Gå til innhold

Hurtigtest; Lenovo Z500 touch, Core i5-3230M, Nvidia GT740M, 1TB SSHD.


Anbefalte innlegg

Setter opp/tester en Lenovo Z500 med touchskjerm og tenkte å dele mine tanker rundt denne. Har hatt 15+ bærbare maskiner de siste 10 årene så har litt sammenligningsgrunnlag ihvertfall ;)

 

Specs:

i5 3230M ivy bridge

Nvidia GT740M 2GB DDR3

8GB Hyundai DDR1600 RAM

1Tb Seagate SSHD (Solid State Hybrid Drive, dvs har et SSD minne på 8Gb som de mest brukte filene lagres på, slik at oppstart og programmer man bruker ofte starter raskere).

DVDRW.

HD 1366 x 768 blank touch skjerm.

Pris 5990,-

 

Førsteinntrykk:

Fin maskin i forhold til pris, men her er det mye plast. Trekk for dårlig kvalitstskontroll - en glipe i kabinettet under/bak skjermen, bare et lite trykk som skulle til for å få klikket det sammen, men allikevel dårlig kvalitetskontroll.

 

Tastatur:

Tastene i seg selv er ok, men layouten er dårlig. Alle F tastene har spesialfunksjonene (lysstyrke skjerm opp/ned, volum osv) som standard, og man må bruke Fn tasten for å få F1, F2 osv. Dette er svært bakvendt, spesielt om man spiller spill som benytter F tastene for funksjoner (selv har jeg masse macroer osv i wow knyttet til F taster f.eks). Det er også en del flex i tastaturet, på begge sider, midten er relativt stiv. Små shift taster. Totalt sett ikke imponert. Pluss for bakbelyst tastatur.

 

Touchpad:

Til å være en clickpad er den helt ok, kunne hatt litt glattere flate dog. Men fremdeles: separate taster er myyyyye bedre enn innebygde som i clickpads.

 

Skjerm:

Skjermen er en touchskjerm fra Samsung med 1366 x 768 oppløsning. Latterlig lav oppløsning for en 15" og den er blank så man kan bruke den som speil også. Lysstyrken er middelmådig i dagens marked (har ikke måleinstrumenter, men føles som rundt 200cd/m). Touchfunksjonaliteten virker bra selv om jeg ikke føler det er nødvendig på en laptop. Fargegjengivelse/kontrast virker å være gjennomsnittlig for en billigskjerm, samme med innsynsvinkler. Men totalt sett var skjermen bedre enn forventet etter å ha lest flere tester av bærbare med dårlige touch skjermer

 

Lyd:

Helt kurante høyttalere, ren lyd og godt volumnivå, men ikke noe særlig bassfølelse som forventet, liker heller ikke at høyttalerene er plassert på undersiden av maskinen.

 

Støy:

Behagelig støynivå, også ved belastning. Svært støysvak harddisk. Her har Lenovo fått til en fin balansegang mellom god nok kjøling og lavt nok støynivå.

 

Varme:

Maskinen blir ikke spesielt varm, litt lunk oppe til venstre på tastaturet og til høyre for touchpaden. Den holder også meget fine temperaturer ved stresstesting; Prime95 + Furmark burn-in test samtidig ga en makstemp på 77-78 grader på CPU og 75-76 grader på GPU. Meget imponerende, heller ingen throttling å spore.

 

Ytelse:

Maskinen yter godt i forhold til pris. SSHD'en fra seagate gjør jobben og oppstarten blir etterhvert raskere når man får restartet noen ganger, programmer man laster ofte starter også raskere og gir et inntrykk av bedre ytelse. En SSHD er et godt valg av Lenovo for å holde prisen nede, selv om det er milevis fra en ren SSD ytelsesmessig. GT740M varianten som sitter i denne maskinen er av GK208 typen, og dessverre med 64bit minnebåndbredde og DDR3 minne. Versjonen med 128Bit minnebåndbredde yter bedre, og DDR5 minne hadde heller ikke vært dumt. For å "kompensere" for dette er brikken klokket til hele 980MHz med boost opp til 1061MHz. Dette hjelper, men er ikke nok til å nå opp til de "bedre" GT740M variantene som f.eks i asus N56VB hvor 3dmark GPU score ender på 2044 poeng (P score på 2238).

Lenovo Z500 scorer P1936 (GPU score: 1842) i 3dmark 11 standardtesten, altså en GPU score som er ca 200 poeng lavere enn for GT740M i Asus N56VB.

 

Batteri:

Batteritiden har jeg ikke fått testet grunnet at jeg hadde maskinen så kort tid. Men et par kjappe tester anslår en tid rundt 3,5 timer med lett bruk og wifi påskrudd. Ikke allverden med andre ord, mulig touchskjermen trekker litt mer strøm enn en vanlig skjerm

 

Trådløst nett:

Intel Centrino 2230N som yter bra som forventet, ingen problemer merket så langt på signalstyrke og rekkevidde.

 

Konklusjon:

Man får det man betalter for! Dette er en "billiglenovo" som ikke holder samme kvalitet som lenovo bedriftsmaskiner. Men man kan like gjerne kjøpe denne som en annen maskin i samme prisklasse, og jeg føler selv jeg fikk mer ytelse og finesser for pengene enn andre maskiner i samme priklasse. Ta en asus i samme klasse f.eks, og man får ikke bakbelyst tastatur, også vanskelig å finne andre modeller med touch og såpass gode specs til denne prisen.

 

Positivt:

*Mye funksjoner for pengene

*ok høyttalersystem.

*Lavt støynivå

*Lavt varmenivå

*Generell god ytelse.

*bakbelyst tastatur.

*SSHD

*Ok utseende

*Godt trådløst nett

 

Negativt:

*Dårlig tastaturlayout og en del flex i tastaturet.

*Litt "kjip 64bits utgave" av GT740M skjermkortet

*Lavoppløst og blank skjerm

*Dårlig kvalitetskontroll hos lenovo (kabinettet ikke klikket helt sammen)

*ikke allverdens batteritid.

*Ikke mulig å bytte ut komponenter selv med mindre man er svært teknisk anlagt, omtrent hele maskinen må demonteres for å komme til HDD/minne (tastatur må av, så må flere skruer løsnes, optisk enhet må tas ut og så må topp og bunndel av kabinettet deles forsiktig rundt hele kanten (mange plastklips) og så åpnes. Syns minimum er en luke for å komme til minne og HDD... noe det ikke er på denne.

 

Totalt sett er jeg fornøyd med kjøpet, det er min søster som skal ha maskinen og jeg håper hun blir fornøyd. :)

 

Edit:

Guffa opp frekvensene på GT740M skjermkortet litt til 1189MHz Core (boost aktivert) og 1118MHz minne og fikk P2199 ( 2097 Grafikk). Fremdeles holder tempen seg bra, rundt 80 grader i furmark.

post-3674-0-59513200-1374920576_thumb.png

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...