Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei der. Første posten min.

 

Jeg vil bygge meg en datamaskin som er både kraftig og klar for fremtiden. En datamaskin jeg vil bruke til å spille de nyeste spillene, produsere musikk, rendere video, all that jazz. Pga dette vil jeg bygge en ganske kraftig maskin. Jeg har konsultert meg med et par kompiser og har kommet frem til disse to alternativene:

 

Den litt billigere(?)

https://prisguiden.no/liste/144146

 

Den kraftige(?)

https://prisguiden.no/liste/144140

 

Dette er omtrent det prisområdet jeg sikter etter - men har ikke noe imot å kaste et par lapper til på bålet, så lenge det er verdt det :/

 

Jeg vil bla ha datamaskinen for å spille Star Citizen (!!!) når den er klar for utgivelse i 2015 -- spesielt siden streknings målene har nådd astronomiske proposjoner, om dere unskylder "ordspillet". I want, nay, NEED to be an intergalactic pilot! ZOOOM! Wooosh! BANG! POOOW! *kremt* Dere forstår nok poenget nå...

 

Men jeg grubbler og lurer på et par ting:

 

  1. Hvilken socket (om det så er AMD eller Intel) kommer (mest sansynligvis) til forsatt til å være i bruk 2 år fra nå?
  2. Får jeg noe bra ytelse fra I/Oen til MSI MBen, altså SATA-3 og PCIe koblingene?
  3. Den store krangelen blandt mine venner nå er om Haswell på stasjonære egentlig er verdt det. Noen argumenterer at det inkrementale økningen i ytelsen ikke er verdt det, andre hevder ivy bridge gjør jobben like bra. Jeg spør ikke om en flamewar men personlige erfaringer bak området. Kan lese nok anmeldelser og se nok videoer om emnet.
  4. Er det vits i å kjøpe Nvidia lenger? Jeg får høre at CUDA er på vei ut og at du får mer pang for pengene hos ATI, vist du velger et kort med en stabil nok driver...
  5. Er overklokking av RAM en risk som ikke er verdt bryet (altså OC ram)?

 

Jeg vil veldig gjerne vite hva folk syns om varierende MBer, CPU og GPU valg, samt hva som er absolutt nødvendig for en PC som skal være "on-top-of its-game" 2 år fra nå og det som er absolutt overflødig.

 

Jeg har ikke bygget maskin på lenge og er så og si grønn, så vist jeg har totalt misforstått noe hadde jeg satt pris på om noen hadde pekt det ut :)

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg at det er litt tidlig å satse på å lage en kraftig PC som skal greie Star Citizen som tross alt kommer om 2 år.

Skaperen bak Star Citizen, Chris Robert er jo kjent for å ha tidligere krevd mye av maskinvaren for å kunne kjøre Wing Commander spillene (spesielt det siste) og jeg tror ikke dette vil endre seg med det første.

 

Så litt til valgene du har tatt sammen med venner :

 

Cpu : Akkurat nå er det en del som skjer , Battlefield 4 ser ut til å trives veldig godt på Amd Cpu'er der flere kjerner hjelper til å øke ytelsen. Det er kun de beste og dyreste cpu'ene fra Intel med 6 kjerner som slår Amd i BF4 med overlegg, prismessig snakker vi da om en cpu til 7500 kontra en til 1500...

 

Uansett så tror jeg neppe Amd kommer med noen kraftpakker med det første så Intel er trolig et godt valg fortsatt , men blir det sånn at spillutviklerne greier å presse mer ut av hver kjerne og Amd kommer med en bedre FX som fikser mange av de problemene den kom med så kan ting fort endre seg drastisk.

 

Hovedkort : Personlig styrer jeg unna alt som heter MSI , her er det kun de dyreste hovedkortene som duger (hos Msi), spesielt når man tenker på kvaliteten på komponentene som er brukt som Mosfets, Caps osv. Personlig liker jeg Asus Sabertooth serien og Maximus ( Har sabertooth selv) , kjekt med integrert Wifi på hovedkortet som duger i alle fall. Maximus og Sabertooth overklokker som regel bra.

 

Skjermkort : Jeg har hatt både Nvidia og Amd og har personlig ikke erfart personlig ,eller når jeg har hjulpet venner med pcen, at det er noen stor forskjell drivermessig. Den nyeste generasjonen med skjermkort til Amd kan være verdt å vente på (290X) da den vil sannsynligvis være med på å øke ytelsen en god del takket være Mantle og prossesering av audio på skjermkortet og ikke via cpu.

