Gå til innhold

X-Rite i1Display Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan du bruke den på så mange maskiner du ønsker. Du kan også kalibrere PC, TV og projektor for alle du kjenner.

Det er jo ingen som sjekker hvilken maskin programvaren er installert på.

 

Programvaren er jo avhengig av sensoren, så det er den som regulerer markedet for produsenten.

Du kan også kjøpe tredjeparts programvare for sensoren, som mange mener er bedre enn standard programvaren fra X-Rite.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Tror ikke jeg skjønte helt hva du mente. Hvorfor er det ikke praktisk å kalibrere enhver skjerm jeg kommer over? Ikke det at jeg har tenkt til det da, men har selv et par pcer, to tver, også har jeg en kamerat som gjerne ville låne den.

 

Men det er riktig oppfattet at det er ubegrenset, men hvorfor da ikke praktisk å gjøre det på mange skjermer?

Lenke til kommentar

For det første legges fargeprofilen på datamaskinen, så å kalibrere tver kan du bare glemme (med mindre det er snakk om tver som viser innhold fra PC). Og så må du tenke på hva du kalibrerer til; filmkalibrering og foto-/trykkalibrering er ikke det samme. Skjermer forfaller dessuten over tid, og er arbeidet fargekritisk vil du måtte kalibrere hver uke (noen kalibrerer hver dag, men da er det snakk om grafisk trykkbransje, og de bruker til gjengjeld litt annet utstyr). Der er dermed slik at du kan kalibrere skjermen til kompisen din, og den vil være fin en liten stund, men for at han skal opprettholde fargekorrektheten må han låne kalibratoren annenhver uke.

Lenke til kommentar

Det riktig som Svein_Jarle skriver at skjermer endrer seg over tid og trenger rekalibrering, men de fleste LCD-skjermer endrer seg ikke så fort at kalibreringen blir foreldet på en uke. Jeg ville mye heller brukt en skjerm som var kalibrert for et år siden enn tilsvarende skjerm som aldri har blitt kalibrert. Men når du først har skaffet kalibreringsutstyr er det selvsagt en fordel å rekalibrere jevnlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første legges fargeprofilen på datamaskinen, så å kalibrere tver kan du bare glemme (med mindre det er snakk om tver som viser innhold fra PC).

Det der er jo feil.

 

X-Rite kalibrering software er laget for å kalibrere TVr og Projektorer, i tillegg til PC skjermer, hvis man har kjøpt riktig software.

 

Les instruksjons manualen.

Lenke til kommentar

Det der er jo feil.

 

X-Rite kalibrering software er laget for å kalibrere TVr og Projektorer, i tillegg til PC skjermer, hvis man har kjøpt riktig software.

 

Les instruksjons manualen.

Har du faktisk prøvd den? Vet du egentlig hva du snakker om? Programvaren som følger med, x1 profiler, lar deg kalibrere TVer og projektorer, ja, men lager bare en ICC-profil til datamaskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...