorde dette med intensjon om å drepe å skade flest mulig av personene som var tilstedet. Å det nekter jeg å tro var intensjonen til Larsgaard, noe jeg regner med du heller ikke tror. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at ikke mangel på (draps) motiv eller andre formildende omstendigheter kom opp i retten, på meg så virker det som sagt som hele lokalsamfunnet inkludert aktor, jury og dommere rotter seg sammen for å gi et slags signal: "Kom ikke her i vårt trygge lokal samfunn og lag kvalme!"

 

Godt mulig Larsgaard er en underlig, tvilsom, rar type, som kanskje burde vært sendt hjem/utvisst fra USA for lengst. Hvis han ikke hadde oppholdstilatelse er det vel USA sitt ansvar å få deportert han hjem til Norge snarest?

 

Uansett: Jeg snakker kun om denne saken isolert, og jeg synes det er rystende hvilken behandling han har fått både av lokalbefolkningen og ikke minst rettsvesenet der nede. De burde jo se at dette ikke er en "Anders Behring Breivik" type, men det virker jo som om det er det de mener. Fyren som brakk nesa hans fikk til sammenligning ingen straff. Som Larsgaard sa selv i intervju fra fengselet: Det er som i en dårlig horror/b-film der du kommer til en øy eller landsby så ender du opp med å bli jagd av sinte infødte.

 

Bottom line, jeg synes heller de burde tatt fra han førerkortet, ilagt han en (saftig) bot å evt utvist han fra landet/sendt han hjem til Norge. Dette virker helt urimelig i mine øyne, og jeg kjenner jeg har lite respekt for rettsvesenet der nede. Synes dette blir litt på Kongo nivå, hadde større tiltro til våre venner over dammen. Synes de sender et dårlig signal til omverden, appelerer ihvertfall ikke for å øke turiststrømmen fra Norge iallefall.

Endret av Borger___
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ankemuligheter i amerikansk rettssystem, og hadde denne saken vært så opplagt til Larsgaard sin fordel hadde denne saken garantert allerede vært behandlet i høyere rettsinstans. Ikke minst fordi den har hatt så mye mediaomtale.

 

 

Larsgård anket saken.

Lenke til kommentar

Som nevnt, hadde man gjort tilsvarende som han faktisk objektivt har gjort i henhold til vitneutsagn, så ville man faktisk også i Norge blitt stilt for retten og risikert fengelsstraff. Uansett i hvilken grad det er "overlegg" i handlingen. Man hadde ikke bare fått bot og mistet førekortet.

 

Statsadvokatene vil alltid gi et partsinnlegg, og i amerikansk rett er disse mye kraftigere enn vi kjenner fra norsk rett.

 

Ut fra det jeg totalt har lest om saken så oppfatter jeg Larsgaard som en person med manglende "sinnekontroll" og kan ha truende atferd. Han har klart fått en dom som etter vår rettsoppfattelse er for streng, men han er ikke uskyldig i atferd som medfører risiko for liv og lemmer. Han har ikke bare kjørt i feil kjøreretning. Bilen fikk faktisk betydelige skader pga kjøringen.

 

Må korrigere en av mine tidligere poster, han ble ikke tiltalt for drapsforsøk, men noe som tilsvarer legemsbeskadigelse med dødelig våpen. Og det er dette han er dømt for.

 

Klart juryen i skyldspørsmålet vil være noe preget at hvordan dette oppfattes av lokalbefolkningen, dette er faktisk en svakhet med juryordningen. I tillegg velges både dommer og statsadvokat (aktor) av folket gjennom valg i Arizona, noe som klart påvirker både aktors opptreden og eventuell straffeutmåling.

 

Personlig mener jeg bot og miste førerkort er alt for liten straff for det som faktisk er objektiv handling (uansett grad av overlegg), dog ville vel 6 - 9 mnd være en straff mer etter vår rettsoppfattelse - og trolig det som hadde blitt gitt mange andre steder i USA.

 

@Kron:

 

Det er tydelig at saken ikke er behandlet i høyere rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal gutten få hjelp? Han er da ikke noe norsk hemmelig agent, men en norsk student. Joshva og French er hemmelige norske agenter. Derfor får de hjelp av staten.

 

Vanlige norske borgere har ikke samme rettigheter som hemmelige spesial agenter da. Storebroren min som fikk 10 års fengselstraff i Kina fikk heller ikke noe hjelp fra staten. Jeg var til og med hos den norske ambassaden og bønnfalte om hjelp, men fikk ingen hjelp.

Endret av Anvilycus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal gutten få hjelp? Han er da ikke noe norsk hemmelig agent, men en norsk student. Joshva og French er hemmelige norske agenter. Derfor får de hjelp av staten.

 

Vanlige norske borgere har ikke samme rettigheter som hemmelige spesial agenter da. Storebroren min som fikk 10 års fengselstraff i Kina fikk heller ikke noe hjelp fra staten. Jeg var til og med hos den norske ambassaden og bønnfalte om hjelp, men fikk ingen hjelp.

 

Hvem er disse hemmelige agentene du snakker om (Joshva og French) ?

Lenke til kommentar

Og hvorfor skal den norske studenten få hjelp av den norske staten og politikerne? For det første er gutten en student og studenter er da ikke viktige.

 

For å få hjelp av den norske staten må du ha følgende rang!

 

1. Spion/hemmelig agent

2. Politikere

3. Kongefamilien

4. Adelen [De rike menn]

5. Kjendiser/musikere/idrettsutøvere

6. Militære personell

 

En vanlig borger som blir fengslet i utlandet. Det bryr ikke staten seg om. Til alle dere som sier at studenten i USA var voldelig. Fyren var da pokkker ikke voldelig ifølge bevis videoen.

 

Endret av eXalpha
  • Liker 3
Lenke til kommentar

USA er nå en totalitær politistat, hvor politiet stort sett gjør som de vil., med regjeringens velsignelse.

Dette totalitære systemet er nå i ferd med å bli innført i Norge og resten av verden også.

Jeg har prøvd å advare mot det som er i ferd med å skje siden jeg kom til dette forumet, men ennå tror alle at dette er bare "konspirasjonsteorier"

 

Folk flest i USA er som folk flest i Norge, de er som bevisstløse zombier som tilber "myndighetene" uansett hva de gjør,så lenge de selv blir foret med "brød og sirkus" Og dermed underkaster de seg villig myndighetenes hjernevasking og kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...