 

Personlig hadde jeg måttet gjort et valg akkurat nå hadde jeg gått for 280X som er forsåvidt en refresh av 7970 med noe høyere ytelse og til en langt mer hyggelig pris. Mye ytelse for pengene men igjen så behøver jeg ikke det aller beste. Om du kan vente og må absolutt ha et skjermkort snart så venter du til 290X kommer og tar en avgjørelse da.

 

Overklokking av rammen funker fint i dag også, men det er ikke mye ytelse å hente... Da er det bedre å overklokke cpu til en viss grad ( jeg holder meg helst innenfor visse parametre i forhold til volt, temperatur og varmeutvikling ) som gir en god ytelseøkning uten at det går nevneverdig utover levetiden på Hovedkort eller cpu / ram.

 

Oppsummert akkurat nå ca :

 

1 : Hovedkort : Asus Maximus.

2 : Cpu : Intel Core i7 3970X Extreme

3 : Minne : 16 eller 32 GB 1600 minne (eller kjappere minne til ok pris )

4 : Skjermkort : Amd 290X / 280X ( Men kan være lurt å vente til 290X bekreftes at det er såpass bra som det skal være).

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oops - TO LATE NAO! Jeg kjøpte meg en maskin og den kjører alle spill som EN DRØM på høyeste instillinger (dog ikke alle går full 1080p - pluss 1080p ser helt for jævligt ut på min TV skjerm) - og ikke minst Star Citizens "Hangar Module" ("so much bloom, SO MUCH BLOOM...!") Men dette betyr jo seff ikke at maskinen er i stand til å kjøre hele spillet når det kommer ut. Men her er hva jeg har kjøpt:

  1. FRACTAL DESIGN Define XL R2 Black Pearl Støydempet, M/ E/ XL-ATX (FD-CA-DEF-XL-R2-BL)
  2. CORSAIR HX 850W PSU, 80 PLUS® Gold ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular (CP-9020032-EU)
  3. ASUS MAXIMUS VI EXTREME, Socket-1150 ATX, Z87, DDR3, 5xPCIe-x16, 4-Way SLI/CF (MAXIMUS VI EXTREME)
  4. Intel Core i7-4770K Haswell
  5. SILVERSTONE Silverstone Tundra TD03 CPU Kjøler 1500~2500 RPM, 16~33.5 dBA (90103)
  6. ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5 (R9280X-DC2T-3GD5)
  7. SAMSUNG SSD 840 EVO 250GB Basic 540/ 520MB/ s read/ write (MZ-7TE250BW)
  8. SEAGATE Barracuda® 3TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 7200RPM (ST3000DM001)
  9. Kingston HyperX hukommelse - 16 GB : 4 x 4 GB (1333Mhz normal - 2400Mhz OC)

CPUen og GPUen er begge overklokket. CPU'en ligger stabilt på 4.6GHz, rammet har jeg kjørende på 1600Mhz med en timing av 9-9-9-24 (OC). GPUen har en standard clock av 1070MHz, 1200mV, 6400MHz klokket minne (pluss 100% strømmål og som regel står den på 20% viftehastighet). Når den kjører overklokket kjører den 1230MHz, 1300mV, og 6600MHz klokket minne (med 120% strømmål og viften kjører kanskje 10% mer enn vanlig). Denne blandingen har gitt meg en fantastisk sømløs spileopplevelse og jeg GLEDER meg til Dogfight Modulen slipper ut.

 

Men vit dette: programmering, programmeringskulturen og optemalisering av kode har opplevd stor utvikling siden dagene når Wing Commander først tok til DOS maskiner rundtom i verden. Ikke bare har utviklerene lovet skalerbart grafikk (altså du _TRENGER_ ikke den aller beste maskinen, selvom det er en høy minimumsgrense for hva som skal danne "stabil gameplay"). På toppen av dette har de lovet Mantle støtte til Star Citizen, noe som kan lede til at maskinen jeg har bygget er akkurat nok for å få den perfekte opplevelsen.

 

Annet enn det... jeg venter på Mantle og vil se hva 280X får til med de spillene som slippes med Mantle før Star Citizen slippes ut. VIST det vises at 4770K og 280X er jeg klar for å gjøre inkrementale oppdateringer (altså gfx > cpu > mb - som betyr at CPU'en vil samle støv for en liten stund, men det er nødvendig for å holde budsjettet mitt).

 

Here's hoping I was a smart consumer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...